
חדשות מרגשות מבירת ישראל; תוכנית “רכס לבן”, פרי יוזמתה של רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) בשיתוף עיריית ירושלים, צפויה להוסיף כ-6,000 יחידות דיור חדשות לעיר!
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה‘ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.
התוכנית המקיפה, שנדונה בהצלחה ב”שולחן עגול” בוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (תמ”ל) מבשרת על קפיצת מדרגה משמעותית בהיצע הדירות בעיר ירושלים ומציעה חזון אורבני ירוק ובר-קיימא.
█ מיקום אסטרטגי ותכנון פורץ דרך
התוכנית ממוקמת על כ-1,100 דונם במורדות הדרומיים של רכס לבן, שלוחה טופוגרפית בדרום-מערב הרי ירושלים.
היא משתרעת מאזור היישובים אורה ועמינדב דרומה, בין שכונת עיר גנים במזרח ליד קנדי במערב בסמוך לצומת אורה. מתוך שטח זה, כ-290 דונם מיועדים לפיתוח, והיתרה תשמש כשטח פתוח.
האזור, המאופיין בטופוגרפיה בעלת שיפועים תלולים, כולל חורשת קק”ל קיימת, מבנים חקלאיים ותחנת תדלוק. הפיתוח מבוצע תוך רגישות מרבית לערכי הטבע והנוף הסביבתי.
כל זאת בדגש על יצירת מגע הרמוני בין השטח הבנוי לשטחים הפתוחים המקיפים את השכונה.
█ מגוון דירות, שטחים ירוקים ומרכז תעסוקה חדש
השכונה החדשה תכלול כ-6,000 יחידות דיור במגוון רחב של גדלים, תוך דגש על צרכים שונים: כ-30% מהדירות יהיו קטנות (עד 80 מ”ר) וכ-5% יהיו קטנות מאוד (עד 55 מ”ר), מה שיסייע במתן מענה למגוון אוכלוסיות.
צפיפות המגורים המוצעת היא כ-55 יחידות דיור לדונם נטו, בבניינים בני 8-24 קומות. התכנון האדריכלי ייחודי, וכולל בנייה לאורך המורדות באמצעות בלוקים מוארכים, המייצרים במרכזם שטחים ציבוריים איכותיים, שטחים ירוקים וחזיתות פעילות בקומות הקרקע של מבני המגורים.
במרכז התוכנית יוקם “שטח ציבורי פתוח” (שצ”פ) מוארך, שיתחבר באופן ישיר לתחנת הרכבת הקלה בצומת אורה.
לצדו, יוקם מרכז תעסוקה חדשני בצד הצפוני, עם נגישות למרחב הירוק ולמעיינות מדרום. מרכז זה, יכלול מתחמי תעסוקה, מסחר, מגורים ודיור מיוחד.
בנוסף, יוקצו שטחים נרחבים למוסדות ומבני ציבור, תוך ניצול הטופוגרפיה התלולה ליצירת בינוי מדורג של שני בתי ספר. ייווצר מפגש רך עם “השטחים הפתוחים” באמצעות שצ”פ היקפי ושבילי הליכה המובילים לפארקים רחבי ידיים.
█ השקעה בתחבורה ציבורית ובהליכתיות
אורטל צבר, מנהלת אגף דוברות ויחסי ציבור ברמ”י, מסרה, כי התכנון מוטה באופן מובהק לתחבורה ציבורית, תוך עידוד הליכתיות ושימוש בכלי תחבורה זעירה (אופניים, אופניים חשמליים וקורקינט).
הפיתוח סביב תחנת הרכבת הקלה מתבסס על תִּיעְדּוּף של תחבורה ציבורית (תח”צ), נגישות והליכתיות במפלס הרחוב, ויצירת מעברים נוחים בין קווי התחבורה הציבורית השונים.
התוכנית כוללת הקצאת שטחים ייעודיים; כ-60 דונם למגורים, כ-60 דונם למוסדות ומבני ציבור, כ-20 דונם למסחר ותעסוקה, כ-62 דונם לתשתית דרכים וכ-60 דונם לשטחים פתוחים.
█ חזון עתידי ירוק ונגיש
עינב רינגלר, מנהלת אגף בכיר תכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, בירכה על קידום התוכנית; “התוכנית, פרי יוזמת רשות מקרקעי ישראל ובשיתוף עיריית ירושלים, מציעה הקמת שכונת מגורים חדשה בדרום-מערב העיר.
התכנית כוללת כ-6,000 יחידות דיור בתמהיל מגוון, שטחים ציבוריים איכותיים, מרכז תעסוקה ומסחר, מוסדות חינוך וציבור ונגישות גבוהה לתחבורה ציבורית.
הפיתוח מתבצע תוך שימור ערכי הטבע והתייחסות רגישה לנוף, עם דגש על חיבור בין הסביבה הבנויה לשטחים הפתוחים המקיפים את התוכנית”. סיכמה מנהלת אגף בכיר תכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל הגב’ רינגלר.
הפרויקט המרשים מתוכנן על ידי חברת “קשת מ.כ. ניהול פרויקטים בע”מ“, בראשותו של אדריכל רנדי אפשטיין ומנהל הפרויקט משה כהן.
“הבשורה בלבן” מבטיחה עתיד דיורי מבטיח ואיכותי עבור תושבי ירושלים, תוך שמירה על ערכי הטבע והנגשה מיטבית של שירותים ותחבורה.