
המועמד לנשיאות התאחדות התעשיינים בבחירות שיתקיימו ב-2 בפברואר 2020, דר’ רון תומר, תקף היום (שני, ו’ בחשון התש”פ) בתגובה בעקבות הסכמות חלקיות בנוגע למכרזים ה”תקועים” של משרדי האוצר והתחבורה לרכש של אוטובוסים חדשים (850) לאגד ודן במסגרת ‘מתווה הפשרה על מכרזי רכש האוטובוסים לישראל’ ואמר, כי; “תעשיית מרכבי האוטובוסים נפלה שבי בידי הממשלה – ברצותה הממשלה דואגת לה וברצותה חונקת אותה”.
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.
דר’ תומר, המשמש כיושב ראש וועדת ההסברה של התאחדות התעשיינים ואדם פרטי הוא מבעלי חברת התרופות ‘אוניפארם’ הוסיף ואמר; “כשהממשלה נוקטת עמדה נגד התעשייה הישראלית לא נותר לתעשיינים להסכים למחצית מהיקף הרכש הנדרש.
לדידו של דר’ תומר; “הפשרה המדוברת היא פשרה בעייתית שפוגעת בתעשייה המקומית מכיוון שהממשלה, אינה עומדת על רכש גומלין של 35% במסגרת מכרזים לספקים זרים.
קרי; ספקים זרים, צריכים לעשות רכש גומלין או להשקיע 35% מעלוּת האוטובוסים שהם מוכרים למפעילות התחבורה הציבורית בישראל.
במצב מתוקן, ממשלה הגיונית לא הייתה מייצרת מצב בו היצרנים הינם בני ערובה ופועלת עבורם ודרכם כדי לשמור על כל רכש הגומלין הנדרש בישראל.
מכיוון שממשלת ישראל, התמהמהה, נאלצו חברות הישראליות בתעשייה בהן בעיקר, היצרנים בתעשייה, להסכים לפשרה חלקית וזאת, כדי לא לקצץ כוח אדם ו-קווי ייצור ובכך לשמור על מקום העבודה של העובדים.
לא ייתכן שממשלה שמשקיעה סכומי עתק ברכש אוטובוסים ב-חוץ לארץ, לא תדרוש, כמקובל במדינות רבות ברחבי העולם, שחלק מן הכסף, יושקע חזרה בתעשייה הישראלית.

‘תעשיית מרכבי האוטובוסים הישראלית‘ היא תעשייה מודרנית וחשובה המייצרת מאות מקומות עבודה בפריפריה. הזנחתה היא הזנחת הפריפריה ופגיעה קשה בכלכלה ובחברה הישראלית“.
דר’ תומר, המעיד על עצמו בדברי הביקורת, אומר, כי; “כמי שהיה מעורב בעבר במאבקים קשים על ‘רכש גומלין’ שרובם הסתיימו בהצלחה, כנשיא התאחדות התעשיינים, אדרוש את הרחבת השימוש ב‘רכש גומלין’ ממנו ייהנו תעשיינים רבים.
ההסכמה העקרונית של חברות תעשיית האוטובוסים הישראלית; מרכבים ו-הארגז; ושל יבואני האוטובוסים, שהמרכזית בהם היא צ’יינה מוטורס, יבואנית אוטובוסים מסין – אז רכש גומלין, אין הרבה – אבל רכש אבטלה מ-סין, יש בהחלט”. סיכם המועמד לנשיאות התאחדות התעשיינים דר’ תומר.
█ התאחדות התעשיינים, מזהירה מניסיונות של משרדי ממשלה לעקוף את החוק ולפעול בניגוד גמור למה שמקובל בעולם.
בתוך כך, בדיון מיוחד שהתקיים היום (שני) בוועדת הכספים של הכנסת בעניין רכש גומלין, הזהירה התאחדות התעשיינים ממהלך של סגירת עשרות מפעלים ו-פיטורי עובדים בשל ניסיונות של משרדי ממשלה לעקוף את החוק ולפעול בניגוד גמור למה שמקובל בעולם.
יושב ראש ועדת קשרי ממשל בהתאחדות התעשיינים התעשיין מר שמואל דונרשטיין, אמר בוועדה, כי; ״היום נוכחנו שוב לדעת, כי על הפרקליטות לקבל החלטה מיידית למשוך את הערעור לבית המשפט העליון ולשחרר את מכרזי האוטובוסים לפני שהדבר יגרום לסגירת עשרות מפעלים ברחבי הארץ.
הסחבת שנגרמה מהקפאת המכרזים לרכש של אוטובוסים חדשים, מייצרת כבר עכשיו סגירת מפעלים ופיטורי עובדים וכל זאת בגלל וויכוחים רגולטורים שמשליכים לצד הדרך את יישובי הפריפריה והשכבות החלשות.
מעבר לכך, לרכש הגומלין, תרומה ניכרת למשק ולמדינה בהיבטי פיתוח יכולות התעשייה וחשיפת חברות ישראליות בשווקים חדשים״.