Site icon כאן ישראל | kanisrael | כאן נעים | kan-naim

בגץ: לא להתערב בביטול עסקת מכר מרחוק, חרף שימוש הצרכן במוצר

0
0
עורך דין איתי פרג’ון

בית המשפט העליון, דחה שלשום (יום רביעי, י”א בסיון התשפ”ג) עתירה שהגישה ‘לשכת המסחר תל אביב’ כנגד ‘הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן’ באשר לזכות הצרכנים לבטל ‘עסקת מכר מרחוק’ במקרה ונעשה שימוש במוצר.

 רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק או בטוויטר.

בית המשפט הגבוה לצדק  (בג”ץ) מהתפקידים שממלא בית המשפט העליון במדינת ישראל, במסגרת זו, הוא דן בעתירות המוגשות נגד רשויות המדינה ונגד גופים אחרים הממלאים תפקידים ציבוריים במדינה, הסכים עם עמדת הרשות ולא מצא מקום להתערב בהוראה החוקית המאפשרת ב-עסקת מכר מרחוק לבטל העסקה למרות שנעשה שימוש במוצר שנרכש.

כידוע, בשל הפערים המובנים בין העוסק לצרכן, ובפרט ב‘עסקת מכר מרחוק’ כאשר הצרכן, אינו מתרשם באופן פיזי מהמוצר ולא רואה ומודע באופן ממשי לכל תכונותיו – יש לצרכנים הרוכשים מוצר בעסקת מכר מרחוק את הזכות לבטל את העסקה (במהלך תקופת הביטול על פי החוק – לדוג’ 14 ימים במוצרי חשמל) אפילו אם נעשה במוצר שימוש על ידם (בכפוף לחריגים שונים כמו; טובין פסידים).

מנגד לעוסק, קיימת הזכות ככל שערכו של המוצר פחת באופן משמעותי לתבוע נזקיו.

בדיון שהתקיים ב‘בית המשפט העליון’ (בג”צ 3353/22) בעתירה של לשכת המסחר תל אביב במסגרתו ביקשה העותרת, כי בית המשפט, יורה על מתן צו על תנאי, לפיו תודיע ‘הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן’ מדוע לא ישוּנה סעיף 14ג(ד) לחוק, כך שלא ניתן יהיה לבטל ‘עסקת מכר מרחוק’ אם נעשה שימוש במוצר.

מתוצאות הדיון, עולה, כי בהמלצת ביהמש העליון,  העתירה נדחתה – לאחר שביהמש, לא מצא מקום להתערב בהוראה החוקית המאפשרת בעסקת מכר מרחוק לבטל את העסקה למרות שנעשה שימוש במוצר.

ממונה אכיפה מנהלית ופלילית ברשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, עורך דין איתי פרג’ון; “אני מברך את בית המשפט שלא מצא מקום להתערב בחקיקה הקיימת.

מדובר בהסדר וותיק המגן על זכויותיו של הצרכן הישראלי בעסקת מכר מרחוק ויש בו כדי לחזק את האמון של הצרכן בסוג עסקה זה בפרט שהמסחר המקוון, הופך לנפוץ יותר ויותר.

הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, תמשיך לעמוד על המשמר כנגד מי שמנסה לכרסם בזכויות הצרכנים“.

מנהל תחום דוברות, תקשורת, הסברה והדרכת קהילה עורך דין דודו אבן חן, מסר לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי “הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הוכיחה שוב, כי “שומרת על זכויות הצרכנים במדינת ישראל“.

ביטול עסקת מכר מרחוק, חרף שימוש הצרכן במוצר

יטול עסקת מכירה מרחוק, יכול להיות נושא מורכב, במיוחד אם הצרכן כבר השתמש במוצר. החוקים והתקנות סביב נושא זה, עשויים גם להשתנות בהתאם למדינה או למדינה שבה בוצעה העסקה

ככלל, לצרכנים, עשויה להיות הזכות לבטל עסקת מכירה מרחוק בתוך פרק זמן מסוים, המכונה לעתים קרובות; “תקופת צינון“.

תקופה זו, נעה לרוב בין 14 ל-30 יום ומאפשרת לצרכנים לשנות את דעתם ולבטל את הרכישה ללא קנס. עם זאת, אם הצרכן, כבר השתמש במוצר, הדבר עלול לסבך את תהליך הביטול.

במקרים מסוימים, ייתכן והצרכן, עדיין יוכל לבטל את העסקה ולקבל החזר חלקי, בעוד שבמקרים אחרים, ייתכן שהצרכן לא יהיה זכאי כלל להחזר.

חשוב לעיין בתנאי הסכם המכר ולהתייעץ עם יועץ משפטי על מנת לקבוע את דרך הפעולה הטובה ביותר במצב זה.

מומלץ לך, לפנות לייעוץ מקצועי מעורך דין או סוכנות להגנת הצרכן (הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן) כדי לקבוע את הזכויות והאפשרויות העומדות לרשותך.

חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח שלעסקת מכר מרחוק לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר, או ממועד קבלת פרטי העסקה – לפי המאוחר מביניהם.

צרכן שהוא אדם עם מוגבלות,, אדם בן 65 ומעלה או עולה חדש, הנו זכאי לבטל עסקת מכר מרחוק בתוך 4 חודשים, בהתאם לתנאים.

בעל העסק, רשאי לגבות דמי ביטול בגובה 5% מהעסקה או 100 ₪, לפי הנמוּך מביניהם/ אם מדובר בשירותי תיירות שניתנים במלואם מחוץ לישראל, רשאי בעל העסק להציע לצרכן לבחור בין ביטול העסקה בתנאים הנזכרים לעיל לביטול לפי מדיניות נותן השירות בחוץ לארץ.

אם מתקיימים התנאים לביטול העסקה ו-העוסק מסרב לבטלה, רשאי הצרכן להגיש תביעה לפיצוי של עד 10,000 ₪ בנוסף לסכום ההחזר על העסקה, וכן ניתן להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה.

למידע נוסף, ראו עסקת מכר מרחוק באתר הרשות להגנת הצרכן; וגם סימולאטור בדיקת זכאות לביטול עסקה באתר המועצה הישראלית לצרכנות.

אזהרה; המידע בחלק זה מתייחס לביטול עסקאות שנעשו מרחוק, ולא באמצעות הגעה פיזית אל בית העסק.

תגובות
0
0



Exit mobile version