חדשות בריאות חקלאות ישראל מזון ומוצריו עסק ירוק צרכנות

הפרי הכחול – הצלחה ועלייה חדה בגידול פירות יער בארץ ישראל

עקב העלייה בביקוש מתקיימת עבודה משותפת למחקר ופיתוח ההר, מכון וולקני ומחקר ופיתוח צפון במכון המחקר מיגל, שחקרו במשך 3 שנים את אקלומם של מספר זני אוכמניות ב-דרום רמת הגולן, תוך בדיקת תנאי ההזנה והקרקע, כך שיהיו אופטימליים לגידול. המחקר בחן גידול אוכמניות בקרקע טבעית של דרום רמת הגולן ובמצע מנותק וכן שיטות השקייה שונות ◄ האוכמניות, מתברר בולטות בתשומת הלב, הבריאותי-תזונתי בשל תכונותיהן הבריאותיות וערכיהן התזונתיים.
0
0
דר' עומר קראין, חוקר בכיר ממחקר ופיתוח צפון - מיגל' של החברה לפיתוח הגליל, תוצאות מחקרים לאקלום זני אוכמניות | צילום: מכון המחקר מיגל | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דר’ עומר קראין

הפרי הכחול, נעים מאד להכיר. הצרכן הישראלי, נהנה בשנים האחרונות ממגוון של ‘פירות יער טריים’ כמו; פטל, אסנה, חמוציות, אוכמניות ופירות גרגיריים נוספים – מה אנחנו באמת יודעים פירות אלה, מהו ערכם ותכונותיהן הבריאותי-תזונתי ומה עושים בישראל, למשל; לאקלום של זני אוכמניות (Blueberry) – בשאלות מסקרנות אלה התקיים לראשונה, כנס ארצי למגדלי אוכמניות שהתקיים בחוות המחקר ‘אבני איתן’ בגולן.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

ב’כנס המגדלים הארצי של אוכמניות’ המסקרן השתתפו עשרות מגדלי אוכמניות, הוצג לראשונה, מיכוּן ייעוּדי שיובא מ-הולנד לייעוּל ‘מחקר ופיתוח צפון ‘ההר המרכזי’, ‘ ומתקן לניקוי ומיוּן הפרי.

הכנס, נערך ביזמת מחקר ופיתוח צפון ב’מכון המחקר מיגל‘ ו-מחקר ופיתוח צפון ‘ההר המרכזי‘.

בכנס שהתקיים בחוות המחקר ‘אבני איתן‘ ברמת הגולן, הציג דר’ עומר קראין, חוקר בכיר ממחקר ופיתוח צפון  מיגל‘ של החברה לפיתוח הגליל, תוצאות מחקרים לאקלום זני אוכמניות.

מנהל מחקר ופיתוח ‘ההר המרכזי‘ מר גלעד פרוינד, הרצה על ניהול מקצועי של מטע אוכמניות.

האוכמניות, מתברר בולטות בתשומת הלב, הן מהפן המחקרי-מדעי והן מהפן הבריאותי-תזונתי בשל תכונותיהן הבריאותיות וערכיהן התזונתיים. 

בשנים האחרונות, נהנה הצרכן הישראלי ממגוון פירות יער טריים, כגון: פטל, אסנה, חמוציות, אוכמניות ופירות גרגיריים נוספים, המשווקים כבר ברשתות המזון בישראל.

קשה שלא להבחין בעלייה החדה בביקוש ל’גידול פירות יער‘ ברחבי העולם ובהן ישראל. בעקבות הביקוש הצרכני הגובר לפירות הבריאים, הנחשבים למזון על “סופר פוד“.

כמו כן, התרחב השימוש בפירות הבאים; פטל, אסנה ואוכמניות בעולם הקולינריה המתפתח, ב-תפריטי השפים והקונדיטורים.

הפרי הכחול; מומחים בתחום ממליצים על אכילת אוכמניות בתזונה היומיומית והמנה המומלצת היא כוס אחת ליום, כ-24 גרם. 

לגידול האוכמניות יש חשיבות כלכלית גדולה בארצות המפותחות, בעיקר באירופה וצפון אמריקה. שטחי הגידול של האוכמניות גדלו בשנים האחרונות וצפויים להמשיך ולגדול.

בארצות ההברית, ערך השוּק של פרי אוכמניות טרי הוערך בכ- 850 מיליון דולר בשנת 2012 ובמזרח קנדה בכ-56 מיליון דולר בשנת 2000.

ההתרחבות בצריכה של האוכמניות, מתרחשת במקביל עלייה בדרישה לפרי, בעיקר לאור התכונות הבריאותיות של פרי האוכמניות ומכאן גם ההתעניינות הרבה של מגדלים בישראל, לגידול מקצועי של הפרי בהתאם לתנאי הארץ.

עקב העלייה בביקוש מתקיימת עבודה משותפת למחקר ופיתוח ההר, מכון וולקני ומחקר ופיתוח צפון במכון המחקר מיגל, שחקרו במשך 3 שנים את אקלומם של מספר זני אוכמניות ב-דרום רמת הגולן, תוך בדיקת תנאי ההזנה והקרקע, כך שיהיו אופטימליים לגידול.

המחקר בחן גידול אוכמניות בקרקע טבעית של דרום רמת הגולן ובמצע מנותק וכן שיטות השקייה שונות.

כחלק מהמחקר נבחן גם גידול שיחי האוכמניות בתעלות טוף (תעלות מפל) על מנת לאפשר קטיף מכני ויעיל יותר, תוך חיסכון בכוח אדם החסר מאוד ב-ענף החקלאות.

במחקר, נבחנו מספר זני אוכמניות שיובאו למדינת ישראל על ידי מחקר ופיתוח ההר.

משתתפי יום עיון באוכמניות במושב אַבְנֵי אֵיתָן בדרום רמת הגולן | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
משתתפי יום עיון באוכמניות

מטעם ‘משרד ת ק ש ו ר ו ת – יעל שביט’ ייעוץ תקשורתי, תדמיתי ואסטרטגי, דוברות ויחסי ציבור, מסרה הגב’ אפרת קנר לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי בממצאי המחקר, זוהו 4 זני אוכמניות פוטנציאלים לגידול ב-מצע המנותק;

רייבל-זן מקדים, המבשיל ב-מאי, הזנים; סאן שיין וטיטאן כ-זני אמצע העונה, הבשלים בחודשים; יוני ואמצע יולי וזן אוקלוכוני כזן מאוחר, המבשיל ב-יולי אמצע אוגוסט.

מתוך שיר ההלל על האוכמניות מתברר, כי הן מהוות מקור איתן לביו-פלבנואים, המגנים על פעילות הלב ומכילים את הריכוזים הגבוהים ביותר של נוגדי חמצון מבין עצי הפרי, המסייעים ל-האטת תהליך ההזדקנות ול-מניעת סרטן.

לפלבנואידים, יש השפעות חיוביות על מערכת העצבים, כולל הקטנת ההשפעות המזיקות של מחלת אלצהיימר.

האוכמניות מסייעות בשיפור הזיכרון ובעלות השפעות ישירות על המוח, הכוללות עליה בגמישות מוחית ותקשורת עצבית, כמו גם צמיחה של תאי עצב-נוירונים חדשים.

יש להן מחלות ממאירות של דרכי העיכול במיוחד בתחום התפקוד המילולי והזיכרון המילוליאוכמניות מחזקות את הראייה והן מכילות;

מינראליים, ויטמינים, מעט מאוד קלוריות ועוד תכונות בריאותיות, שאינן נפגמות בתהליך ההקפאה.

אוכמניות מונעות תהליכים דלקתיים במפרקים, בלב ובכלי הדם ומונעות שקיעת שומנים בדפנות כלי הדם ומחלות ממאירות של דרכי העיכול.

מומחים בתחום ממליצים על אכילת אוכמניות בתזונה היומיומית והמנה המומלצת היא כוס אחת ליום, כ-24 גרם. 

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן