חקלאות ישראל חרקים | פרוקי רגליים ירוק נעים

דבורת הדבש, יכולה להבחין בין מספר זוגי לאי זוגי כמו בני האדם

קבלו מתמטיקה מתוקה כדבש; החוקרת הראשית במחקר, דר’ סקרלט הווארד, זוכת פרס RMIT למצוינות מחקרית – HDR (ארגון) 2019, נחשבת מומחית לקוגניציה, למידה, התנהגות ותפיסה של דבורי הדבש; “באופן מפתיע, דבורי הדבש, סיווגו את המספרים החדשים כזוגיים ואי-זוגיים ברמת דיוק של כ-70% ◄מנכל מועצת הדבש, רייך: "עקב היעלמות מאסיבית של דבורי דבש בעולם, הורחבו המחקרים על דבורת הדבש ו'פעולת ההאבקה' שבלעדיה לא יהיה לאנושות מזון מן הצומח".
0
0
החוקרת דר' סקרלט הווארד מן 'המרכז לאקולוגיה אינטגרטיבית באוניברסיטת דיקן באוסטרליה | צילום: Frontiers in Ecology and Evolution | עיבוד צילום: שולי סונגו©
דר’ סקרלט הווארד

דבורת הדבש, הידעתם, יכולה להבחין בין מספר זוגי לאי זוגי, כמו בני האדם – כך הגיעה למסקנה ממחקר חדשה, החוקרת דר’ סקרלט הווארד מן ‘המרכז לאקולוגיה אינטגרטיבית באוניברסיטת דיקן באוסטרליה’ כך פרסם כתב העת המדעי Frontiers in Ecology and Evolution.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

זאת ועוד; צוות החוקרים מאוסטרליה וצרפת של החוקרת דר’ סקרלט הווארד, גילה, כי דבורת הדבש, אף לעשות אֶקְסְטְרַפּוֹלַצְיָה (בעברית; חִיּוּץ) היא שיטה להעריך בקירוב נתונים לא ידועים על סמך נתונים ידועים). שוב ממש כמו בני האדם.

בעקבות פרסום מחקרה, של דר’ הווארד, מעבדות רבות ברחבי העולם, שכפלו את עבודתה באמצעות רשתות עצביות מלאכותיות ו’אלגוריתמי למידה‘ פשוטים.

עם זאת, נראה, כי מוח הדבורים הוא פותר הבעיות היעיל ביותר של משימות מורכבות אלה, המרמז על כך, כי יש הרבה מה ללמוד מתהליכים נוירו-ביולוגיים של דבורת הדבש.

ממחקרים שנערכו ברחבי העולם, עולה, כי בני האדם מהירים ומדויקים יותר בעת סיווג מספרים כזוגיים לעומת אי-זוגיים.

למשל, נמצא, כי ילדים מקשרים בדרך כלל את המילה; “זוגי” ל”ימין” ו”אי-זוגי” ל”שמאל“.

מחקרים אלו, מצביעים על כך, כי לבני אדם, עשויות להיות הטיות נלמדות או מוּלדות בנוגע למספרים זוגיים ואי-זוגיים, שייתכן והופיעו באמצעות אבולוציה או העברה תרבותית.

השאלה אם בעלי חיים אחרים, יכולים לזהות מספרים זוגיים ואי-זוגיים, עשויה לשפוך אור על ההיסטוריה של בני האדם עם הזוגיות.

במחקר שהתבצע באוניברסיטת דיקן אוסטרליה, בחרו החוקרים לחקור את דבורת הדבש, הידועה ביכולותיה הקוגניטיביות המרתקות את עולם המחקר מזה שנים.

במסגרת הניסוי, חילקו החוקרים את דבורי הדבש לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה אומנה לשייך מספרים זוגיים לתמיסת מי-סוכר (לעידוד בחירה נכונה), ומספרים אי-זוגיים לתמיסת כינין, בעלת טעם מר (להנאה מבחירה שגויה).

הדבורים בקבוצה השנייה, אומנו לשייך מספרים אי-זוגיים לתמיסת מי-סוכר ומספרים זוגיים לתמיסת כינין. האימון התבצע באמצעות קלפים, עליהם הודפסו בין אחת לעשר צורות גיאומטריות.

הניסוי, נמשך עד שדבורי הדבש, הגיעו לדיוק של 80% בבחירת התשובה הנכונה. אחד הממצאים המעניינים שעלה מהניסוי, היה שקצב הלמידה היה שונה בין שתי הקבוצות, כאשר הדבורים שאוּמנו לקשר בין מספרים אי-זוגיים ל-מי סוכר, למדו מהר יותר מעמיתיהם בקבוצה השנייה.

הממצא מלמד על כך שהטיית הלמידה של דבורי הדבש באשר למספרים האי-זוגיים, היא למעשה הפוכה מזו המוכרת בקרב בני האדם, המסווגים את המספרים הזוגיים בצורה מהירה יותר.

בשלב מאוחר יותר בניסוי, נחשפו דבורי הדבש גם למספרים חדשים.

דבורה בפעולת האבקה | צילום: depositphotos |צילום: ארכיון | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

דבורה אחראית להאבקת 80% מצמחי החקלאות והבר ובלעדיה לא יהיה מזון מהצומח, הפכה דבורת הדבש לאובייקט מחקרי מבוקש, במטרה להציל את העולם.

החוקרת הראשית במחקר, דר’ סקרלט הווארד, היא זוכת פרס RMIT למצוינות מחקרית – HDR (ארגון) 2019, נחשבת מומחית לקוגניציה, למידה, התנהגות ותפיסה של דבורי הדבש; “באופן מפתיע, דבורי הדבש סיווגו את המספרים החדשים כזוגיים ואי-זוגיים ברמת דיוק של כ-70%.

יצוין, כי ב’מחקר הדוקטורט‘ של דר’ הווארד, היא בחנה את יכולתם של מוחות דבורים זעירים ללמוד וליישם מידע מספרי. היא שאפה להשתמש בידע זה, כדי לקדם את הפיתוח של טכנולוגיה ב’השראה ביולוגית‘.

דר’ הווארד, משתמשת כיום ב’מציאות מדוּמה‘ וב-טכניקות נוירו-ביולוגיות, כדי לחשוף את המנגנונים של למידה פשוטה ומורכבת בתוך מוח הדבורים ולקבוע אילו משאבים נוירוביולוגיים נחוצים לקוגניציה של דבורים.

עוד הראו הממצאים, כי המוחות הזעירים של דבורי הדבש, הצליחו לתפוס את המושגים של זוגי ואי-זוגי. לשם ההשוואה;

ל‘מוח האנושי’ יש כ-86 מיליארד נוירונים, בעוד המוח של דבורת הדבש מורכב מכ-960 אלף נוירונים בלבד, ונמצא, כי שניהם יכולים לסווג מספרים לפי פריט“.

מנכל מועצת הדבש מר אופי רייך | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
אופי רייך, מועצת הדבש

עוד ציינה דר‘ הווארד כי, תוצאות המחקר, מהוות צעד משמעותי בלמידה על האופן שבו מתמטיקה ומחשבה מופשטת, הופיעו בבני אדם לאורך ההיסטוריה, כבסיס למחקרים חדשים בתחום.

יצוין, שמדענים ממכוני מחקר רבים בעולם, חוקרים את כל הקשור לדבורת הדבש, זאת עקב תופעת העלמות שליש מ’מושבות הדבורים‘ בעולם, מסיבה שאינה ידועה.

מאחר והדבורה אחראית להאבקת 80% מצמחי החקלאות והבר, ובלעדיה לא יהיה מזון מהצומח, הפכה דבורת הדבש לאובייקט מחקרי מבוקש, במטרה להציל את העולם.

מטעם ‘משרד ת ק ש ו ר ו ת – יעל שביט’ ייעוץ תקשורתי, תדמיתי ואסטרטגי, דוברות ויחסי ציבור, נמסר על ידי הגב’ נטע שושן לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי מנכל מועצת הדבש מר אופי רייך, נרגש מן הממצאים, אמר; “חושיה ויכולותיה של דבורת הדבש ממשיכות להדהים את החוקרים בעולם.

מחקר זה, מראה את יכולתן הקוגניטיבית הגבוהה של הדבורים… קיימת חשיבות עליונה להרחבת המחקרים בארץ ובעולם בתחום דבורי הדבש המאביקות כ- 80% מגידולי החקלאות.

רייך, מוסיף; “אני מקווה, כי תוצאות המחקרים, יובילו למציאת דרכים שיאפשרו להתמודדות עם תופעת היעלמותן המדאיגה של הדבורים, הנגרמת בין היתר מאיומים ממשיים של משבר האקלים, התחממות גלובלית ואורבניזציה מואצת“. סיכם מר רייך.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן