דילוג לתוכן
הריון | לידה | תינוקות חדשות בריאות חדשות ישראל צרכנות

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן קונסת בחצי מיליון ₪ את “אבוט”

פרשיית סימילאק והפייקים באמצעות אמצעי שיווק פסול המהווה הטעיה ברשתות החברתיות; "מדובר בתיק רחב היקפים" מאשימה אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן וראש אגף חקירות ומודיעין, במהלכו נחשפנו לאלפי פוסטים ותגובות פיקטיביות ומטעות שכל מטרתם הייתה הגברת החשיפה ברשת האינטרנטית ליתרונות בשימוש במוצר והצגת החסרונות בשימוש יתר תחליפי החלב באמצעות שיח הנחזה להיות אמיתי ומהימן.
0
0
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן וראש אגף חקירות ומודיעין, ברקע: פרסומת קופון להתנסות במזון לתינוקות "סימילאק גולד" | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
אניטה יצחק, סימילאק גולד

סימילאק גולד הוא הגולד מספר 1 בישראל? “בגלל המדע!” אז זהו שממש אבל ממש, לא! פרשיית סימילאק והפייקים באמצעות אמצעי שיווק פסול, המהווה; הטעיה ברשתות החברתיות, ממשיכה. הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הודיעה היום (יום רביעי, כ”ד שבט תשפ”ג) כי היא מטילה קנס בסך 5,529,600 ₪, על חברת אבוט מעבדות רפואיות בעירבון מוגבל, העוסקת בשיווק המותג סימילאק וקנס נוסף בסך 497,620 ₪ על חברת אגם לידרס טק בעמ (דה לידרס שיווק משפיענים) העוסקת בתחום הפרסום והשיווק.

 רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק או בטוויטר.

לטענת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, החברות המדוברות, יצרו פרסום סמוי באמצעות העלאת תכנים שיש בהם כדי להטעות על ידי ‘פרופילים פיקטיביים‘ ב-רשתות החברתיות, שימוש בשגרירות כשאין כל גילוי או שיוך שהשגרירות, הן מטעם החברה והכל במסווה של יצירת שיח אותנטי במרחב הווירטואלי.

מחקירת הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין בראשות אניטה יצחק, סגנית הממונה ברשות, עולה, כי; ‘חברת אבוט‘ הינה חברה המייבאת ומשווקת את המותג “סימילאקתחליף חלב, החברה שכרה את שירותיה של חברת הפרסום “דה לידרס” העוסקת בניטור והתערבות של שיח במרחב האינטרנטי – בפייסבוק, על מנת לסייע בהגברת חשיפת המוצר על כל סוגיו.

דה לידרס” פעלה בשמה ומטעמה של “אבוט” בקבוצות פייסבוק וקהילות רבות וסגורות המזוהות עם אימהות המשתמשות ב-תחליפי מזון לתינוקות מאשימה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

זאת ועוד; קבוצות אלו, מהוות פלטפורמה לשיח, חוות דעת והמלצות, היוו מצע להעברת מסרים שיווקיים באמצעות שיח ייזום על ידי חברת הפרסום ועל ידי תגובות לפוסטים שנכתבו בקבוצות על ידי אמהות החברות בהן.

מטרת הפעילות בקבוצות הפייסבוק, הייתה לקדם את המוצר, תוך יצירת תדמית שלילית ליתר המוצרים במטרה להעלות את קרנו של המוצר בקרב צרכניות פוטנציאליות וזאת במסווה של שיח אותנטי, תוך שהיא עושה שימוש בשני כלים;

  1. פרופילים פיקטיביים ו-פוסטים פיקטיביים – הפעלת חשבונות פייסבוק פיקטיביים שמאחוריהם לא עומד שגריר בשר ודם.כשאותו פרופיל, הפיץ בקבוצות תגובות פיקטיביות או פוסטים פיקטיביים שעליהם נתבקשו השגרירות להגיב על מנת לעורר את השיח.
  1. גיוס אימהות שלהן ניסיון בשימוש המוצר ותפקידן להגיב בחיוב למוצר ובשלילה כנגד יתר מוצרי תחליפי המזון לתינוק הנמצאים בשוק. לצורך כך, היה עליהן להשתמש במסרים שהתוו להן ‘חברת דה לידרס’ ושאושרו על ידי ‘חברת אבוט‘.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מוסיפה וטוענת, כי מצאה אלפי תגובות ו’פוסטים פיקטיביים’ ומטעים שפורסמו על ידי ‘דה לידרס’ בכ- 10 קבוצות פייסבוק.

אניטה יצחק; “מדובר בהפרה בנסיבות מחמירות שהינה הפרה הנוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים…”

כל תגובה, פוסט ופרופיל פיקטיבי אינם אלא פרסומת ממומנת למוצר החברה, תוך הצגת מצג שווא, כי המדובר בשיח טבעי ואמתי בו אימהות ממליצות מניסיונן האישי ו/או תוך הצגת השפעת תחליפי המזון לתינוק על תזונת ילדה שעה ששיח כזה נעשה כחלק מקמפיין שיווקי, ללא שצוין במפורש, כי מדובר למעשה ב… פרסומת.

מנהל תחום דוברות, תקשורת, הסברה והדרכת קהילה עורך דין דודו אבן חן, מסר לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי “לרוב, שיח זה, שהוצג כ”שיח אותנטי” היה הלכה למעשה שיח מבוים שנעשה באמצעות שימוש בזהויות אימהיות מזויפות המשתתפות ומעוררות שיח כוזב ומסולף,

וכן, באמצעות תגובות שגרירות לשיח זה. מעשים אלו, אַלִּיבָּא דְּ-הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מהווים; הַטְעָיָה.

פעולות אלו של חברת דה לידרס, היו לשם מטרה אחת; הגברת החשיפה ברשת האינטרנט ליתרונות בשימוש במוצר והצגת החסרונות בשימוש יתר תחליפי החלב באמצעות שיח הנחזה להיות אמיתי ומהימן.

התנהלות וירטואלית זו, חלשה על כל קבוצות הפייסבוק המזוהות עם אמהות המשתמשות ב-תחליפי המזון לתינוק. לאחר שליחת ההודעה על ידי הרשות החברות, הגיבו ומסרו את טיעוניהם, ואלו נדחו“.

“מדובר בתיק רחב היקפים” מאשימה אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן וראש אגף חקירות ומודיעין, במהלכו נחשפנו לאלפי פוסטים ותגובות פיקטיביות ומטעות.

כל מטרתם הייתה הגברת החשיפה ברשת האינטרנטית ליתרונות בשימוש במוצר והצגת החסרונות בשימוש יתר תחליפי החלב באמצעות שיח הנחזה להיות אמיתי ומהימן”.

מוסיפה, אניטה יצחק, כי; “מדובר בהפרה בנסיבות מחמירות שהינה הפרה הנוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים ומדובר באמצעי שיווק פסול המהווה הטעיה. הרשות לא תאפשר לבצע הפרות חמורות כאלו כלפי הצרכנים ותפעל למיצוי הדין כנגד המפרים”.

סעיפי חוק הגנת הצרכן, לפיהם חברה נמצאה מפרה;

פרסומת בצורה שעלולה להביא אדם סביר להניח, שהאמור בו אינו פרסומת, הינו פרסום מטעה, דבר המהווה הפרה של סעיף 7(ג) לחוק ושל סעיף 2(א) לחוק.

הפרה בנסיבות מחמירות, הינה הפרה הנוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים. מהנתונים שנאספו במהלך החקירה, עולה, כי הפרסום המטעה והפיקטיבי נעשה בקבוצות בפייסבוק במרשתת, אשר פונות למספר רב במיוחד של צרכנים מעצם אופיין. לפיכך, מדובר בהפרה בנסיבות מחמירות.

על פי סעיף 22ד לחוק, בגין הפרה בנסיבות מחמירות, ניתן להטיל עיצום כספי בשיעור פי אחד וחצי (1.5) מסכום העיצום הכספי שניתן להטיל בשל אותה הפרה.

0
0



Tags

אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 71, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-8 נכדים; כפיר-שלמה, רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ברכת ראש הממשלה ליום העצמאות ה-77 למדינה

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

פתיחת חגיגות יום העצמאות ה77 בהר הרצל

תפילה ליום העצמאות ה-77 תשפ”ה

חגיגה ישראלית – מוסיקה ליום העצמאות ה- 77