ארכיון פורום גינון אורגני גינה גינון גינון אורגני ו-אקולוגי חדשות יום הדבורים העולמי

גִּינַּה – כך תְּדַשֵּׁן ותכין את הגינה לרגל הקיץ בעת של הקורונה

רגע לפני שהאביב, ייפרד מאיתנו – זמן נפלא לטפל בגינה ובמיוחד לְעַשֵּׂב אותה, יש לנו מה 'לעשות', בעת 'עונת הסגר' יש להזדרז ולטפל בעשבים לפני שיתחילו לפרוח ולְהַבְשִׁיל זרעים. אחרת, בחורף הבא, גינתנו תהיה מלאה ב'מאה שערים של עשבים' – כל צמח בודד, מכיל כמה מאות זרעים ומכל זרע, צמח חדש. על כן, יש לטפל בהם ממש כעת, לפני שיבשילו הזרעים. לתלוש בידיים – זה נפלא!  ממש 'ניקוי ראש' והתנתקות מה'יום יום'. אפשר לקחת קלשון ולהתחיל לְתָחֵחַ -לפורר ולהפוך את האדמה עם העשבים, הרי זה אקט משובח ואורגני למהדרין.
0
0
ראובן אורן, מומחה בגינון אורגני | רקע: אישה מְנַכֶּשֶׁת עשבים מזיקים ומנקה זרדים ישנים ונבוּלים בגינה | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו©
ראובן אורן, מומחה בגינון אורגני

ראשית מאי, הגשמים המקומיים בכל רחבי הארץ, שניתכו על פני אדמת ישראל כשחודש אפריל, כבר הסתיים לו והוא לפרקים היה גשם עד סופו. עובדה המשמחת את הצמחים והעצים בגינה. הגינה, כולה מלבלבת. עַלְווֹת העצים (כלל העלים המכסים צמח) מתחדשת בגוונים של אדום, שמיד יתמלא ב’דם’ ירוק וחדש; כְלוֹרוֹפִיל הצבען ירוק, הנמצא ברוב הצמחים והאצות ובכמה סוגים של חיידקים. עצי ההדר, כבר עם פרחים ודבורים זמזמניות ועמלות כבר מדלגות מפרח לפרח, דואגות מעט מול מזג האוויר ה’חורפי’ והשמיים האפרוריים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הגינה שלנו מלאה ב‘עשבים‘ שונים ומשונים – מהיכן הם הגיעו לגינה? עת ה‘קורונה’ כעת – זמן נפלא לטפל בגינה ובמיוחד לְעַשֵּׂב אותה, יש לנו מה ‘לעשות‘ בעת ‘עונת הסגר‘. בריא לגוף ובריא לנפש.

רגע לפני שהאביב, ייפרד מאיתנו – זמן נפלא לטפל בגינה ובמיוחד לְעַשֵּׂב אותה, יש לנו מה ‘לעשות’, בעת ‘עונת הסגר’ יש להזדרז ולטפל בעשבים לפני שיתחילו לפרוח ולְהַבְשִׁיל זרעים.

אחרת, בחורף הבא, גינתנו תהיה מלאה ב’מאה שערים של עשבים‘ – כל צמח בודד, מכיל כמה מאות זרעים ומכל זרע, צמח חדש. על כן, יש לטפל בהם ממש כעת, לפני שיבשילו הזרעים.

לתלוש בידיים – זה נפלא!  ממש ‘ניקוי ראש‘ והתנתקות מה’יום יום‘. אפשר לקחת קלשון ולהתחיל לְתָחֵחַ -לפורר ולהפוך את האדמה עם העשבים, הרי זה אקט משובח ואורגני למהדרין.

ישנם מיני ‘קוצים‘ וצמחים עם ‘שורש יתדי‘ עמוק והם בגדר ‘מעלית מינרלים‘ משובחת יותר. גם אם לא נצליח לעקור את השורש, מה טוב. השורש, יתפרק באדמה.

תוקעים הקלשון עם הרגל, לעומק כ-20 סנטימטרים  (זה מספיק להם לעשבונים קצרי השורש וה’חד-עונתיים‘) מטים אלינו כלפי מטה ומסובבים, כדי “להפוך את האדמה” כך שרגבי האדמה הלחים כלפי מעלה והעשבונים, כלפי מטה.

עשבונים משמשים כ’זבל ירוק‘ (דֶּשֶׁן) מעולה לגינה, עקב כושר הספיחה הגבוה שלהם לחנקן מן האדמה והאוויר. תלישה ועישוב שלהם יהיה יעיל מאוד, אם נקפיד להותיר אותם, לאחר התלישה, על פני האדמה.

מדוע לא לפנות את כל ה’חומר‘ מן הגינה? למערום הגזם השכונתי? תשובת הטבע, היא פשוטה; הכל חוזר לאדמה. זה ה‘א-ב’ של הטיפול האורגני באדמה. כל המינרלים שהעשבים העלו משכבה יותר עמוקה, ייפרדו מהעשבים וידשנו את השכבה העליונה של האדמה.

כך אנו מתחברים לטבע ומאפשרים לעשבים למלא ייעודם כ’מעלית של מינרלים‘ ואף “מאווררים את האדמה” לקראת עונה חדשה ו’ירקות קיץ‘.

‘קוטל עשבייה’ בגינה?

גיזום בגינה | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו©
גיזום בגינה

ומה עם  ‘לרסס‘? בחומר ‘קוטל עשבייה‘? חס וחלילה! כל חומר ריסוס אם נגד עשבייה ואם נגד מזיקים, רק יפגע באדמה שלנו ויקטול אורגניזמים רבים שהם חלק בלתי נפרד מן המארג הסימביוטי, ששמו; ‘א ד מ ה‘.

חיידקים, פטריות, שלשולים, טחביות. שיווי המשקל המיקוריטי (‘מיקוריזה‘ (mycorrhiza) היא מוטואליזם (הדדיוּת) בין תפטיר של פטרייה ובין שורשי הצמח. מקור השם, יוונית; מיקו, פירושו פטרייה, ריזה, פירושו; שורש) יופר והתוצאה תורגש מיידית בעונת הגידול הבאה.

“הפכנו את כל האדמה” להתיישר, למתוח את הגב וליהנות מהמראה משובב העין – ‘איזה יופי של גינה, איזה ריח!

השאירו את “האדמה ההפוכה” לפחות שבוע ובסופו, רצוי להשקות קלות, כדי “להרביץ את האדמה” ו… הנה היא מוכנה לשלב הבא; ירקות קיץ.

ומי שאוהב לבדוק את הגינה שלו מדי יום ומכיר אותה מקרוב, יוכל לשים לב, כי עם השתבחות הקרקע העליונה, הולכת ופוחתת, במשך השנים כמוּת צמחי הבר.

זה מראה על התאזנות הקרקע מהבחינה המינראלית, על אף שזרעים שונים, ממשיכים להגיע בדרכי ההפצה הרגילות; רוח, ציפורים ושאר בעלי חיים.

העצים והשיחים בגינה

ומה עם העצים והשיחים בגינה? את העצים בטח גזמתם, כשעוד היה קר והם היו בתרדמה. כעת, אם צריך לגזום אז רק ‘תיקונים קוסמטיים’ – ענף שמפריע לעבור בשביל, ענף שמתנגש עם ענף שכן, ממש לא יותר מזה.

טייבו את ה’צלחות‘ שמסביב לעצים – יש טפטפות? אז הטמינו הטפטפות בעומק ה”צלחת” – התעלה שמקיפה את העץ בקוטר של 1 מטר מן הגזע.

מה? 1 מטר? כן, עץ בוגר שאינו ‘שתיל‘ ויתר על השורש המרכזי שלו ופיצל שורשיו ל- 3 או 4 שורשים ראשיים המתפצלים ל’שורשי משנה‘ וזה רחוק מהגזע!

למעשה, תִּפְרוֹסֶת השורשים (פריסה, התפלגות) שבתוך האדמה היא ‘תמונת ראי‘ של תפארת נוף הענפים למעלה. לכן, אין טעם להשאיר את צינור הטפטפת כרוך סביב לגזע. מתחת לגזע, אין שורשים!

כל האזור המרכזי של העץ, נקרא אזור ‘מטריית הגשם‘ – מעטה העלים הסבוך, מכוון את טיפות הגשם להיקף העץ. לכן את הטפטפות נטמון בתעלה שסביב לעץ ונכסה אותו בפסולת גזם ועלים, כדי שצנרת הטפטוף לא תתחמם מן השמש.

תחילת שימוש במערכת ההשקיה בגינה

לפני כניסת עונת הקיץ ותחילת שימוש במערכת ההשקיה, כדאי לבדוק אותה;

  • האם כל הברזים האוטומטיים תקינים ועובדים?
  • האם החורים לא סתומים?
  • אולי יש חור / קרע באחד הצינורות?
  • בדקו, אם מגיעים מים לכל העצים – והיו דברים מעולם.

כעת, אתם מוכנים והגינה מוכנה והעצים וגם ירקות למי שמגדל. נותר רק ליהנות מ”פרי ידכם ופירות גינתכם” ולנשום עמוקות מול היופי של הטבע.

הצטרפו לעוד טיפים ומידע על ‘גינה‘ של פורום גינון אורגני ואקולוגי – של פורטל ‘כאן נעים’.

0
0



אודות הכותב

ראובן אורן

* הכותב הוא ראובן אורן, מומחה בתחומו ומנהל פורום גינון אורגני ואקולוגי בפורטל כאן נעים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן