
חברות Google (גוגל) ו-אפל (Apple) הודיעו, כי ספקי האפליקציות, יידרשו לציין בחנויות האפליקציות שלהן איזה מידע אישי שומרת כל אפליקציה ואיזה מידע אישי החברה רשאית לחלוק עם אחרים זאת בעקבות התערבות בינלאומית של רשויות להגנת הצרכן מ- 27 מדינות החברות בארגון ICPEN (International Consumer Protection and Enforcement Network) וביניהן: ישראל, אנגליה, הולנד, נורבגיה.
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.
‘הרשות להגנת פרטיות‘ שהינה אחת מעשרות רשויות להגנת פרטיות בעולם, החברות בארגון הגג GPEN (Global Privacy Enforcement Network) שפעילותו ממוקדת באכיפה בינלאומית של דיני הגנת המידע, הייתה אחת הרשויות החברות בארגון GPEN שתמכו ביוזמה של ארגון ICPEN.
תמיכה זו של ‘ארגון GPEN‘ אשר ‘הרשות להגנת הפרטיות‘ משמשת גם כחברה פעילה בוועד המנהל שלו, קיבלה ביטוי בפנייה שהעביר ארגון ICPEN אל גוגל ואפל.
גוגל ואפל הודיעו, כי ספקי האפליקציות, יידרשו לציין בחנויות האפליקציות שלהן איזה מידע אישי שומרת כל אפליקציה ואיזה מידע אישי החברה רשאית לחלוק עם אחרים.
זאת בעקבות הפנייה שנעשתה באמצעות רשויות להגנת הצרכן מ- 27 מדינות החברות בארגון ICPEN אשר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בישראל, חברה בו.
ארגון GPEN, הינו רשת עולמית המשפרת את שיתוף הפעולה הבינלאומי בין תובעי פשע ברשת ומאפשר גישה בינלאומית, מונחית ידע ומתואמת להעמדת לדין על פשעי רשת.
אספקת מידע ברור ומקיף לצרכנים, יאפשר להם להשוות ולבחור באפליקציות על בסיס השימוש במידע האישי שלהם.
הארגון והרשויות החברות בו, הגיעו למסקנה, כי המידע שנמסר לצרכן בעניין מדיניות הפרטיות אינו מספק.
חנויות האפליקציות של אפל ו-גוגל נותנות לספקי אפליקציות (App Providers) מקום למסירת מידע אודות הפרטיות.
עם זאת, באופן שאינו מספק ואינו מאפשר לספקי אפליקציות לספק לצרכנים את המידע ההכרחי באופן המהווה גילוי נאות.
על פי ממצאי הארגון, כדי להגיע למידע בנושא על הצרכן לגלול יותר ממסך אחד ולהיכנס לקישור שמפנה את הצרכן למדיניות באתר של מפתח האפליקציה.
לכן 27 רשויות הגנת הצרכן, חברו יחד ודרשו מ”אפל” ו”גוגל” להתאים את המבנה של חנויות האפליקציות שלהן, כך ש’ספקי אפליקציות‘ יוכלו לספק ל-צרכנים את המידע ההכרחי אודות השימוש במידע שלהם בצורה ברורה ומקיפה במסך הראשי של האפליקציה בחנוּת.
█ רקע;
בשל חשיבות הנושא וכדי להגביר את השקיפות ללקוחות העושים שימוש ב’אפליקציות‘ הנגישות בחנויות האפליקציות של החברות וכדי לתת להם מידע מפורט בדבר האיסוף והשימוש של החברות במידע על אודותיהם, תמך ארגון GPEN, בו חברה גם הרשות להגנת הפרטיות בישראל, בדרישה זו ותמיכתו אף קיבלה ביטוי בפניה שעשו הרשויות לחברות.
מנהל תחום דוברות, תקשורת, הסברה והדרכת קהילה עורך דין דודו אבן חן, מסר לפורטל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי מחקרים מראים שצרכנים משווים בין אפליקציות באשר לאופן בו האפליקציות משתמשות במידע שלהם אם הם מקבלים את המידע המתאים מראש.

שקיפות היא תנאי מקדמי לכך – אם הצרכנים, יקבלו מידע ברור אודות מדיניות הפרטיות של כל אפליקציה בזמן המתאים, הדבר, יאפשר להם לקבל החלטות מוּשכלות לגבי אפליקציות על בסיס גילוי זה.
הקריאה המשותפת מתמקדת בליבת ההגנה על הצרכן – יידוּע הצרכנים בשלבים מוקדמים לפני קבלת החלטה על רכישה/הורדת אפליקציה, באשר לפרט מהותי בעסקה ובמקרה דנן, מידע על איסוף ושימוש במידע אישי.
דרישה בסיסית של הגנת הצרכן היא שצרכנים, יהיו מודעים להשלכות של הבחירות שלהם זאת לפני שהם בוחרים להוריד את האפליקציה ולעשות בה שימוש.
הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עורך דין מיכאל אטלן, מציין; “אני שמח על כך שענקיות האינטרנט, נענו לדרישה המשותפת שלנו ושל עוד 26 רשויות מקבילות לנו בדבר הצגת מידע מפורט לגבי האיסוף והשימוש במידע האישי של הצרכנים בחנויות האפליקציות שלהן.
הדבר נועד למנוע הטעיית הצרכנים באשר לאפשרות שהאפליקציות השונות, יאספו ויעבירו מידע אישי על הצרכנים לגורמים אחרים. הרשות פועלת גם במרחב הבינלאומי על מנת להגן על הצרכנים“.
ממלאת מקום ראש ‘הרשות להגנת הפרטיות’ עורכת דין שלומית ווגמן, אומרת; “יוזמה חשובה ומוצלחת זו של רשויות להגנת הצרכן מרחבי העולם בה תמכו גם רשויות להגנת הפרטיות לרבות הרשוּת הישראלית.
היוזמה, מצביעה על כך ששיתוף פעולה בין רגולטורים מתחומים שונים יכול לגרום לענקיות האינטרנט לחזק את פרטיות המשתמשים, וממחישה את העובדה שהוא מחויב המציאות לשם התמודדות עם אתגרי הכלכלה הדיגיטלית“.