המשרד להגנת הסביבה באמצעות מנהל “תוכנית חוף נקי” מרפרד ארזואן, פרסם “קול קורא” בהיקף של למעלה מ-9 מיליון שקלים לטובת הרחבת תוכנית “חוף נקי” ועידוד השימוש בכלים רב-פעמיים ביישובי החוף.
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה‘ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.
מהלך זה הוא בעל חשיבות לאומית קריטית, כיוון שהוא מכוון לטיפול ב”פסולת ימית” – אחת הסוגיות הסביבתיות הבוערות ביותר בישראל, המאיימת על בריאות הציבור והמערכת האקולוגית לאורך חופי הים התיכון והים האדום.
🎯 חשיבות המאמץ: שיפור דרמטי ושמירה על הבריאות
ניקיון החופים הוא אינטרס ציבורי ראשון במעלה; הוא חיוני לשמירה על בריאות האדם, על המגוון הביולוגי הימי ועל חוויית הבילוי של מיליוני נופשים מדי שנה.
הנתונים, מוכיחים, כי ההשקעה משתלמת; בזכות תוכנית “חוף נקי“, רשמה ישראל שיפור עקבי, כאשר בשנת 2024 כ-86.3% מהחופים הוגדרו כנקיים (לעומת פחות מ-20% בשנת 2005).
קול קורא זה נועד להבטיח שהישג זה, יישמר ויורחב, על ידי מיקוד בבעיה המרכזית; פסולת פלסטיק שאינה מתכלה, המגיעה מהציבור ומנגר עירוני.
הגב’ עידית סילמן, שרת הגנת הסביבה, הדגישה את המהלך; “הקול הקורא שפורסם היום הוא צעד מרכזי המאפשר לרשויות החופיות להוביל את מהפכת הניקיון בים ובחופים…
שיתוף פעולה משולש של המשרד, הרשויות והציבור הוא המפתח לשמירה על חופים נקיים, נגישים ובריאים לכולנו”.
📝 מה כולל הקול הקורא?
התקציב, העומד על 9,776,770 ש”ח (עד נובמבר 2026), מוקדש למגוון פעולות, עם דגש מיוחד על מעבר לשימוש רב-פעמי;
-
תמיכה בניקיון; מימון פעולות ניקיון בחופים פתוחים שאינם מוכרזים לרחצה.
-
מעבר לרב-פעמי; מיליון ש”ח נוספים, יוקצו להקמת תשתיות לעידוד שימוש בכלים רב-פעמיים, כולל;
-
מתקני שטיפה וברזיות למילוי בקבוקים.
-
פיקוח על איסור שימוש בכלים חד-פעמיים.
-
-
מניעת זיהום ממקורות יבשתיים;מתקנים למניעת הגעת פסולת מנגר עילי לים (ב-166 נקודות הזרמה).
-
תנאי סף; רשויות שיבקשו תמיכה בפרק הרב-פעמי יחויבו בקידום ואישור חוק עזר עירוני האוסר שימוש בכלים חד-פעמיים בחופים שבתחומן.
הבקשות לקבלת תמיכה יכולות להיות מוגשות על ידי רשויות מקומיות (עיריות, מועצות) ואיגודי ערים שלהן חוף ים, החל מה-1 בדצמבר 2025 ועד ה-18 בינואר 2026.
