חדשות בריאות לב וכלי דם קורונה | Covid-19

הלל יפה, מחקר: הקשר בין החיסון לקורונה לדלקת שריר הלב בצעירים

מחקר שבוצע במרכז הרפואי הלל יפה - חדרה ופורסם במגזין הרפואי הבינלאומי-Vaccine, מצביע, כי קיים קשר בין החיסון נגד קורונה בצעירים לבין דלקת בשריר הלב ◄ ד"ר סייף אבו מוך, מנהל מחלקה פנימית ב' במרכז הרפואי הלל יפה ומוביל המחקר: "מדובר בממצאים ראשוניים, יש להתייחס אליהם בכובד ראש ולהמשיך בבדיקת הנושא. חשוב לציין, מדובר במקרים בהם המחלה הייתה קלה יחסית וברת טיפול. העדיפות להתחסן היא עדיין ראשונה במעלה".
0
0
דר' סייף אבו מוך מנהל מחלקה פנימית ב' במרכז הרפואי הלל יפה ברקע: קורונה ודלקת שריר הלב | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דר’ סייף אבו מוך

בהמשך לפרסומים הצוות האפידמיולוגי של משרד הבריאות באשר לקשר האפשרי בין דלקת קרום הלב והחיסון לקורונה של “פייזר (Pfizer)” בקרב גברים צעירים בגילאי; 16-30 ובגילאי; 16-19 בפרט, חשף מגזין הרפואי הבינלאומי-Vaccine, מחקר שבוצע במרכז הרפואי הלל יפה – חדרה, המצביע על קשר בין ה’חיסון נגד קורונה בצעירים’ לבין ‘דלקת בשריר הלב’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’. 

את המחקר, הוביל מנהל המחלקה לרפואה פנימית ב’ ב’מרכז הרפואי הלל יפה-חדרה‘ דר’ סייף אבו מוך, יחד עם דר’ נעה ינאי – מנהלת המכון הנפרולוגי ופרופ’ אריאל רוגין – מנהל מערך הלב בבית החולים.

צוות המחקר, בדק 6 מטופלים צעירים, כולם גברים בגיל החציון של 23, שפנו אל חדר מיון, בעקבות כאבים ב; חזה, תסמינים טיפוסיים, ושינויים בתרשים אלקטרו קרדיוגרמה (אֶקָ”גֶ, EKG) בין יומיים ל- ארבעה ימים לאחר קבלת החיסון השני נגד נגיף קורונה | Covid-19.

כזכור, בראשית החודש (1.06.2021) פרסם משרד הבריאות, נתונים בנושא זה באשר לכ-200 מקרים מדווחים במדינת ישראל. בהמשך לפרסומים של משרד הבריאות עולה למען הסר ספק, הסיכונים מ-סיבוכי תחלואת הקורונה גבוהים מהסיכון בקבלת החיסון.

גם הדלקת בשריר הלב שנצפתה בבני 16 עד 19 היתה בשיעור נמוך וחלפה במרבית המקרים ללא סיבוך. יחד עם זאת, לאור העובדה שהתחלוּאה כעת בישראל, הינה נמוכה ביותר, הוחלט להמליץ על חיסון בהקדם לקבוצות סיכון,

ביניהם מתבגרים עם סיכון רפואי לחלות ב’קורונה קשה‘ מתבגרים המתגוררים עם בני משפחה בעלי סיכון לחלות בקורונה קשה וכן למשפחות הצפויות לטוּס לחוץ לארץ. משבוע שעבר מעבר לקבוצות בסיכון, יהיה אפשרי לחסן את כל המעוניינים בכך.

דר’ אבו מוך, הינו רופא מוערך ומוכר, שהוביל מספר מחקרים פורצי דרך לטיפול ב‘הפטיטיס C’ Hepatitis, מחלת כבד, השייכת לקבוצת מחלות הקרויה דלקת כבד נגיפית הנגרמת על ידי מספר וירוסים, הנגרמת על ידי וירוס ההפטיטיס C, ממשפחת הפלאוויווירידה).

דר’ אבו מוך, המשמש כמרצה קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון וכן חבר בחברה הישראלית לחקר הכבד, חבר ב‘איגוד האירופאי והאמריקאי לחקר הכבד’ וכן חבר ב‘איגוד הישראלי לרפואה פנימית’ אמר והדגיש, כי; “לאור התסמינים הטיפוסיים של המטופלים והסמיכות ל‘חיסון נגד קורונה בצעירים’ הוחלט לאשפזם להמשך בירור. יצוין שכולם היו במצב קל.

לאחר בדיקות מקיפות אשר כללו; אקו לב, תהוּדה מגנטית (MRI) של שריר הלב, בדיקת CT, בדיקות דם מקיפות כולל לחלבונים השונים של נגיף הקורונה, נקבעה חד משמעית האבחנה של דלקת של שריר הלב (מיוקרדיטיס, Perimyocarditis) לא כזאת שמסכנת אותם, אך משהו שבהחלט ראוי לבדיקה מקיפה בהתחשב בעוּבדה שהיינו בשיאו של מבצע החיסונים“. אמר דר’ אבו מוך.

תוצאות המחקר שבוצע במרכז הרפואי הלל יפה, המצביע על קשר בין ה‘חיסון נגד קורונה בצעירים’ לבין ‘דלקת בשריר הלב’ שוּתפו בזמן אמת עם משרד הבריאות אשר ריכז את כל המקרים בישראל.

כאמור, במחקר שפורסם בשבוע שעבר ועבר ביקורת מקיפה של מיטב המומחים העולמיים, טרם פרסומו במגזין הרפואי הבינלאומי Vaccine, נבדק צבר האשפוזים הפתאומי לעומת מספר האשפוזים של הלוקים בדלקת שריר הלב ב’מרכז הרפואי הלל יפה‘ בשנים האחרונות.

התברר, כי בממוצע של 5 השנים האחרונות, אושפז חולה אחד בחודש. פרופ’ אריאל רוגין, מנהל מערך הלב, מבהיר, כי כל המטופלים הצעירים טוּפלו בעזרת תרופות נוגדות כאב ו-נוגדי דלקת ומצבם השתפר במהרה.

הם שוחררו לאחר מספר ימים. לרובם לא צפויות השלכות בריאותיות לטווח ארוך, המעקב אחריהם נמשך.

בהיבט הזה, מדגישים פרופ’ רוגין ועמיתו דר אבו מוך; “ביצוע החיסון לנגיף קורונה חשוב משמעותית, משום שההשלכות של המחלה על הגוף ועל תפקודי הלב עלולות להיות חמוּרות הרבה יותר בחולים אשר חלוּ בקורונה.

בהיבט זה, התועלת מהחיסון וחשיבות ההגנה כנגד וירוס הקורונה בקרב מבוגרים, חשובים בהרבה מהסיכון הקטן לדלקת בלב, אשר לרוב הינה מחלה קלה“.

█  דר’ אבו מוך; “יש להתייחס לממצאים בזהירות. ישנה אפשרות, כי הם משניים לחיסון הקורונה. הדלקת בשריר הלב ובקרום הלב הן הפרעות שכיחות יחסית”

מנהלת המכון הנפרולוגי ב”הלל יפה“, דר’ נעה ינאי, מוסיפה ומסבירה, כי לפי דיווחים שנאספו במשרד הבריאות, היו בחודשים האחרונים בישראל למעלה מ- 200 מקרים של דלקת בשריר הלב בקרב אלו שקיבלו את החיסון לקורונה.

בהתחשב בהיקף האוכלוסייה שחוסן, מספר זה, הינו קטן, אך העובדה שמרבית המקרים התרחשו בצעירים, אחרי שקיבלו את המנה השנייה של החיסון, היא חריגה ומצביעה על אפשרות של קשר למתן החיסון.

צוות החוקרים מביהח' הלל יפה - משמאל לימין: פרופ' אריאל רוגין דר' סייף אבו מוך, דר' נועה ברר-ינאי, דר' אליאס חילו | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
צוות החוקרים, הלל יפה

רשת התרופות האירופאית (EMA) ו-המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית (CDC) בוחנים האם קיים קשר בין החיסון לקורונה לבין אירועים של דלקת בלב.

דוברת המרכז הרפואי הלל יפה-חדרה, הגב’ דפנה נבו, הוסיפה ומסרה לפורטל ‘כאן ישראל | כאן נעים אתר החדשות המקומיות של כל המדינה‘ כי; יצוין, כי מאז אוּשר החיסון הראשון בדצמבר 2020, ניתנו יותר מ-1800 מיליון מנות חיסון מכלל החברות ברחבי העולם ומעל 418 מיליון בני אדם מחוסנים ב-חיסון מלא.

בארצות הברית לבדה ניתן חיסון זה לכ-5 מיליון צעירים בני 12-17. נתוני מעקב הבטיחות ברחבי העולם מצביעים על פרופיל בטיחותי טוב, ועד כה לא דווח על שכיחות חריגה של דלקות בלב בעקבות החיסון.

דר’ סייף אבו מוך, מסכם; “יש להתייחס לממצאים בזהירות. ישנה אפשרות, כי הם משניים לחיסון הקורונה. הדלקת בשריר הלב ובקרום הלב הן הפרעות שכיחות יחסית.

הן עלולות להופיע לאחר זיהום נגיפי וסיבות נוספות, לכן, התופעה, יכולה לצוץ פתאום גם אצל אדם בריא.

שכיחות דלקת שריר הלב באוכלוסייה בארצות הברית היא כ- 10-20 מקרים ל- 100 אלף איש והחולים לרוב צעירים ובריאים לפני האירוע”.

צוות המחקר, דר’ אבו מוך, יחד עם דר’ ינאי – מנהלת המכון הנפרולוגי ופרופ’ רוגין, מסכמים, כי המידע הקיים מצביע על בטיחות גבוהה של החיסון לקורונה, אך קיימת שאלה בנוגע לקשר האפשרי של החיסון ולסיכון המוגבר ל’דלקת בשריר הלב‘ בעיקר בקרב צעירים.

סדר הגודל של הסיכון, הוא ככל הנראה, אחד לכמה אלפים ולפי המדווח רוב המקרים אינם חמורים.

המסקנה, היא שיש צורך בבחינה של הנתונים בישראל ובעולם על מנת לקבוע האם הקשר בין המקרים לבין החיסון הוא ודאי, מה ההיקף המדויק של התופעה ומהי חומרתה. לתשובות שיתקבלו, יש השלכות על קביעת המדיניות המומלצת לחיסון צעירים.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן