בסיס חצור החל את דרכו כבסיס “קסטינה” הבריטי. בבסיס שהו שתי טייסות בריטיות שהפעילו מטוסי האליפקס ודקוטה. בשנת 1946 פשטו אנשי האצ”ל, במסגרת פעולות תנועת המרי העברית, על מספר בסיסים ביניהם קסטינה והסבו נזק רב למטוסים.
עם עזיבת הבריטים את הארץ, תפסו חיילי “גבעתי” את מקומם וכמה חודשים מאוחר יותר, בשלהי 1948, הועברה טייסת “הקרב הראשונה” משדה-התעופה בהרצליה לבסיס, שקיבל באותה עת את השם “שדה שמואל”, על שמו של סם (שמואל) פומרנץ, שנהרג בעת העברת מטוסי הספיטפייר מצ’כוסלובקיה במבצע “וולווטה”.

טייסות ויחידות בבסיס: טייסת הקרב הראשונה, טייסת העקרבים, וטייסת מאמני קרב.

כלי טיס: מטוסי הברק

■ בסיס חצרים

בסיס חצרים הוא הבסיס הראשון של חיל-האוויר שנבנה מן היסוד כבסיס חדש ולא על שטחו של בסיס קיים ש”עבר בירושה” מחיל-האוויר הבריטי. הוא היה הבסיס הרביעי של חיל-האוויר שהוקם מאז היווסדו של החיל.

טייסות ויחידות בבסיס: טייסת הפטישים, טייסת הנמר המעופף, טייסת אבירי הזנב בכתום, ביה”ס לטיסה.

כלי טיס: מטוסי רעם, מטוסי סופה, מטוסי לביא

■ בסיס רמון

בשנת 1972 התקבלה ההחלטה להקים את הבסיס המבצעי השישי של חיל-האוויר: בסיס “איתם” בסיני. בסיס רמון הוא ממשיכו של הבסיס שהוקם בשנת 1976.
בעקבות הסכמי קמפ-דיוויד והחזרת חצי האי סיני למצרים, נבנה מחדש הבסיס על-ידי האמריקאים בשנת 1981 ברמת עבדת במרכז הנגב, סמוך ליישוב מצפה רמון. בניית הבסיס הושלמה ב–24 לאפריל 1982 והוא נחנך ב-19 במאי באותה השנה. בבסיס נמצא שיכון משפחות המוכר כיישוב רשמי בישראל ושמו מחנה טלי.

טייסות ויחידות בבסיס: טייסת הצרעה, טייסת מגע הקסם, טייסת העטלף, טייסת האחת, טייסת הנגב.

כלי טיס: מסוקי קרב ומטוסי סופה

■ בסיס נבטים

שחיקה של סד”כ המטוסים במלחמת יום הכיפורים לצד הקליטה העתידית של מטוסי כפיר, 15-F ו-A16-F, כמו גם קליטה נוספת של מטוסי עיט (סקייהוק) וקורנס (פאנטום) הביאו להכרה של הצורך בפתיחת כנף נוספת בחיל-האוויר.
הבסיס תוכנן להיבנות בקוציימה בסיני, אך בשל גיבוש הסכם השלום עם מצרים, הוחלט לבנותו בנגב. הרמטכ”ל דאז, רא”ל רפאל איתן ז”ל, בחר בתל- מלחתה הסמוכה לעיר ערד כאתר המתאים. בשנת 1979 החליט פורום המפקדים בחיל על השם “נבטים”, הלקוח מהתנ”ך.

טייסות ויחידות בבסיס: טייסת הפילים, טייסת אבירי הציפור הצהובה, טייסת ענקי המדבר, טייסת הנחשון, טייסת האדיר, טייסת האדיר, יחדית העמסה.

כלי טיס: מטוסי תובלה ומטוס האדיר

בסיס עובדה

בסיס עובדה ממוקם בבקעת עובדה בדרום. מקור שמו של הבסיס הוא מבצע “עובדה”, לכיבוש דרום הנגב ואילת על-ידי חטיבות “הנגב” ו”גולני”, במלחמת העצמאות. הבסיס הוא ממשיכו של בסיס “עציון” שהוקם בשנת 1972 בבקעת הירח בסיני שכלל שתי טייסות: טייסת “נשר הזהב” וטייסת “עוף החול” שהשתתפו במלחמת יום הכיפורים מהבסיס.

בשנת 1976 הוקמה בו טייסת שלישית, טייסת “התוכי המנפץ”. בשנת 1979, לאחר הסכם השלום עם מצרים ולאחר החזרת חצי האי סיני לגבולות מצרים, עברו טייסות הבסיס לבסיס רמון ולבסיס החדש בעובדה. ב-30 במרץ 1982 התקיים טקס הפינוי של בסיס עציון וטקס הקמתו של בסיס עובדה. בנובמבר 1987, החליט מפקד חיל-האוויר, אלוף (מיל’) אביהו בן נון, על שינוי ארגוני בחיל, במסגרתו עברו טייסות הטיסה לחצור ובית-הספר למקצועות התעופה עבר לבסיס עובדה.

כיום כולל בסיס עובדה מספר גופים ומשמש כבסיס ההכשרה וההדרכה של החיל. בעובדה נמצא בית הספר לקצינים של חיל האוויר (ביסל”ק), המכשיר את הקצינים הצעירים בחיל בכל התחומים: מודיעין, הגנ”ק, אבטחת מידע, מנהלה ועוד. בבית הספר עוברים החניכים את קורס ההכנה לקצונה ואת קורס ההשלמה החילית. בבית הספר מוכשרים למעשה 75 אחוזים מקציני החיל.

כמו כן, ממוקם בבסיס בית הספר למקצועות התעופה (ביסמ”ת), המספק הכשרה מקצועית וערכית לכל מקצועות התעופה ולמקצועות תומכי הלחימה בחיל. בבסיס עובדה פועלת טייסת בימוי האויב “הדרקון המעופף“, הידועה בחיל כטייסת ה“אדומה“. היא אמונה על דימוי מטוסי אויב ואימון טייסות החיל מול מתארי קרב שונים. טייסות ויחידות בבסיס; טייסת הדרקון, ביום אויב, ביה”ס לקצינים, וביה”ס למקצועות תעופה. מרבית המידע המובא כאן מאתר דובר צהל.