א.א.ג בעולם בריאות הציבור

יום הקול הבינלאומי: היגיינה קולית ואיך לשמור על הקול

"הסובלים מהפרעות קול הם בגילאים שונים, החל מילדים צעירים (בני 3-4 שנים), ועד מבוגרים (בשנות ה-70-80 ויותר)" - אומרת דר' מיכל איכט, קלינאית תקשורת, בעלת ניסיון קליני של כ-20 שנים ומומחית בתחומי השפה והדיבור, בילדים, מתבגרים ומבוגרים הסובלים מבעיות שפה ודיבור..." ◄ היגיינה קולית – כל מה שרצית לדעת לשמירה על הקול.
0
0
דוקטור מיכל איכט, קלינאית תקשורת, יום הקול הבינלאומי 2017 | עיבוד צילום: שולי סונגו©
דוקטור מיכל איכט, קלינאית תקשורת, יום הקול הבינלאומי 2017 | עיבוד צילום: שולי סונגו©

היום הוא ‘יום הקול הבינלאומי 2017 – Voice Center Israel’. דוקטור מיכל איכט, קלינאית תקשורת, מרצה במחלקה להפרעות בתקשורת בפקולטה למדעי הבריאות ב’אוניברסיטת אריאל’ על היום המיוחד הזה המעלה את אחת ההפרעות השכיחות ביותר באוכלוסיה בכלל ומכאן גם בקליניקה של קלינאי התקשורת. הפרעות קול (voice) הקיימת כאשר איכות הקול, עוצמת הקול, גובה הטון, או היכולת לגוון את הקול שונים מקולות שאר האנשים הדומים בגיל, במין ובהשתייכות התרבותית.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

“הסובלים מהפרעות קול הם בגילאים שונים, החל מילדים צעירים (בני 3-4 שנים), ועד מבוגרים (בשנות ה-70-80 ויותר)” – אומרת  דר’ מיכל איכט, קלינאית תקשורת, בעלת ניסיון קליני של כעשרים שנים, ומומחית בתחומי השפה והדיבור, בילדים, מתבגרים ומבוגרים הסובלים מבעיות שפה ודיבור.

הפרעות שפה בגיל הרך ובגילאי בית הספר, ליקויי דיבור והיגוי, הפרעות תקשורת, בעיות קול וגמגום כוללות בעיות שפה ודיבור, מוסיפה דר’ איכט; “מרביתם מתלוננים על קול מחוספס וגס, מאמץ קולי וקושי לדבר, עייפות קולית, מקרים שבהם ממש “אין קול” ולפעמים אי נוחות ואפילו כאבים של ממש באזור הגרון. המצב הזה יכול להיות קבוע או משתנה בחומרתו, חדש או ממושך ו”כרוני” להופיע אחרי מחלה כלשהי, כמו; שפעת, או ללא כל סיבה נראית לעין”.

█ בעיית קול השפעות מרחיקות-לכת על האדם בכל גיל

“בדרך כלל סימפטומים קוליים מתחילים במידת הפרעה קלה ומתגברים בחומרתם במהלך הזמן. ישנם סימנים מקדימים להפרעת קול, כגון; צרידות קלה, “שבירות קול”, כאבי גרון, עייפות קולית לאחר שימוש ממושך בקול, יובש בגרון, צורך תכוף לכחכח.

ברור שלבעיית קול השפעות מרחיקות-לכת על האדם בכל גיל. ככל שהתלות בקול גדולה יותר מבחינה מקצועית וחברתית כך ההשפעות של הפרעת הקול על האדם הן בעלות משקל רב יותר. ולכן, על אף שמרבית הפתולוגיות שגורמות להפרעת קול, אינן מסכנות חיים, הרי שהן גורמות לפגיעה באיכות החיים, ומשפיעות על אספקטים מקצועיים, כלכליים, וחברתיים. הפקת הקול אינה אמורה להוות מעמסה או לגרום לכאב.

דר’ איכט, מבהירה; כאשר הדיבור דורש מאמץ או גורם לאי נוחות, כאשר מופיעה התנשמות לאחר דיבור, כאשר הקול משתנה לאורך היום או כאשר מופיעה צרידות או בעיות בליעה, יש לפנות להערכה על ידי רופא אף-אוזן-גרון, ופעמים רבות הרופא יפנה לטיפול אצל קלינאי תקשורת“.

█ היגיינה קולית כל מה שרצית לדעת כיצד לשמור על הקול

עשה:

  • להרבות בשתייה, על מנת ללחלח את רירית הגרון.
  • מומלץ לשתות מים בטמפרטורה נוחה, או חליטת צמחים  (למשל תה סמבוק).
  • כדאי לשאוף אדי מים רותחים (מעין אינהלציה) למשך מספר דקות, פעמיים ביום לפחות, פעולה  התורמת  ללחות רירית הגרון.
  • להשתדל לדבר בעוצמת קול מתונה, ללא תחושת מאמץ.

אל תעשה:

  • לא מומלץ לשתות משקאות חמים או קרים במיוחד, משקאות המכילים קפאין (קפה, תה, קולה) ומשקאות אלכוהוליים.
  • להימנע מצעקות ומלחישות, הגורמות למאמץ באזור מיתרי הקול. יש להימנע מדיבור תוך הרמת משאות כבדים.
  • להימנע מדיבור רצוף בכמות מוגזמת. במידה והמקצוע מחייב שעות רבות של מאמץ קולי (הדרכה למשל) רצוי ללוות את הדיבור הממושך בלגימות מים, ויש להקפיד על הפסקות רבות ככל האפשר.
  • להימנע מכחכוח – כאשר חשים גירוי בגרון עדיף להשתעל או לשתות מעט.
  • לפני דיבור ממושך או שירה רצוי להימנע מאכילת מאכלים חריפים או מלוחים במיוחד, המייבשים את רירית הגרון. במידה וקיימת הפרשה מרובה של ליחה, רצוי להימנע מצריכה גבוהה של מוצרי חלב.
  • יש להימנע מעישון ומחשיפה לאבק ולחומרים כימיים העלולים לייבש ולגרות את רירית הגרון.

ב‘יום הקול הבינלאומי’ המצוין היום בכל העולם, כדאי ומומלץ להכנס לאתר יום הקול הבינלאומי.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן