עו"ד מוני עזורה פרשת השבוע

פָּרָשַׁת בֹּא | פייק ניוז ולמה כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם

נזכור את החיובי במיתוס יציאת מצריים, כפי שכתב המשורר אמנון ריבק, איש היי-טק ומנחה קבוצות בתחום התרבות היהודית בשירו; "כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם" כלומר, דעו, כי מכל תהום וייאוש, מכל רע, אנחנו יכולים לקום, להצליח וכנראה שמר בנימין (ביבי) נתניהו, נסע להודו בלי יאיר בנו כחלק מ"יציאת מצרים הקטנה שלו" וכדאי לקרוא את שירו של ריבק; "כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם".
0
0
סצינה מתוך הסרט אהבה יוונית - Worlds Apart
סצינה מתוך הסרט אהבה יוונית – Worlds Apart

ראיתי את הסרט “אהבה יוונית”, סרט מרתק שמשלב 3 סיפורים שונים במערכת היחסים שבין בני משפחה יוונית אחת לבין שלושה זרים, בארץ יוון, בימיה הקשים. במיוחד ענין אותי לראות את סיפורו של מהגר בלתי חוקי, שמגיע מארץ סוריה, עוזב את המוכר והידוע אפילו הוא רע והולך לבלתי נודע, מגיע ליוון, שאינה רוצה בו, מלאה שינאה כלפיו, בבחינת “יציאת מצרים הפרטית שלו”.

 ■רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אלכאן ישראל  | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר

לעומתו, העם היהודי, המהגרים, מבקשים לעזוב את מצריים ולחזור לארצם, אך מצריים אינה רוצה שיעזבו, לקרוא ולא להאמין – תרצו מחזה אבסורדי שבו מוכנים המצרים לסבול עשר מכות קשות רק כדי להשאיר את העם היהודי במצרים ואילו אנחנו אפילו מוכנים לשלם 10,000 דולר ל-מהגרים אריתראים שרוצים לחזור ליבשת אפריקה.

פָּרָשַׁת בֹּא היא פרשת השבוע השלישית בספר שמות. היא מתחילה בפרק י’, פסוק א’ ומסתיימת בפרק י”ג, פסוק ט”ז. בפרשה מסופר על מכת ארבה, מכת חושך ומכת בכורות ובהמשך מסופר על יציאת מצרים. המצוות העיקריות המופיעות בפרשה הן קורבן פסח, סיפור יציאת מצרים וקידוש בכורות.

בפרשת השבוע, פָּרָשַׁת בֹּא, ההכנה והיציאה ממצרים לאחר הטלת מכת הבכורות, האחרונה מבין 10 המכות, נאמר; “וַיִּקְרָא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן לַיְלָה, וַיֹּאמֶר קוּמוּ צְּאוּ מִתּוֹךְ עַמִּי–גַּם-אַתֶּם, גַּם-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וּלְכוּ עִבְדוּ אֶת-יְהוָה, כְּדַבֶּרְכֶם. לב גַּם-צֹאנְכֶם גַּם-בְּקַרְכֶם קְחוּ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתֶּם, וָלֵכוּ; וּבֵרַכְתֶּם, גַּם-אֹתִי. לג וַתֶּחֱזַק מִצְרַיִם עַל-הָעָם, לְמַהֵר לְשַׁלְּחָם מִן-הָאָרֶץ: כִּי אָמְרוּ, כֻּלָּנוּ מֵתִים“.

מים הופכים לדם, ציורו של ג'יימס טיסו | צילום: ויקיפדיה
מים הופכים לדם, ציורו של ג’יימס טיסו | צילום: ויקיפדיה

יציאת מצרים היא מיתוס והרי אנחנו חייבים להיות כנים עם עצמנו ולומר, כי לא נמצאו ממצאים ארכיאולוגיים המאשרים יציאתו של עם שלם ממצריים, אירוע שבהחלט ניתן להגדירו כחריג.

לפיכך, חלק ניכר מן המומחים, טוענים לגישתם, כי המדובר ב”זיוף/יצירת מיתוס מכונן“, וכי עם ישראל, התגבש בארץ כנען מתושביה המקומיים. אחרים, טוענים, כי ניתן למצוא הרבה אמיתות בסיפור יציאת מצרים אך קשה להסכים עימם.

ה”זיוף” של ‘יציאת מצריים’ מבחינה עובדתית הוביל ליצירתו של מיתוס מדהים, שעבר ועובר מדור לדור, אך בעולם המודרני, אנחנו נפגשים עם “זיופים” שקשה לקבלם.

בעידן המודרני קל לבחון “זיופים“. השבוע, ראינו, כי נשיא ארצות הברית, מר דונלד טראמפ, מתמודד עם “זיופים” כלפיו. הנשיא תקף השבוע את מחבר הספר רב מכר; “אש וזעם | בתוך הבית הלבן של טראמפ” (Fire and Fury: Inside the Trump White House), שיצא לאור ב-5 בינואר 2018.

הנשיא טראמפ תקף, כאמור, השבוע בחריפות את העיתונאי מייקל וולף וטען, כי המדובר בספר שכולו “פייק ניוז” כלומר; זיוף ושקר, אך דווקא התנהלותו זו, הביאה להפיכתו של ספרו לרב מכר, אפילו כל כולו, ספר רכילות (לכשעצמו, העיתונאי מייקל וולף, מתאר בצורה לא מחמיאה את נשיא ארצות הברית, במערכת הבחירות ובתחילת פעילותו כנשיא).

החודש, בשנת 1898, העיתונאי אמיל זולא, הוציא מכתב גלוי שפורסם בעיתון ל’אורור (L’Aurore), שכותרתו; “אני מאשים” – ב”פייק ניוז“. המדובר במכתב חריף אל נשיא צרפת באותם הימים ובו האשים את בית הדין הצבאי, הצבא והרפובליקה בהאשמות חמורות של ביצוע זיופים וכאשר יש בכתיבתו להוכיח, כי הקצין היהודי-הצרפתי, אלפרד דרייפוס, שהואשם בבגידה במולדתו, הואשם על לא עוול בכפו.

לסיום, נזכור את החיובי במיתוס יציאת מצריים, כפי שכתב המשורר אמנון ריבק, איש היי-טק ומנחה קבוצות בתחום התרבות היהודית בשירו; “כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם” כלומר, דעו, כי מכל תהום וייאוש, מכל רע, אנחנו יכולים לקום, להצליח וכנראה שמר בנימין (ביבי) נתניהו, נסע להודו בלי יאיר בנו כחלק מ”יציאת מצרים הקטנה שלו” וכדאי לקרוא את שירו של ריבק;

 כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם

המשורר אמנון ריבק
אמנון ריבק, משורר

כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִהְיוֹת מֹשֶׁה עַצְמוֹ מִתּוֹכָהּ
בְּיָד חֲזָקָה,
אוֹ בַּחֲרִיקַת שִׁנַּיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך אֵימָה וַחֲשֵׁכָה גְּדוֹלָה,
וְנֶחָמָה, וְהַבְטָחָה, וְהַצָּלָה,
שֶׁיֵּדַע לָשֵׂאת עֵינָיו אֶל הַשָּׁמַיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך תְּפִלָּה אַחַת,
שְׁתֵּהֵא שְׁגוּרָה אֶצְלוֹ עַל הַשְּׂפָתַיִם.
אָדָם צָרִיך פַּעַם אַחַת לְהִתְכּוֹפֵף –
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף.
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִגְאֹל עַצְּמוֹ מִמֶּנָה מִבֵּית עֲבָדִים,
לָצֵאת בַּחֲצִי הַלַּיִל אֶל מִדְבַּר הַפְּחָדִים,
לִצְעֹד הַיְשֵׁר אֶל תּוֹך הַמַּיִם,
לִרְאוֹתָם נִפְתָּחִים מִפָּנָיו לַצְּדָדִים.
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף,
לָשֵׂאת עָלֶיהָ אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף,
כָּל אָדָם צָרִיך לְהִזְדַּקֵּףְ.
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם.
וִירוּשָׁלַיִם,
וּמַסָּע אָרוֹך אֱחָד,
לִזְכֹּר אוֹתוֹ לָעַד
בְּכַפּוֹת הָרַגְלַיִם.

שבת שלום.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן