ארכיאולוגיה חדשות כאן ישראל מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’

רשות העתיקות: תגליות חדשות במנהרות הכותל

בשבוע הבא (שני, כ"ו תשרי, ה'תשע"ח), ייחשפו, תגליות ארכיאולוגיות מרגשות ומפתיעות ב"קשת וילסון" שב'מנהרות הכותל'; כזכור, מבצעת 'רשות העתיקות' בשיתוף 'הקרן למורשת הכותל המערבי' בשנתיים האחרונות חפירות, תחת השם; "קשת וילסון". הכותל המערבי של הר הבית נחשב מהשרידים המפוארים והמשמעותיים שנותרו בירושלים לעם היהודי מ'ימי המקדש השני' שחרב לפני כ-2000 שנה.
0
0

רשות העתיקות, הודיעה אתמול (שלישי, כ’ בתשרי התשע”ח) כי בשבוע הבא (שני, כ”ו תשרי, ה’תשע”ח), ייחשפו במסיבת עיתונאים, תגליות ארכיאולוגיות מרגשות ומפתיעות ב”קשת וילסון” שב’מנהרות הכותל’ אשר יוסיפו מידע מרתק על ההיסטוריה של ירושלים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

במסיבת העיתונאים מיוחדת תיחשף לראשונה החפירה המרשימה והמרתקת שמבצעת בשנתיים האחרונות, לאור ממצאים חדשים, יתקיים מושב מיוחד לציון 30 שנים לפטירתו של יגאל שילה זכרונו לברכה, שהיה חתן “פרס ירושלים לארכאולוגיה“.

באירוע בהשתתפות; נציגי הקרן למורשת הכותל המערבי, מנהל רשות העתיקות, מר ישראל חסון, ארכיאולוג מרחב ירושלים ברשות העתיקות, דר’ יובל ברוך וארכיאולוגים, מנהלי החפירה וכלי תקשורת מהארץ ומחוץ לארץ.

קשת וילסון שב'מנהרות הכותל' מבט מדרום | צילום: ויקיפדיה
קשת וילסון שב’מנהרות הכותל’ מבט מדרום | צילום: ויקיפדיה

כזכור, מבצעת ‘רשות העתיקות’ בשיתוף ‘הקרן למורשת הכותל המערבי’ בשנתיים האחרונות חפירות, תחת השם; “קשת וילסון” שבמנהרות הכותל.

הכותל המערבי של הר הבית נחשב מהשרידים המפוארים והמשמעותיים שנותרו בעיר ירושלים לעם היהודי מ‘ימי המקדש השני’ שחרב לפני כ-2000 (אלפיים) שנה, כש”קשת וילסון” מבנה קדום עשוי אבנים, הממוקם בצד הצפוני של רחבת הכותל המערבי בעיר העתיקה בירושלים.

קשת וילסון” נקראת על שם צ’ארלס וילסון, שהיה מהנדס וקצין בצבא הבריטי והיה הראשון שחקר את הקשת באופן מדעי.

  הקשת

קשת וילסון, בנויה 23 נדבכים אחידים של אבנים מסותתות, ורוחבה 13.1 מטר. הקשת, מהווה קטע מגשר וילסון שרשרת של קשתות היוצאות מרחבת הר הבית ומעליהן עובר רחוב השלשלת.

הדעה המקובלת היא, כי הקשת הקדומה הייתה חלק משרשרת של קשתות שיצרה גשר מחבר בין העיר העליונה והר הבית. יש הסבורים שאותו גשר קדום שימש כמעבר לעולי רגל מהעיר העליונה אל בית המקדש ואחרים סבורים שהוא שימש כמעבר פרטי לכוהנים ולבני מעמד האצולה בעיר ירושלים.

עד מלחמת ששת הימים (שנת 1967), הייתה הקשת וסביבותיה מוזנחות ומלאות בסחף ופסולת. כאמור, עם איחוד ירושלים בשנת 1967, השקיעה מדינת ישראל בשיפוץ, ניקיון וחקר ארכאולוגי של הקשת במסגרת חפירות מנהרות הכותל. בעזרת מימון של משרד הדתות ורשות העתיקות בוצעו עבודות שיפוץ וחפירה נרחבות.

בין השאר, נחפרו חדרים תת-קרקעיים, גודרו הפירים, והוסבו אולמות תת-קרקעיים לטובת מקומות תפילה.

█ תיארוך הקשת

בחלל הקשת לא נערכו אז חפירות ארכאולוגיות מסודרות ולא ניתן לקבוע את תאריכה בוודאות. צ’ארלס וורן וצ’ארלס וילסון, הציעו שהקשת הנוכחית נבנתה בתקופה הביזנטית, בימיו של קונסטנטינוס או יוסטיאנוס.

במהלך עבודתו הארכאולוגית, חפר וילסון שני פירים ומנהרות בקרבת בסמוך לאומנה המערבית של קשת וילסון וסמוך לכותל, שם זיהה מפולות של אבני קשת, הוא סבר שהקשת המקורית התמוטטה בעבר והקשת הנוכחית מאוחרת ממנה. הוא תיארך את הקשת המקורית למאות הב’-ג’, ואילו את הקשת הנוכחית למאות ה’-ו’.

קלונר, הציע שהקשת הנוכחית נבנתה בתקופה הרומית המאוחרת ואילו בהט, הציע שהקשת נבנתה בתקופה האומאית (תקופת בית אומיה). אלכסנדר און ושלומית וקסלר בדולח פרסמו ב-2010, מאמר ובו טענו, כי הקשת הנוכחית היא הקשת המקורית מן התקופה ההרודיאנית.

המידע על קשת וילסון, הובא מויקיפדיה | קשת וילסון.

עוד מידע על מנהרות הכותל – עבודות השימור בקשת וילסון באתר מינהל השימוררשות העתיקות.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן