
“העלאת המס שמתכנן משרד האוצר, תפגע ב’כניסת כלי רכב חשמליים’ למשק, תפגע בסביבה, תפגע בציבור” כך הזהירו מנכ”לי משרדי האנרגיה והתשתיות, הגנת הסביבה והתחבורה, כי העלאת ה’מס על כלי רכב חשמליים’ המתוכננת לתחילת שנת 2024, תפגע בכניסת כלי הרכב החשמליים למשק, בטענה שההעלאה, אינה סבירה וצריכה להימנע”.
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ אוב’טוויטר’.
בדיון ב-וועדת הכספים של הכנסת היום (יום שלישי, ז’ בטבת התשפ”ד, 19.12.23), כך הזהירו מנכ”לי משרדי האנרגיה והתשתיות, הגנת הסביבה ו-התחבורה, כי העלאת ה’מס על כלי רכב חשמליים‘ המתוכננת לתחילת שנת 2024, תפגע ב-כניסת כלי הרכב החשמליים למשק, תפגע בסביבה ותפגע בציבור. בטענה שההעלאה, אינה סבירה וצריכה להימנע.
בהודעה משותפת למשרד האנרגיה והתשתיות, משרד להגנת הסביבה ולמשרד התחבורה, נמסר, כי הדברים מצטרפים למכתבים ששלחו לאחרונה, מר גיא סמט, מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה; מר קובי בליטשטיין, מנכ”ל משרד האנרגיה והתשתיות, ומר משה בן-זקן, מנכ”ל משרד התחבורה אל משרד האוצר ולחברי ועדת הכספים, לאחר תקופה ארוכה של דיונים בין הצדדים לגבי הנושא.
יצוין, כי בשנים האחרונות, משרדי האנרגיה והתשתיות, קידמו אימוץ של מנגנון ל’הפחתת פליטות‘ הנהוג באירופה וארצות הברית, המחייב יבואנים לשלב כמות הולכת וגדלה של כלי רכב חשמליים במכירותיהם.
על פי עמדת המשרדים הללו, עד שלא יאוּמץ המנגנון, אין מקום להעלאת מסים שתביא ל-עיקוּר התמריץ לרכישת כלי רכב חשמליים.
המשרדים, טוענים, כי העלאת המס על כלי הרכב החשמליים, תפגע בכניסתם של כלי הרכב החשמליים למשק.
כיום, כלי הרכב החשמליים, מהווים רק קטע קטן מכלי הרכב במשק, והם עדיין נחשבים ליקרים יותר מכלי הרכב המסורתיים.
העלאת המס על כלי הרכב החשמליים, תגרום להתייקרותם ותפגע בכניסתם למשק. כלומר; יהיו פחות אנשים שירכשו כלי רכב חשמלי, וזה יגרום להפחתת הפיתוח והייצור של כלי רכב חשמליים בישראל.
בנוסף המשרדים, טוענים, כי העלאת המס תפגע בסביבה. כלי הרכב החשמליים, הם; ‘ידידותיים לסביבה‘ יותר מכלי הרכב המסורתיים, מאחר והם אינם מורידים ‘פליטות רעילות לאוויר‘.
בעלי כלי רכב חשמליים, תורמים ל הפחתת זיהום האוויר‘ ולהביא לשיפור איכות החיים בערים.
העלאת המס על כלי הרכב החשמליים תפגע ביכולת הציבור לרכוש ‘כלי רכב ידידותי לסביב ‘ ותפחית את התרומה להפחתת זיהום האוויר.
לסיום, טוענים, המשרדים, כי ‘העלאת המס על כלי הרכב החשמליים ‘ אינה סבירה וצריכה להימנע.
זאת ועוד; נטען, כי כלי הרכב החשמליים, הם חלק חשוב מתהליך המעבר ל’תחבורה ירוקה‘ וידידותית לסביבה והם יכולים לתרום ל’הפחתת זיהום האוויר‘ ול’שיפור איכות החיים‘ במדינה.
משרד האנרגיה והתשתיות, משרד להגנת הסביבה ולמשרד התחבורה, מציעים לחוקק מדיניות תמיכה וקידום של כלי הרכב החשמליים במקום להעלות את המסים עליהם.
מטעם מנכ”לי משרדי האנרגיה והתשתיות, הגנת הסביבה והתחבורה, נמסרה הודעה משותפת לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה‘ כי רק באמצעות מדיניות תמיכה וקידום, יהיה ניתן להגיע למטרה הרצויה של ‘הפחתת פליטות‘ הנהוג והגעת המדינה ל’תחבורה ירוקה וידידותית לסביבה‘.
█ יש לדחות את העלאת המס עצמו עד לצבירת מסה קריטית (לפחות 10% מהרכבים בישראל)
מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, אמר בדיון הוועדה; “מקור 40% מפליטות זיהום האוויר בישראל הוא ב-כלי רכב, ועל המדינה לקדם פעולות משמעותיות לצמצום הזיהום על מנת לדאוג לבריאות הציבור ולהשוות את הרגולציה לאירופה.
כשמסתכלים על מדינות העולם המתקדם, רואים 2 דרכים מרכזיות לעידוד; הטבות, לצד מנגנון רגולציה.
כשאומרים ליבואן שיש לו מכסת פליטות מסוימת והוא מחויב לדאוג לתמהיל נכון – אחרת יהיו קנסות, זה עובד.
במיסוי המונח עכשיו על שולחן הוועדה, לוקחים את הכלי המתמרץ בישראל ומשמידים אותו – בלי לייצר איזון מנגד“.
מנכ”ל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין, אמר בדיון הוועדה; “העלאת מס הקנייה תפגע משמעותית בכדאיות רכישת רכב חשמלי ועשויה לחבל במומנטום של מהפכת כלי הרכב החשמלי.
בישראל, בניגוד למגמה בעולם, המהפכה עשויה להיעצר או להתעכב לשנים ארוכות בגלל העלאת המס, שתהפוך את כלי הרכב החשמלי לרכב לעשירים בלבד. אימוץ כלי הרכב החשמלי הוא יעד לאומי של מדינת ישראל.
הן מבחינת יעילות אנרגטית, הן מבחינת עצמאות אנרגטית והפחתת התלוּת בנפט, וכמובן הפחתת פליטות והגנה על הסביבה”.
“משרד האנרגיה והתשתיות מקדם בשנים האחרונות אימוץ של המנגנון להפחתת פליטות הנהוג באירופה ובארה”ב, המחייב יבואנים לשלב תמהיל הולך ועולה של כלי רכב חשמליים במכירותיהם.
אנחנו במשרד, סבורים, כי יש לדחות את העלאת המס עצמו עד לצבירת מסה קריטית (לפחות 10% מהרכבים בישראל) שתבטיח את “המהפכה החשמלית” גם בישראל, כאשר להערכתנו מסה קריטית זו, תיצבר בעוד כ-3 שנים”.
חשוב לזכור, כי כאשר נקבע המתווה, לא נלקחו בחשבון מספר רב של פרמטרים, כמו; השפעת הקורונה, המלחמות, ומשברי האספקה, כולל המשבר הקריטי שמתרחש לאחרונה בים האדום“”.
מנכ״ל משרד התחבורה, משה בן-זקן; ״עצירת העלאת המס על הרכב החשמלי היא חובת השעה ומתבקשת. נמשיך להיאבק לטובת האינטרס הציבורי לשמירה על איכות הסביבה ובהתאם למדיניות שרת התחבורה הגב’ מירי רגב שלא להשית הוצאות מכבידות על אזרחי ישראל״.
█ אל עמדות מורחבות של משרדי הממשלה;
◄ המשרד להגנת הסביבה; https://www.gov.il/he/departments/news/electric-car_tax-outline.
◄ משרד האנרגיה; https://www.gov.il/he/departments/news/news_191223.
◄ משרד התחבורה; https://www.gov.il/he/departments/news/18-12-23.