חדשות נגישות-נט חינוך כאן חולון משהד | مشهد‎

אברמי טורם: נפעל שכל ילד עם מוגבלות ילמד בבית ספר מונגש

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מר אברמי טורם; "שילובם של ילדים עם מוגבלות במערכת החינוך הרגילה חשובה מאין כמוה וזו זכות יסוד ראשונית לכל הורה וילד לבחור היכן ילמדו" ◄לקראת תחילת שנת הלימודים, עולה, כי מתוך 236 אתרי אינטרנט של רשויות, המידע בנוגע לזכויות להנגשה פרטנית במוסדות החינוך, נמצא רק ב- 18 מהן ◄ שילמה עיריית חולון, פיצוי של 30  אלף שקלים לכל אחת ממשפחותיהם של הילדים עם המוגבלות שבית הספר, שלהם לא הונגש.
0
0
אברמי טורם נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ברקע: ילדה עם מוגבלות בבבית ספר | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו©
אברמי טורם

בדיקה שערכה ‘נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות’ חושפת תמונה עגומה מאד בבתי הספר בכל מה שקשור למצב הנגישות במערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה תשפ, כאשר קיים מחסור בתאי שירותים נגישים במוסדות חינוך, מעליות לא מותקנות כנדרש בחוק וילדים עם מוגבלויות נתקלים במחסומים פיזיים המקשים עליהם להתנייד בבתי ספר.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ בפייסבוק’ או ב’טוויטר’.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מר אברמי טורם, מבהיר, כי; “שילובם של ‘ילדים עם מוגבלות במערכת החינוך הרגילה‘ חשובה מאין כמוה וזו זכות יסוד ראשונית לכל הורה וילד לבחור היכן ילמדו.

יתרה מכך, הלימודים המשותפים תורמים רבות הן ל’ילד עם המוגבלות‘ והן לשאר חברי הכיתה ובית הספר ויוצרים חברה מכילה לכולם”.

הנציב מר טורם, מדגיש; “בדיוק בשל חשיבות זו, קבע המחוקק חובת הנגשה של בית הספר ופעילויותיו ל’תלמידים עם מוגבלות‘ כמו גם ל-הורים עם מוגבלות. מי שאמונה על יישום חוק זה ‘נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות‘ מטפלת מדי שנה בעשרות פניות של ילדים אשר בית הספר לא הונגש עבורם ולא ניתנו להם ההתאמות הנדרשות על פי התקנות.

נמשיך לפעול כך שכל ילד עם מוגבלות, יוכל ללמוד בבית ספר מונגש ומתאים לצרכיו לאורך כל תקופת שהייתו במערכת החינוך“. סיכם נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

דובר היחידות המקצועיות ב-אגף דוברות הסברה ותקשורת של משרד המשפטים, מר יובל גורן, מסר לפורטל אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ בפייסבוק’ או בטוויטר’ מביא את הנתונים הבאים; 

 נגישות כללית במוסדות החינוך;

לפי החוק והתקנות, כל בעלים של מוסד חינוך’ היה אמור לדאוג להשלים בהדרגה עד מאי 2019 נגישות בסיסית שכוללת התקנת פיר מעלית, דרכי גישה ובתי שימוש נגישים בבניין המרכזי של בית הספר.

החל משנת 2018 נערכו בקרות בנוגע להסדרת רכיבי נגישות אלו. מבדיקת הנציבות שנערכה ב-120 מוסדות חינוך,   נמצא כי-70% טרם הונגשו בעת הבדיקה. האכיפה מול מוסדות אלו והרשויות המקומיות הרלוונטיות נמשכת.

 נגישות פרטנית במוסדות החינוך (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה);

תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה) נכנסו לתוקף לפני שנה באוגוסט 2018, והן עוסקות בהתאמות הנגישות להן זכאים תלמידים עם מוגבלות הלומדים במערכת החינוך והורי תלמידים שהם אנשים עם מוגבלות.

  • בשנים האחרונות טיפלה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ב–300 פניות שבהם מבקשים ההורים את התערבות הנציבות מול הבעלים של מוסד החינוך, לרוב רשויות מקומיות על מנת לקדם הנגשת בית הספר. 81 מתוכן הוגשו במהלך שנת הלימודים החולפת.
  • כיום מטפלת נציבות שוויון זכויות ב-21 תלונות על היעדר נגישות פרטנית, מתוכם 19 עבור תלמידים ו–2 עבור הורים לתלמידים
  • בין ההנגשות שלגביהם היו תלונות, 43% עוסקות בנגישות פיסית, 24% בנגישות למוגבלות שמיעה ו-10% התקבלו בנוגע למוגבלות ראיה

 מבדיקת הנציבות עולה כי תלמידים רבים אינם זוכים למימוש זכויותיהם להנגשה פרטנית ומגיעים למערכת החינוך לעיתים במשך שנים כאשר אינם זוכים להתאמות הנדרשות;

  • לילדים עם מוגבלות אין גישה למקומות רבים בבית הספר (כגון ספריות, מעבדות, אולמות וכו’) ובשל כך מוצאים עצמם לעיתים נשארים לבד בכיתה בעת ששאר הכיתה בפעילות
  • כיתה אקוסטית אינה מותקנת בזמן
  • אין עבורם תאי שירותים נגישים
  • אינם יכולים להתנייד ברחבי בית הספר באופן עצמאי ומכובד

 תביעות;

בשנת 2019, הוגשה תביעה אזרחית נגד המועצה המקומית משהד והושג הסכם פשרה תקדימי עם עיריית חולון לפני הגשת תביעה, בגין הפרת החובה להנגשה כללית ו-הנגשה פרטנית בבתי ספר ביישובים אלו.

בימים אלו הנציבות מטפלת בכ-10 תיקים נוספים הנמצאים בשלבים שונים טרם הגשת תביעה.

■ בית הספר במשהדבמהלך שנת 2019, הגישה הנציבות תביעה נגד המועצה המקומית משהד, ראש המועצה הקודם, ראש המועצה הנוכחי ומנהל מחלקת החינוך במועצה בגין אי-הנגשת בית הספר יסודי ביישוב.

התביעה, הוגשה על רקע בקשה שהוגשה לבית הספר, עוד בשנת 2014 על ידי משפחתה של ילדה עם מוגבלות המתניידת בכסא גלגלים, אולם מאז שהייתה ב-כיתה א’ ועד היום – כ-5 שנים לאחר מכן – בית הספר לא הונגש עבורה (אין מעלית, תא השירותים ‘הנגיש‘ אינו נגיש בפועל, חסרים סימונים ודרכים נגישות בשטח בית הספר).

התביעה, הוגשה על סך 125,000 שקל בגין הפרת חובה להנגשה כללית ובגין הפרת החובה להנגשה פרטנית.

■ בתי הספר בעיר חולוןבמסגרת ‘הסדר לפני הגשת תביעה’ נחתם הסכם תקדימי בין עיריית חולון לשתי משפחות של ילדים עם מוגבלות שבתי הספר שלהם לא הונגשו בזמן סביר, עבור התלמידים שלמדו בהם.

במקרה אחד לא הותקנו מעלית ו-שירותים נגישים בבית הספר, מה שהצריך את הילד לעבור לבניין אחר על מנת להגיע לשירותים. מצב זה נמשך 5 שנים.

במקרה השני, גם לא הותקנה מעלית ו‘שירותים נגישים’ עבור תלמידת תיכון המתנייעת בכסא גלגלים, זאת על אף שהמשפחה פנתה לעיריית חולון בעניין כשנתיים לפני תחילת לימודיה, על מנת לאפשר הנגשה מראש של בית הספר.

במסגרת ההסכם, שילמה עיריית חולון, פיצוי של 30  אלף שקלים לכל אחת ממשפחותיהם של הילדים עם המוגבלות שבית הספר, שלהם לא הונגש ונקבע לוח זמנים מחייב להשלמת ההנגשה.

 היערכות רשויות מקומיות;

הרשויות המקומיות, נדרשות לפרסם באתר האינטרנט שלהן מידע בנוגע לזכויות להנגשה פרטנית במוסדות החינוך ולאפשרות להירשם 15 חודשים, לפני פתיחת שנת הלימודים.

מבדיקה שערכה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לקראת תחילת שנת הלימודים, עולה, כי מתוך 236 אתרי אינטרנט של רשויות מקומיות, המידע בנוגע ל’זכויות להנגשה פרטנית במוסדות החינוך‘ נמצא רק ב- 18 מהן.

הרשויות, שכן פרסמו באתר האינטרנט שלהן ויש לציין אותן לטובה בנושא זה, הן; תל אביב, הרצליה, רחובות, נהריה, מעלה אדומים , כפר סבא, יקנעם עילית, מעלה אדומים, מגדל העמק, יבנה, חולון, ביתר עילית, מודיעין עילית,  אשדוד, אום אל פאחם, אלעד, קרני שומרון ו-קדימה צורן.

הסרת חסמים לשילוב;

חסמים שונים מונעים את השילוב המיטבי של ילדים עם מוגבלות ב-חינוך הרגיל. בשל חשיבות השילוב, מבצעת נציבות שוויון זכויות פעולות לקידום מדיניות ולהסרת החסמים לשילוב, עורכת הדרכות וכנסים לגורמי מקצוע ולגורמים במערכת החינוך בנושא.

פועלת בנושא הסדרת נושא ההסעות לבית הספר והטמעת מדדים לשילוב במערכת החינוך ופועלת מול מכללות למורים להכנסת תכנים של שילוב בכלל התכניות להכשרת מורים.

פעילות נוספת מתמקדת בצמצום הפערים בתחום ה-מענים הפארא-רפואיים בין המרכז לפריפריה ובקידום נושא ה-סייעות גם בצהרונים וקייטנות.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן