חדשות צרכנות תיירות | נופש

המועצה לצרכנות, השיבה בשנת 2021 כ-15 מיליון ₪ לצרכנים שהוטעו

הדוח משקף את הרחבת והחרפת פעילות המועצה לצרכנות ולעליה בתלונות בתחום התקשורת,  מכר מרחוק, תיירות, תרבות ופנאי ◄ עיקר התלונות, התקבלו בגין המשך חיובים לאחר בקשת הלקוח להתנתק מהשירות, עיכוב בזיכוי לקוחות, חיובים מופרזים, הטעיית צרכנים, חוסר מענה במוקדי השירות לקוחות והתמיכה הטכנית ועוד ◄ המועצה, פנתה למשרד התקשורת בבקשה להפסיק את פעילותה.
0
0

המועצה לצרכנות – ארגון הצרכנים הגדול בישראל הפועל במטרה להגן עליכם ולשמור על זכויות הצרכנים בישראל, פרסמה היום (שני, א’ בשבט התשפ”ב) דין וחשבון לשנת 2021, ממנו עולה בין היתר, כי במועצה הישראלית לצרכנות, התקבלו 73,839 פניות.74 אחוז מתוכן נמצאו מוצדקות. בתקופה זו, הושב לצרכנים סכום כולל של כ- 15 מיליון שקלים. 

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

יש לציין, כי לשם השוואה במהלך שנת 2020, החזירה המועצה הישראלית לצרכנות (مجلس المستهلك الإسرائيلي) בראשות של עורך דין עופר פיינשטיין, סך של 9,053,518 ₪, זאת על אף שחלק גדול מבתי העסק, עדיין לא שבו לפעילות מלאה עקב מגיפת הקורונה.

בשנת 2021, התקבלו סך של 71,500 תלונות בכל הערוצים (מערכת תלונות, מענה טלפוני (אזרחים ותיקים, ייעוץ משפטי ו-קו הפיקדון) צ’ט בוט ומערכת מבינת דיבור.

במועצה, מבטיחים, כי בקרוב, תפתח האפשרות ליצירת קשר גם באמצעות אפליקציית (יישומון) ווטסאפ.

מממצאי דוח פניות הציבור 2021, עולה, כי השנה עליה מסיבית בתלונות על מכירה במכר מרחוק (64 אחוז מן התלונות) עליה, שממשיכה את העלייה בתחום זה בתקופת משבר הקורונה.

זו נבעה מהעדר אפשרות לבחור בין רכישה פרונטאלית לרכישה מקוונת, ולעובדה שלציבור הצרכנים נוספו צרכנים בלתי מנוסים בתחום הסחר המקוון, תחום שייצר כר פורה לניצול צרכנים בכלל, ואוכלוסיות מוחלשות בפרט.

בשנת 2008, חוקק בכנסת את חוק המועצה הישראלית לצרכנות, שמטרתו להבטיח, כי המועצה לצרכנות, הרשומה בישראל כחברה ממשלתית, תפעל באופן עצמאי וללא תלוּת לטובת הצרכן.

המועצה הישראלית לצרכנות, התמודדה מול סוגיות משפטיות חדשות בנוגע להשפעת המשבר על קיום חוזים צרכניים, ומציאת פתרונות למתן סיוע אפקטיבי והתנהלות בסביבה של קבלת החלטות מורכבות בשגרת אי ודאות.

אחת הדרכים לטפל בריבוי התלונות היה דרך ניסוח כתבי תביעה קטנה להורדה ב-חינם באתר המועצה על מנת לסייע לצרכנים לממש את זכויותיהם ולהשיב להם את כספם.

תלונות נגד חברות תקשורת ממשיכות להוביל את רשימת התלונות. חברת איס תקשורת שהפרה שיטתית את תנאי ההיתר ופגעה בעיקר בצרכנים מוחלשים, נסגרה.

עיקר התלונות, התקבלו בגין המשך חיובים לאחר בקשת הלקוח להתנתק מהשירות, עיכוב בזיכוי לקוחות, חיובים מופרזים, הטעיית צרכנים, חוסר מענה במוקדי השירות לקוחות והתמיכה הטכנית ועוד.

המועצה, פנתה למשרד התקשורת בבקשה להפסיק את פעילותה. השר אסר עליה לגייס מנויים חדשים למשך 4 חודשים ומאוחר יותר החליט גם בית המשפט על סגירתה.

המועצה הישראלית לצרכנות, מציינת תחומים נוספים עליהם התקבלו תלונות רבות ובהם בתחום; מכשירי חשמל, תיירות, ריהוט ו-מטבחים ותלונות בנושא ההלבשה. כאשר עלייה מסיבית ניכרת בתלונות בתחום המזון בעיקר כנגד רשתות השיווק.

את המחצית הראשונה של שנת 2021, שתאפיינה בסימן של “חזרה לשגרה” ולכן, חוו במועצה, ירידה בתחום התיירות והאירועים במחצית הראשונה של השנה.

אולם עם ריבוי רשימת המדינות האדומות והבלבול בקרב הצרכנים לקראת סוף השנה האזרחית, גם ניכרה עלייה מסיבית בתחום זה.

המועצה לצרכנות; מרבית ההטעיות התגלו בעיתונים מגזריים/מקומונים. אחר כך; פרסומים בעיתונות הארצית ופרסומים בקניונים.

במועצה, מציינים, כי למרות שחלפו למעלה משנתיים מאז החל משבר הקורונה, טרם ביצעו עסקים רבים, השבה מלאה בעקבות ביטולי עסקאות בזמן המשבר ובתחומי האירועים והתיירות לא נערכו לקראת גל רביעי וחמישי.

למרות שהסגרים, סבורים במועצה, כי הכרזה על מדינות אדומות והוראות משרד הבריאות על צמצום התקהלות, פוגעים גם בעוסקים, מצופה מהם בשלב זה של התפרצות נגיף קורונה | Covid-19, להיערך בהתאם (ביטוח, מנגנוני  הגנה, ויסות וצמצום הנזק להם וללקוחותיהם) ולא להמשיך בדרך של גלגול מלוא האחריות והנזק על הצרכנים.

המועצה לצרכנות, הרחיבה בשנת 2021 את ‘מערך האכיפה האזרחית‘ לטובת הצרכנים והשיקה את היחידה למניעת הטעיות בפרסום, הסורקת בשטח ובאמצעי התקשורת את הפרסומים

כמו כן, בודקת אם יש בהם חשש להטעיה, פונה במכתב אזהרה אל המפרסם.

  • סך הכל נבחנו 570 פרסומים, מתוכם ב-190 נמצאו הטעיות בפרסום, לכאורה.
  • התחומים המובילים בהטעיות; חשמל ואלקטרוניקה; ביגוד ואופנה; בריאות; מוצרי צריכה; ריהוט.
  • מהות הליקוי המובילה; הטעיה בתנאי המבצע. אחריה; סתירה בין המידע שבפרסום לזה שמציג העוסק באתרעסק.
  • מתוך 190 הטעיות טופלו 117 פרסומים בהצלחה.
  • נמצאו 32 הטעיות בפרסום המיועדות לנשים בלבד, לעומת 8 (!) המיועדות לגברים בלבד.
  • אופן הפרסום; מרבית ההטעיות התגלו בעיתונים מגזריים/מקומונים. אחר כך ברשימה; פרסומים בעיתונות הארצית ופרסומים בקניונים.
  • סוג הפרסום; 79% מהפרסומים בהם נמצאו הטעיות הינם בנושאי מבצעים. רק 19% הינם פרסומים תדמיתיים.

המועצה לצרכנות, הרחיבה את פעילותה לתחומים נוספים; בריאות, פיננסים וביטוח.

כן הורחבה פעילות המועצה בתחום התביעות הייצוגיות, במכוונות בעיקר כנגד תאגידים הגורמים עוולות לציבור הצרכנים ובעיקר לאוכלוסיות המוחלשות שבקרבם.

המועצה, הגישה 12 התנגדויות להסכמי פשרה ובקשות להצטרף כ’ידיד בית המשפט‘ ו כ-10 תובענות ייצוגיות.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן