
“אנחנו מובילים היפוך מגמה – מייבוא לייצור, משרד החקלאות, קידם את תיקון ‘החוק לסימון ארץ המקור על תוצרת חקלאית בתפזורת’ מתוך דאגה עמוקה לחקלאות המקומית, לצרכנים ולחקלאים הישראליים. עכשיו יותר מתמיד, בזמן שבו החקלאות הישראלית נמצאת במשבר הגדול ביותר שידעה מאז קום המדינה, עולה חשיבותה של חובת הסימון…” – כך אמר בין היתר שר החקלאות ופיתוח הכפר, אבי דיכטר.
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ אוב’טוויטר’.
בדבריו, הוסיף השר דיכטר; “החוק, מבטא את השילוב הנדרש בין שקיפות מלאה לציבור הצרכנים, לבין עידוד רכישת תוצרת מקומית. חובת סימון התוצרת החקלאית, מהווה אמצעי משמעותי בחיזוק החקלאים והחקלאות הישראלית“.
ביולי האחרון, עבר בכנסת – תיקון לחוק הגנת הצרכן, במסגרתו ישראל למדינות רבות בעולם ותחייב את העוסקים במכירה קמעונית לסמן בשילוט בולט ובצמוד למחיר את ‘ארץ המקור של התוצרת החקלאית הטרייה’ הנמכרת בתפזורת.
חובת הסימון, תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב, בשר טרי (עופות, בשר בקר) ו-דגים, ותחייב גם ב-פלטפורמות המכירה המקוונות חודשיים (24.2.2023) לאחר יישומה בנקודות המכירה הקמעוניות הפיזיות.
חובת הסימון, תחול גם על תוצרת חקלאית הנארזת בנקודות השיווק. חובת הסימון בנקודות המכירה הקמעוניות תיאכף על ידי פקחי הרשות להגנת הצרכן, אשר בימים אלה, עוברים הדרכה בנושא על ידי משרד החקלאות.
טרם אישור השינוי בחוק החוק, חובת הסימון, חלה על התוצרת החקלאית הטרייה הארוזה בלבד. לצרכן הישראלי לא הייתה שום יכולת לדעת מהו מקור המוצרים הנמכרים בתפזורת, עובדה שפגעה ביכולתו לבצע רכישה מושכלת המתבססת על מידע מלא, שקוף ומהימן.
חובת הסימון תטיב עם החקלאים והחקלאות המקומית, תציב את “מגדל” בחזית המכירה הסימון ותשמור גם על האינטרסים הצרכניים, תוך מתן שקיפות מלאה לצרכן.
ציבור הצרכנים בארץ 51%, הגדיר את ‘ארץ המקור של פירות וירקות טריים‘ הנמכרים בתפזורת כמידע חשוב שהיה מעוניין לקבל בעת הרכישה, נמצא, כי 51%, כך עלה בסקר צרכנים שערך משרד החקלאות בשנתיים האחרונות.
עוד נמצא, כי. 59% מציבור הצרכנים הגדיר את ארץ המקור או ה-דיג של דגים טריים הנמכרים בתפזורת, כמידע חשוב שהיה מעוניין לקבל בעת הרכישה.
כ-68% מציבור הצרכנים הגדיר את ‘ארץ המקור של בשר ועופות טריים הנמכרים בתפזורת‘ כמידע חשוב שהיה מעוניין לקבל בעת הרכישה.
מסקר זה, עלה בנוסף, כי צרכנים ישראלים מוכנים לשלם יותר עבור ‘תוצרת חקלאית כחול-לבן‘.
מגמה זו, צוין, התחזקה עד מאוד בעקבות ‘מלחמת חרבות ברזל‘. במסגרת סקר שערך המשרד בימים האחרונים דרך מכון Ipsos באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (לפ”מ) עלה, כי מעל ל-90% (!) מהצרכנים, יעדיפו לרכוש פירות וירקות ישראלים, על פני אלו ה-מיובאים.
כעת, עם כניסתו לתוקף של שינוי החקיקה, יוכלו הצרכנים להסתייע במידע ולבחור ב’תוצרת חקלאית כחול לבן‘.
מנכ”ל משרד החקלאות, מר אורן לביא, סיכם; “אנו מברכים על קידום החוק לסימון ארץ המקור על תוצרת חקלאית בתפזורת’ נמשיך לחזק את החקלאות הישראלית, להתייחס אליה כמשאב לאומי ולעודד את הצרכנים הישראלים להעדיף תוצרת חקלאית מקומית”