חגים ומועדים חדשות בריאות פסח תזונה | דיאטה

ארוחות דשנות לפסח איך לעבור את הפסח בלי לקחת סיכונים בריאותיים

פרופ’ בתזונה אולגה רז: "ב’ארוחות הדשנות של החג‘ בעצם של כל החגים והאירועים וערבי שבת, אלמנטים לא כל כך טובים. על קלוריות (2000-3000) בארוחת החג, ו’עלייה במשקל‘ (2-3 קילוגרם במהלך פסח), במיוחד בקרב אנשים עם נטייה להשמנה – כולם יודעים. לא שזה עוזר, אבל לפחות ראו הוזהרתם. הפעם, אני רוצה לדבר על אספקטים אחרים של ‘ארוחות דשנות‘. בואו ונראה מה קורה עם האוכל במערכת העיכול...".
0
0
פרופ' בתזונה אולגה רז מפתחת שיטת דיאטת הלחם לאורח חיים בריא, ‏מנכל ובעלים‏ ב-‏מרכז רז להרזיה ולתזונה בריאה‏ ברקע: פסל יציאת מצריים העשוי מחול | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
פרופ’ בתזונה אולגה רז

ארוחות דשנות לחג פסח, איך לעבור את הפסח בלי לקחת סיכונים בריאותיים חמורים ומבלי לעלות במשקל על קושיות רציניות מסוג זה, פרופסור בתזונה, מפתחת שיטת דיאטת הלחם לאורח חיים בריא. ‏מנכל ובעלים‏ ב-‏מרכז רז להרזיה ולתזונה בריאה‏ אולגה רז, יש דעה מוצקה ונחרצת על תזונה בריאה ומאוּזנת גם בארוחות דשנות בכל אירוע.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר.

סוף סוף חוגגים פסח עם המשפחה אחרי תקופה ארוכה של הגבלות (קורונה | Covid-19). סביר להניח ששולחנות החג, יקרסו תחת העומס של האוכל החגיגי. זה משמח מאוד.

יחד עם זאת, יש ב’ארוחות הדשנות של החג‘ בעצם של כל החגים והאירועים וערבי שבת, אלמנטים לא כל כך טובים. על קלוריות (2000-3000) בארוחת החג, ו’עלייה במשקל‘ (2-3 קילוגרם במהלך פסח), במיוחד בקרב אנשים עם נטייה להשמנה – כולם יודעים. לא שזה עוזר, אבל לפחות ראו הוזהרתם.

הפעם, אני רוצה לדבר על אספקטים אחרים של ‘ארוחות דשנות‘. בואו ונראה מה קורה עם האוכל במערכת העיכול. אחרי העיבוד הראשוני בפה, ולאחר מכן בקיבה, שם האכול הופך לעיסה אחידה, האוכל עובר אל המעי הדק.

במעי הדק, רוב האוכל (פרט לסיבים וחלקיקים אחרים) מתפרק למולקולות, ובצורה כזאת כל מה שאכלתם ושתיתם מועבר אל הכבד – התחנה הראשונה בדרך אל כל תאי הגוף.

מה זה אומר? דבר ראשון, שסטייקים לא מסתובבים לנו בדם, וששוּמן וגלוּטן לא נדבקים לדפנות כלי הדם ו/או למעיים, כמו שרבים חושבים.

הדבר השני – שהכבד מקבל על עצמו את ה”מכה הראשונה” של המולקולות של כל מה שאכלתם. והוא צריך לעבד אותם. עבודה גדולה מאוד! ברור שההסבר הוא מאוד פשטני, אבל מתאר את המצב באופן כללי.

אכילת ארוחות דשנות (ארוחות גדולות) עם עודפי סוכר ושומן, עלולה לגרום לכבד שומני (Non⁻alcoholic fatty liver disease), על לפי הסטטיסטיקה, נמצא, כי אצל כ-35% מהאנשים לפחות.

תאי הכבד, מתמלאים בשומן ומפסיקים לתפקד באופן תקין. עם הזמן, ללא טיפול, התופעה מתרחבת, מתחילה להתפתח ‘רקמה צלקתית דלקתית‘ ובמרוצת הזמן, מופיעה שחמת כבד הגורמת להפרעה בזרימת הדם אל תאי הכבד ושיבוש פעילות הכבד הדורשת השתלה, ואף סרטן הכבד.

איך יודעים למי יש כבד שומני? בדיקת דם לאנזימי הכבד, שאם הם מוּגברים, סביר להניח שמדובר בכבד שומני, אך גם אם לא – אין זה אומר שאין כבד שומני.

אני שולחת רבים מהמטופלים שלי לבדיקת אולטרסאונד של הבטן, שיכולה לתת לי תשובה לשאלה זו. במיוחד אני דורשת את הבדיקה הזאת לאנשים עם השמנה ביטנית שמנים ורזים ואנשים עם תסמונת מטבולית, סוכרת ו’טרום סוכרת‘.

כבד אווז אשר רבים אוהבים – זה כבד שומני. אל תעשו לעצמכם את מה שעושים לציפור המסכנה באופן מלאכותי גס.

אי לכך, כשאתם מכינים או מזמינים אוכל לסעודה כלשהי – כדאי שתשמרו על הכבד של עצמכם ושל האורחים שלכם;

  • להכין פחות מנות,
  • להשתמש בפחות שומן וסוכר,
  • להשתמש בצלחות יותר קטנות,
  • לתת מנות יותר קטנות, מי שירצה יקבל תוספת,
  • להרבות במנות מירקות,
  • להימנע לחלוטין משתייה ממותקת בסוכר וממיצים טבעיים על השולחן חג,
  • מנות מתוקות – הרבה פחות גם בכמות וגם במגוון.

אז תחליטו, להמשיך במסורת של הַאֲבָסָה (האכלת יתר; פיטוּם) — העצמית ושל האחרים, כולל היקרים לכם או ללמוד להכין אחרת, לשמור על הכללים.

התענוג (גם לא תמיד) הרגעי – מול בריאות ארוכת טווח. ההחלטה שלכם. חג שמח לכולנו!

0
0



אודות הכותב

פרופ' אולגה רז

פרופ' אולגה רז, המומחית לדיאטות | דיאטה ותזונה נכונה - דיאטנית קלינית מהבכירות בישראל חולקת איתכם טיפים, מאמרים, כתבות ודעות. מוזמנים להצטרף ללמוד, ליהנות, לשמור על המשקל והבריאות.
קליניקה להרזיה ולתזונה בריאה המספקת ייעוציים אישיים, קבוצות הרזיה, סדנאות והרצאות. יעוץ אישי, קבוצות, סדנאות והרצאות בשיטת דוקטור אולגה רז; 03-6094147.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן