פורום כאן נעים

יחד ננצח את הגיף קורונה

היגיינה מרבית למניעת הידבקות, כמה צעדים לשטיפת ידיים. שומרים על הכללים מצילים חיים. (משרד הבריאות).

לחמניות טעימות בלי קמח ברבע שעה!

מה לקנות; אבקת חלב רגילה 150 גר'. ביצים; 4. אבקת אפיה; כפית ותקבלו; לחמניות טעימות בלי קמח ברבע שעה!

Whitney Houston – “I Will Always Love You”

Whitney Houston - performing "I Will Always Love You" (HD) com legenda. "אני חולה עליה", תתרווחו והאזינו לקול ולביצועים המדהימים האלה.

קלמן וסג”ל | 11.03.20: סיוע למשק בעקבות משבר קורונה

כאן חדשות | מדי ערב נפגשים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל לשעה של אקטואליה קצבית, בועטת ולא מתנצלת. דיווחים, ראיונות, פרשנויות וכל הקולות שצריך לשמוע כדי להבין טוב יותר מה שקורה היום בחדשות – לפני הקלעים ומאחוריהם.

צליית בשר: כך תעשו את זה נכון

השף דן עמיר, ממסעדת BP בחיפה מסביר לנו בכמה טיפים פשוטים כיצד לצלות את הבשר ולהשאיר אותו רך ועסיסי, וגם – מה הנתח שהישראלים הכי אוהבים?

מפעל הפיס

המדים החדשים של מג”ב

הכירו את המדים החדשים של לוחמות ולוחמי משמר הגבול.

נעים לעקוב אחרי

חדשות הרשויות המקומית חדשות כאן ישראל חינוך מועצות אזוריות בישראל

מתווה החזרה ללימודים בשבוע הבא לתלמידי א’-ג’ וילדי הגנים בקשיים

החזרה מתוכננת ליום ראשון הבא, ה-3.5.2020 בכפוף להחלטת הממשלה ועדכון צו בריאות העם ◄ "אני שמח שלאחר עבודה מעמיקה ויסודית שלנו, בשיתוף עם משרד הבריאות, אנחנו מציגים מודל הפעלה מדורג וזהיר לחזרה לבתי הספר - אמר שר החינוך הרב רפי פרץ והוסיף, כי; "בריאותם של התלמידים וצוותי ההוראה נמצאת בראש סדר העדיפויות.
שר החינוך הרב רפי פרץ עם תלמידי מכל הדתות של כיתות א-ג בבתי הספר היסודיים לקראת החזרה מפגרת קורונה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
שר החינוך הרב רפי פרץ

מתווה החזרה ללימודים של תלמידי כיתות א-ג וילדי הגנים (3-6) לקראת יום ראשון (ט’ באייר, התש”פ) הקרוב יהיה בכפוף להחלטת הממשלה ועדכון ‘צו בריאות העם’. המתווה, נועד לאפשר למנהלי מוסדות החינוך ולמנהלות הגן להיערך לקראת החזרה, ולתת בידיהם מידע אודות ניהול סביבת בית הספר ואורחות בית הספר באופן מקצועי ומותאם. המתווה כולל את כלל בתי הספר היסודיים בחינוך הרשמי, המוכר שאינו רשמי ומוסדות הפטור.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

בתוך כך, הודיעו מורים, כי אינם מתכוונים להתייצב בבתי הספר, זאת מחשש לבריאותם מנגיף הקורונה. נחושים וברורים יתר הם ישובי המועצות האזוריות ברחבי הארץ אשר לפי שעה, מסרבים לחדש הלימודים משום שלטענתם קיים חוסר של ‘תקציב להסעות‘ התלמידים.

ארגוני ‘מעונות היום לגיל הרך‘ הודיעו, כי גם הם עומדים בסירובם להחזיר את המעונות לפעילות הסדירה זאת עד אשר יובטח להם תקציב פיצוי לכיסוי הנזקים שנגרמו עקב סגירתן של המעונות, זאת במשך למעלה מחודש מהשלכות הקורונה.

3 ימים לפני החזרה אל מערכת החינוך (יום ראשון, הקרוב) במסגרת המתווה של משרד החינוך, עדיין לוט בערפל, יישומה של ההחלטה שרק מחר (שישי) תוכרע על ידי משרד החינוך, משרד האוצר ומשרד הבריאות.

“אני שמח שלאחר עבודה מעמיקה ויסודית שלנו, בשיתוף עם משרד הבריאות, אנחנו מציגים מודל הפעלה מדורג וזהיר לחזרה לבתי הספר – אמר שר החינוך הרב רפי פרץ והוסיף, כי; “בריאותם של התלמידים וצוותי ההוראה נמצאת בראש סדר העדיפויות.

לכן, חשוב לנו להדגיש ולהטמיע בקרב מוסדות החינוך, כי השגרה הזו, איננה השגרה שהיו רגילים אליה וחשוב להישמע להוראות והנהלים שהוצאנו. שר החינוך הרב פרץ, סיכם; “אני מברך את הכל המורים והתלמידים ומאחל להם בהצלחה בחזרתם לספסל הלימודים”.

מנכל משרד החינוך מר שמואל אבואב, שמח לבשר; “אנו ערוכים לביצוע הפעימה השנייה שגיבשנו לפתיחת מוסדות החינוך, ושמחים שהמתווה שהגשנו לממשלה אושר. צוותי החינוך, שהתגייסו וקידמו את הלמידה מרחוק, נרגשים לפגוש פנים מול פנים את תלמידיהם.

לדברי מנכל משרד החינוך מר אבואב; “גיבשנו נהלים, אנו ערוכים למציאות החינוכית-בריאותית החדשה, ונלווה את כל צוותי החינוך והשדרה הניהולית”.

מתווה כיתות א-ג

  1. שכבות א-ג ילמדו 5 ימי לימוד בימים א-ה, 5 שעות ביום
  2. שכבות ד-ו ילמדו 5 ימי לימוד מרחוק ,5 שעות ביום

█ דגשים לעבודת מנהל ביה”ס בשגרת הפעילות בימי קורונה

▼מודל ההפעלה;

  1. התלמידים יחולקו לקבוצות הטרוגניות. בכל קבוצה הרכב קבוע של תלמידים.
  2. בכל קבוצה לא ילמדו יותר מ- 15 תלמידים.
  3. ניתן להרכיב את הקבוצות ברמה הכיתתית, שכבתית ובאופן רב גילי.
  4. לכל כיתת אם תשובץ מחנכת, ככל שניתן, ומורה נוסף. אם החלוקה תעשה באופן כיתתי, רצוי שמחנכת הכיתה תחלק את זמנה בין הקבוצות כמחנכת הכיתה.
  5. חדר הכיתה יאורגן כך שכל תלמיד יישב בשולחן נפרד, תוך הקפדה על מרחק של שני מטרים אחד מהשני לאורך כל היום, ככל שניתן.
  6. כל קבוצה תלמד בכיתה/מרחב לימודי קבוע. מרחבי הלמידה יאורגנו בהתאם להנחיות (למעט שיעורי חינוך גופני (חנג) שיתקיימו במרחב פתוח או באולם ספורט).
  7. כל צוות המורים, בהתאם להיקף משרתם, כולל שעות פרטניות ושהיה, יגיע לעבודה בביהס ויעסוק בהוראה בשכבות הלומדות בביהס ו/או בהכנת והפעלת הלמידה מרחוק בשכבות שאינן מגיעות לביה”ס.
  8. בנוסף, מומלץ לשבץ במערכת השעות  מורים, סטודנטים להוראה, סייעות ותומכי הוראה הפועלים בביה”ס, בשיבוץ קבוע, ככל האפשר, בכל קבוצה.
  9. סייעות אישיות – תגענה, במידת האפשר, על פי מערכת השעות של התלמיד איתו הן עובדות.
  10. בשלב זה לא יפתחו מרכזי המחוננים.

בבתי ספר בהם יש חטיבות צעירות

  1. ילדי הגנים ילמדו בתוך מבני החטיבה צעירה, וכיתות א’ יעברו ללמוד במרחבי כיתות אחרים בביהס, תוך התחשבות בריהוט מותאם גיל.
  2. בכל “בית חטיבה צעירה”, ישהו שתי קבוצות של אותו גן בהפרדה קבועה זו מזו.
  3. טרם ההגעה לגן, יחלק הצוות את כלל המשחקים וחומרי היצירה והלמידה בגן ובחצר לשניים, יסמן אותם וימקם אותם בשני המרחבים. כל קבוצה תוכל להשתמש אך ורק בחפצים ובחומרים שלה.
  4. חדרי השירותים בתוך מבנה החטיבה צעירה, יחולקו בין שתי הקבוצות באופן קבוע, הצוות יתלה שלטים על כל דלת, כך שכל ילד יידע באילו תאי שירותים הוא יכול להשתמש.
  5. בבתי ספר בהם לא יהיה ניתן להפעיל את החטיבה צעירה במתכונת זו, הילדים יגיעו לגן לסירוגין. בשבוע הראשון תגיע קבוצה אחת לשלושה ימי לימודים ברצף וקבוצה שנייה ליומיים ברצף, ובשבוע לאחר מכן, להפך.
חינוך מיוחד

▼שכבות א-ג;

תלמידים הלומדים בכיתות רגילות ומקבלים בשגרה מענה מהסל המוסדי, ימשיכו לקבל מענה זה ככל הניתן.

▼שכבות ד-ו;

  1. בשלב זה בהלימה למתווה בתי הספר היסודיים, תלמידי כיתות ד-ו אינם חוזרים לשגרת לימודים רגילה, ועבורם תגובש מערכת אישית.
  2. תלמידים הלומדים בכיתות רגילות ומקבלים בשגרה מענה מהסל המוסדי, ימשיכו לקבל תמיכה בהתאמה למערך הלמידה הכיתתי והלמידה מרחוק.
  3. תלמידים הלומדים בכיתות הרגילות וזכאים לסל אישי :

א.      המענה האישי יינתן במוסד החינוכי בו הם לומדים בשגרה.

ב.      יינתן מענה לימודי וטיפולי בהתאם למערכת אישית  שתגובש.

ג.       התלמיד ימשיך להשתתף בלמידה הכיתתית המתקיימת.

ד.      הסייעת האישית תלווה את התלמיד הזכאי לתמיכה זו בשגרה.

  1. תלמידים הלומדים בכיתות ד-ו לחינוך מיוחד בבתי ספר רגילים;

א.      המענה יינתן במוסד החינוכי בו הם לומדים בשגרה בהתאם למערכת שתגובש , וביחידות קפסולה של עד שלושה תלמידים ועד שני אנשי צוות.

ב.      יום הלימודים יסתיים על פי המערכת הבית ספרית בעת חירום.

תלמידים הלומדים בכיתות רגילות וזכאים לסל אישי
  1. התלמידים ילמדו  על פי המערכת הכיתתית.
  2. בהתאם לתכנית הלימודים האישית יינתן מענה לימודי וטיפולי כבשגרה ככל הניתן.
  3. הסייעת האישית תלווה את התלמיד הזכאי לתמיכה זו בשגרה.

▼מנהל בית הספר;

  1. ימפה את  עובדי ההוראה וכלל העובדים בבית הספר, אשר ישובצו לעבודה בבית הספר. שיבוץ עובדי הוראה יעשה בתיאום עם הפיקוח, ושיבוץ עובדי הרשות המקומית, יעשה עם הרשות המקומית או הבעלות אשר תשבץ את עובדיה.
  2. ישבץ את עובדי ההוראה בביהס בהתאם להיקף משרתם בשגרה, בהתאם לצרכי בית הספר ובכפוף להנחיות משרד הבריאות.
  3. יגבש מערכת שעות שבועית  מפורטת, אשר תכלול תכנון כוח אדם  של ביהס – לכל שכבה, לכל קבוצה ולכל שיעור בפירוט יומי ושבועי.
  4. ינהל את מערך הלמידה מרחוק, עבור שכבות ד’-ו’, אשר ייתן מענה להיבטים רגשיים, חברתיים ולימודיים, באופן סינכרוני וא-סינכרוני, גמיש לאורך היום.
  5. יקים צוות לשעת חירום (צ.ל.ח) לצורך התנהלות מיטיבה ואפקטיבית של ביהס.
  6. יקיים מפגשי שיח רגשי עם הצוות החינוכי לצורך הסתגלות מיטבית בשגרה החדשה.
  7. מורה אשר נבצר ממנו לחזור לעבודה בבית הספר, עקב הנחיות משרד הבריאות, ימציא אישור רפואי מתאים.
  8. ניתן לשבץ ממלאי מקום למורות אשר יצאו לחופשת לידה עם החזרה להוראה בבית הספר, בהתאם להנחיות קליטת עובדי הוראה ולנוהלים בנושא.
  9. מומלץ לשתף בידע ולהיוועץ עם הפיקוח, הרשות ומנהלים נוספים.

▼היבטים פדגוגיים;

  1. יש ליצור סדר יום שיש בו איזון בין ההיבטים השונים: רגשי, חברתי, לימודי ותנועתי.
  2. מומלץ לשלב מידי יום פעילויות המחזקות קשרים חברתיים ושיח תומך בהיבטים רגשיים, וזאת בין היתר באמצעות שיעורי חברה ושיעורי כישורי חיים, במסגרות לומדים קבוצתיות ופרטניות.
  3. בכיתות א’ ב’, יש להקדיש מידי יום זמן הוראה ניכר לביסוס תהליכי הקריאה והכתיבה, בשאיפה לסיים את תהליך רכישת הקריאה עד סוף שנת הלימודים.
  4. מומלץ לשלב מידי יום יחידות זמן לפעילות גופנית ובמהלך כל שיעור מומלץ לשלב הפוגות תנועתיות.
  5. ניתן לשלב במהלך הלמידה: שיעורים מתוך מערכת השידורים הלאומית, חלקי שיעור מתוך קטלוג השיעורים המצולמים בספריית ה-VOD ופעילויות מתוך אתרי התוכן הדיגיטלי.
  6. המורה תקיים הוראה דיפרנציאלית בהתאם לצרכים השונים של התלמידים.
  7. חשוב לשוחח עם התלמידים על כללי היגיינה ותזונה בריאה בכלל, ולקראת הפסקות האוכל בפרט. ניתן להשתמש גם כאן בשיעורים אשר צולמו מתוך מערכת השידורים הלאומית.

▼ניהול אורחות חיים ושגרה בימי קורונה;

  1. הצוותים החינוכיים, התלמידים והוריהם יגיעו לביהס, בתנאי שאינם נדרשים לבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות, ללא חום מעל 38 מעלות או תסמינים הקשורים בקורונה (שיעול, קשיי נשימה או תסמין נשימתי ושלא נחשפו לחולה מאומת). תלמיד שאחד מבני משפחתו חלה בנגיף הקורונה, יידרש להשלים את ימי הבידוד שלו בבית, בהתאם להנחיות של משרד הבריאות והוא לא יגיע אל בית הספר.
  2. תותר הכניסה לביהס אך ורק לצוותים החינוכיים ולתלמידים, בהתאם לתכנית שנקבעה, לאחר חתימה על הצהרת בריאות כנדרש. טפסי ההצהרה המלאים והחתומים של צוות ביהס והתלמידים יאספו ויתויקו לצורך תיעוד על ידי מנהל ביהס.
  3. מידי יום ינוהל רישום ומעקב אחר נוכחות התלמידים והצוות, שיתויק בביהס.
  4. תתקיים הקפדה יתרה על היגיינה אישית לפני תחילת הפעילות, במהלכה ובסיומה. אנשי הצוות והתלמידים יקפידו על שטיפת ידיים עם מים וסבון או אלכו-ג’ל. ניקיונם של תאי השירותים יבוצע באופן שוטף במשך כל יום הפעילות.
  5. יש להקפיד במהלך היום על אוורור המרחב בו מתקיימת הפעילות.
  6. במרחב הבית ספרי ובכיתות הלימוד יש לשמור ככל האפשר על ריחוק פיסי של שני מטרים בין אדם לאדם. יש להנחות את התלמידים להימנע ממגע.
  7. על כל תלמיד/ה ואיש צוות להגיע לבית הספר עם מסכה ולעטות אותה במהלך היום במסדרונות ובחצרות. בחטיבות הצעירות ובכיתות א’ אין חובה לעטות מסכה.
  8. התלמידים יגיעו למסגרת החינוכית עם ציוד לימודי אישי. יש להימנע מהעברת חפצים מיד ליד.
  9. בשעת הארוחה יש להימנע מלחלוק במזון. כל תלמיד אחראי על ארוחה אישית , יש לאכול על מפית נקייה ולא ישירות על השולחן.
  10. מנהל בית הספר, ישלח להורים איגרת המתייחסת הנחיות החזרה לשגרה.

▼תנועה במרחבים המשותפים;

  1. תישמר הפרדה ולא יהיה מעבר של התלמידים בין מרחבי הלמידה.
  2. בהפעלת מספר קבוצות באותו המתחם נדרש להגדיר לכל קבוצה, זמנים שונים ליציאה לחצר. במידת הצורך והאפשר, תחולק החצר למתחמי משנה מופרדים, כשכל קבוצה תקבל מתחם  פעילות משלה. וישמרו כללי המרחק ועטיית מסכות גם לתלמידים וגם לצוותים.
  3. בזמן פעילות גופנית, אין חובת עטיית מסכה לכל מי שמבצע פעילות גופנית ויש חובה להקפיד על שמירת מרחק בין התלמידים בזמן הפעילות.
  4. כל תנועה במרחבים המשותפים תעשה באופן מבוקר, ובכללה יציאה לשירותים

▼קבלה ושחרור של תלמידים;

  1. ההגעה והחזרה לביה”ס היא באחריות ההורים.
  2. בבתי ספר בהם התלמידים מוסעים – יש לתאם את הסעת התלמידים עם הרשות המקומית, באופן התואם לימים ולשעות שנקבעו להגעת התלמידים ועל פי הנחיות משרד הבריאות. יש לפעול לפי פרק “נוהל הסעות” המופיע  במסמך “אורחות חיים במוסד חינוכי בימי הקורונה“.
  3. בכל ביס יוגדר, על ידי הרשות המקומית או הבעלות, מרחב לפני השער כדי למנוע התקהלות.
  4. תחילת וסיום יום הלימודים יכול להיות במרווחי זמן קצרים בין השכבות, כדי להימנע מעומס ליד שער ביהס.
  5. תלמידים שמגיעים בליווי הוריהם, ייפרדו מההורים במקום מוסכם שייקבע על ידי ביהס.
  6. הכניסה והיציאה של התלמידים מבית הספר יעשו באופן מבוקר ומדורג על ידי איש צוות/מורה תורן, תוך עטיית מסכה לכל הנמצאים במרחב הציבורי והקפדה על מניעת התקהלות.
  7. ההורים לא יוכלו להיכנס/לשהות בבית  הספר.

▼קשר ותיאום עם הורי התלמידים;

  1. מנהל ביה”ס יהיה ער לצרכי הקהילה הבית ספרית בתקשורת עקבית עם ההורים.
  2. מנהל ביהס ינחה את מחנכי הכיתות, ליצור קשר עם התלמידים וההורים לקראת החזרה לשגרה.
  3. המנהל ינחה את המחנכים לקיים קשר רציף עם התלמידים שאינם מגיעים לבית  ספר ועם הוריהם.

▼מתווה הגנים;

שלושה ימים בגן (2 קבוצות) ו- 3 ימים בבית. כל קבוצה תהווה את מחצית הגן ותמנה בין 15 ל- 17 תלמידים, בפוף לאישור משרד הבריאות.

  1. קבוצה א’ – תלמד בימים א’ עד ג’, בהובלת גננת וסייעת (כולל גננת משלימה וסייעת משלימה). בימים בהם הילדים לא יגיעו אל הגן הם ילמדו מהבית בימים ד-ו.
  2. קבוצה ב’ – תלמד בימים ד’ עד ו’, בהובלת גננת וסייעת (כולל גננת משלימה וסייעת משלימה).
  3. בימים בהם הילדים לא יגיעו אל הגן הם ילמדו מהבית

דגשים פדגוגיים כללים לעבודת המפקחת והגננת בשגרת הפעילות בימי קורונה

▼מפקחת הגן;

 המפקחת על גני הילדים, תוביל את יישום התכנית בכל גני הילדים בתחום הפיקוח שלה, בשיתוף ובתיאום מלא עם מנהל אגף החינוך/מנהל מחלקת גני ילדים/מנהל אגף פרט ברשות המקומית/הבעלות.

  1. שיבוץ עובד הוראה, יעשה על ידי המפקחת, שיבוץ עובדי הרשות ייעשה על ידי הרשות המקומית, שיבוץ עובדי בעלות יעשה על ידי הבעלות. השיבוץ יבוצע כאמור לאחר מיפוי כלל עובדי ההוראה והעובדים בגן הילדים.
  2. שיבוץ עובדי ההוראה לעבודה במוסד החינוכי יהיה בהתאם להיקף משרתו של עובד ההוראה בשגרה.
  3. שיבוץ עובדי ההוראה לעבודה במוסד החינוכי יהיה בהתאם להיקף משרתו של עובד ההוראה בשגרה.
  4. ניתן לשבץ ממלאי מקום לגננות אשר יצאו לחופשת לידה עם החזרה להוראה בגני הילדים בהתאם להנחיות קליטת עובדי הוראה ולנהלים בנושא.
  5. השירותים הפסיכולוגיים החינוכיים עובדים במתכונת מלאה. מומלץ להיוועץ בצוות שירות פסיכולוגי חינוכי (השפח) ויועצות גני הילדים, לליווי והכנת הצוות ברמה האישית רגשית, בתהליך החזרה וההסתגלות המחודשת לשגרה אחרת. סטודנטיות המתנסות בגנים מטעם המכללות להכשרת עובדי הוראה תמשכנה את ההתנסות בימים קבועים ובכפוף לכל ההנחיות החלות על צוות הגן.

☚ אל שאלות ותשובות חזרה ללימודים גני הילדים וכיתות א-ג.




אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל (כאן נעים) בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 66, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ולקצינה בקבע; חלי נעים, סבא מאושר ל-4 נכדות; אוריאן, מילה שרה, אריאל ו-עלמה. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

דילוג לתוכן