
הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, האפוטרופוס הכללי ו’הרשם לענייני ירושה’ מפרסם היום (יום שני, ז’ בכסלו התשפ”א) את הדין וחשבון המסכם את שנת הפעילות 2019. ייאמר מיד, שנה זו שחלפה זה מכבר, ועל סף סיומה של שנת 2020, התאפיינה בעיקר ב’מעבר לשירות מקוון’ אשר הוּאץ עם התפרצות נגיף קורונה | Covid-19 בשנת 2020 והתפרש גם בתחומי הפעילות שטרם עברו למתן שירות מקוון.
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.
מן הדוח המתייחס אל ה‘מעבר לשירות מקוון’ אנו למדים על חוּמרת המצב המשתקף וממנו עולה, כי החל מיום 1.1.20 ועד ליום 15.11.20, הוגשו 18,990 ‘בקשות לפתיחת הליכי חדלות פירעון’ של יחידים.
עוד עולה בדין וחשבון, כי בזכות ‘המהפכה הדיגיטלית’ בשירותים הניתנים, התאפשר למעשה מתן שירות מרחוק, גם בתקופת מגיפת קורונה | Covid-19.
הדוח, כולל סקירה כללית של פעילות האגף במכלולים השונים; האפוטרופוס הכללי, הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי ו’הרשם לענייני ירושה‘ ומלווה בנתונים סטטיסטיים רבים על היקפי הפעילות בתחומים אלו במדינת ישראל.
שר המשפטים, חבר כנסת אבי ניסנקורן, הגיב עם פרסום הדוח; “הדוח משקף את המשך פעולות האגף על כלל מחלקותיו, בעשייה להנגשת הפעילות לציבור הרחב, תוך עמידה ביעדים שהוצבו וקביעת רפורמות להרחבת הידע המקצועי של האגף.
נוסף להרחבת הידע המקצועי, ניכרת עבודתו של האגף בשנה האחרונה בקידום מהלכים משמעותיים לצמצום הבירוקרטיה ושיפור השירות לציבור.
אני מבקש להודות לכלל עובדי האגף ומנהליו על העשייה היום היומית החשובה ועל ההתייעלות והחתירה המתמדת לשיפור השירות הניתן לכלל הציבור בישראל“.
האפוטרופסה הכללית ו-הממונה על הליכי חדלות הפירעון במשרד המשפטים, זוכת ” פרס המצוינות בניהול בדרג הבכיר” עורכת דין סיגל יעקבי, אמרה בתגובה לדין וחשבון המסכם את שנת הפעילות 2019; “כניסת ה’רפורמה בהליכי חדלות פירעון‘ לתוקף, דרשה היערכות משמעותית והייתה אתגר משמעותי.
“בשנים האחרונות” – לדברי עורכת דין סיגל יעקבי; “הצבנו לעצמנו כיעד מרכזי את ‘שיפור השירות לאזרח‘ הנזקק לשירותינו, תוך פיתוח כלים מתאימים שיאפשרו לציבור לקבל שירות מיטבי, מהיר, זמין ונגיש לכוּלם.
בשנה האחרונה, השלמנו פתיחה של ‘מוקדי שירות‘ בכלל תחומי הפעילות שלנו והרחבנו את השירותים המקוונים. נמשיך לפעול לקיצור זמני הטיפול ושיפור השירות גם בעתיד”.
▼הליכי פשיטת רגל; מכלול הממונה על הליכי חדלות פירעון
עיקר מאמצי האגף בשנה זו, הושקעו בתחום הממונה על חדלות הפירעון, שהביאו את הארגון לרמת המוכנות הנדרשת לקראת כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי בספטמבר 2019.
החוק, יצר רפורמה מקיפה בתחום חדלות הפירעון בכלל ובכל הנוגע להליכי חדלות פירעון של חייב יחיד בפרט, לרבות שינוי ברשויות האמונות על יישוּם הדין בתחום.
▼נתוני פעילות הכונס הרשמי והממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי בשנים 2019-2020
- פתיחת הליכי פשיטת רגל – במהלך שנת 2019, הוגשו 16,378 בקשות לפתיחת הליכי פשיטת רגל (צו כינוס או צו לפתיחת הליכים), מדובר בירידה של כ-17% במספר הבקשות לצו כינוס לעומת שנת 2018, בה הוגשו 19,854 בקשות.
- יצוין, כי החל מיום 1.1.20 ועד ליום 15.11.20, הוגשו 18,990 בקשות לפתיחת הליכי חדלות פירעון של יחידים. מתוכן, 4,283 הועבר לטיפול רשות האכיפה והגבייה (חובות של מתחת ל-150,000 שח). מהשוואת החודשים לתקופה המקבילה אשתקד, עולה, כי נרשמה עלייה של 41% במספר הבקשות לפתיחת הליכי חדלות פירעון (13,441 בתקופה המקבילה)
- צווי כינוס וצווי פתיחת הליכים – בשנת 2019, ניתנו על ידי בתי המשפט והממונה על הליכי חדלות פירעון 12,495 צווי כינוס וצווי פתיחת הליכים, נתון המציין ירידה של כ- 36% לעומת שנת 2018, בה ניתנו 19,538 צווי כינוס.
- צווי הפטר – במהלך שנת 2019, ניתנו בכלל מחוזות הכונס הרשמי 7,633 צווי הפטר וזאת בהשוואה ל-7,325 צווי הפטר שניתנו בשנת 2018. נתון זה, מהווה ירידה של כ-4% במספר צווי ההפטר לעומת שנת 2018.
- סגירה של תיקי פשיטת רגל – במהלך שנת 2019, נסגרו בכלל מחוזות הכונס הרשמי 16,695 תיקי פשיטת רגל או חדלות פירעון של יחידים, זאת לעומת 12,019 תיקי פשיטת רגל בשנת 2018. מדובר בעלייה של כ-39% במספר תיקי יחידים שנסגרו לעומת שנת 2018.
- בתחום פירוק החברות במהלך שנת 2019, הוגשו 1,179 בקשות פירוק וחדלות פירעון של תאגידים, ירידה של 2% במספר בקשות הפירוק לעומת שנת 2018 (לא כולל בקשות על-פי סעיף 350 לחוק החברות בעניין הקפאת הליכים והסדרים.
- במהלך שנת 2019, נפתחו בכלל מחוזות הממונה 25 תיקים של בקשות לפי סעיף 350 לחוק החברות (הקפאות הליכים והסדרים) וזאת בהשוואה ל-38 תיקים בשנת 2018.
- במהלך שנת העבודה 2019, הורחב השימוש בהגשת תביעות חוב באופן מקוון וכ-98.4% מכלל תביעות החוב, הוגשו באופן מקוון. (כ- 156,681 תביעות חוב).
- במהלך שנת העבודה 2019, הוגשו לממונה תביעות חוב בסך של 29,807,658,552 ₪. מתוך הסכום הנזכר, לעיל, סך של 19,500,601,440 ₪, הוגשו בהליך פשיטת רגל וחדלות פירעון של יחידים, וסך של 10,307,057,111 ₪, הוגשו בהליך פירוק חברה וחדלות פירעון של תאגידים.
- להשוואה, החל מיום 1.1.20 ועד ליום 15.11.20, הוגשו לממונה (ללא רשות האכיפה והגביה) תביעות חוב בסך 25,336,880,283 ₪. מתוך הסכום הנזכר לעיל, סך של 15,164,264,512 ₪, הוגשו בהליך פשיטת רגל וחדלות פירעון של יחידים, וסך של 10,172,615,771 ₪, הוגשו בהליך פירוק חברה וחדלות פירעון של תאגידים.
▼במכלול האפוטרופוס הכללי
בתחום גילוי נכסים עזובים וניהולם; נכון ליום 31.12.19, היו בניהול האפוטרופוס הכללי סך הכל 16,223 תיקי ניהול רכוש פעילים, מתוכם 11,491 תיקי כספים ו- 4,732 תיקי נדלן, הכוללים 851 דירות ובתי עסק.
האפוטרופוס הכללי מנהל כספים עזובים עבור הזכאים להם בהיקף של 2.022 מיליארד ₪.
כתוצאה מפעילות יזומה השיב האפוטרופוס הכללי לזכאים או ליורשים 137 נכסי מקרקעין וכספים בשווי כ-12.4 מיליון ₪.
בתחום החילוט – יחידת החילוט הוקמה באפוטרופוס הכללי על רקע המאבק המתגבר בפשיעה הכלכלית ובהון השחור והצורך בהקמת מנגנוני ניהול אפקטיביים לרכוש התפוס. בשנת 2019, נפתחו ביחידת החילוט 3,024 תיקי חילוט.
הכוללים נדלן, כספים ומיטלטלין בחילוט זמני או קבוע; בשנת 2019, התקבולים בקרנות החילוט מכוח החוק לאיסור הלבנת הון, הסתכמו בסך של 66,230,450 ₪; התקבולים מכוח פקודת הסמים המסוכנים הסתכמו בסך של 19,206,789 ₪.
בשנת 2019, התקבלו באפוטרופוס הכללי עזבונות ותרומות לטובת מדינת ישראל בסך כולל של כ-195 מיליון ₪.
▼תחום מערך הפיקוח על אפוטרופוסים ומנהלי עיזבון
א. חלוקת כספי תמיכות מתקציב המדינה לחסרי אמצעים: בשנת 2019 חולקו תמיכות לכ- 3,126 אנשים חסרי אמצעים אשר מונה להם אפוטרופוס בסכום של כ- 20 מיליון ₪.
תמיכות מדינה אלו מממנות את שכר הטרחה לתאגיד אפוטרופוסיות או לאפוטרופוס מקצועי שמונה ומאפשרות לאדם לעשות שימוש בכספי הקצבאות שהוא מקבל מביטוח לאומי לצרכיו.
ב. ייפוי כח מתמשך – תחום ייפוי כוח מתמשך, מהווה חלוּפה לאפוטרופסות, צבר תאוצה גדולה ומהירה והפעילות במסגרתו הורחבה באופן משמעותי.
גם כמות המסמכים הנוספים, גדלה במרשם ההפקדות שמנהל האפוטרופוס הכללי, אושרו בשנת 2019 – 13,181 ייפוי כוח מתמשכים ומתוכם 352 נכנסו לתוקף.
בנוסף, אושרו 184 מסמכי הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופוס ו-270 מסמכי הבעת רצון.
ג. תומך בקבלת החלטות – במהלך השנה מוּנו 150 תומכי החלטות, רובם מקרב בני המשפחה של מקבל ההחלטות, כ-20 תומכים מתנדבים וכ-20 תומכים בשכר. שליש מהמינויים, נעשו כסיוע ל-אזרחים ותיקים ושאר המינויים נעשו ביחס ל-אנשים עם מוגבלויות.
הדרכות: בשנה זו נערכו מעל 100 הדרכות בתחום האפוטרופסות והחלופות לה (לאפוטרופוסים פרטיים, למקצועיים, הכשרות לעו”ד בתחום ייפוי כוח מתמשך, הדרכות בתחום קבלת החלטות נתמכת).
▼במכלול הרשם לענייני ירושה
מטעם דוברת היחידות המקצועיות אגף דוברות הסברה ותקשורת של משרד המשפטים באמצעות הגב’ כרמית אורפז-ימין, נמסר לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי בשנת 2019, האגף קידם מהלכים משמעותיים גם בתחום הרשם לענייני ירושה לצמצום ה-בירוקרטיה ול-שיפור השירות לציבור, בדגש על המעבר ממתן שירותים פרונטליים לשירותים מקוונים.
בתוך כך, השיק הרשם לענייני ירושה בשנת 2019, שירותים חדשים באתר האינטרנט של הרשם לענייני ירושה Online.
כיום ניתן להגיש בקשות ומסמכים באופן מקוון בכל עת בקלות ובמהירות, ללא צורך להגיע למשרדי הרשם לענייני ירושה, ההגשה המקוונת חוסכת זמן ומקצרת את זמן הטיפול בבקשה ומאפשרת המשך עבודה רציפה של מערך הרשם בכל עת.
השקת המערכת מאפשרת לצרוך את כלל שירותי רשם הירושה באופן מקוון מרחוק.
בשנת 2019, פותח ממשק טכנולוגי חדש, המאפשר פתיחת תיקים במישרין בבית משפט לענייני משפחה, במקרים בהם מורה רשם הירושה על העברת התיקים לבית המשפט, כדי לקצר את זמני הטיפול.
במהלך השנה, הוגשו אל הרשמים לענייני ירושה ברחבי הארץ 50,597 בקשות שונות, זאת בהשוואה לשנת 2018 שבה הוגשו 42,122 בקשות וניתנו על ידי הרשמים לענייני ירושה 42,680 צווים והחלטות, בהשוואה לשנת 2018 שבמהלכה ניתנו 37,457 צווים ו-החלטות.
זאת ועוד, במהלך שנת 2019, הוגשו לרשם לענייני ירושה באפוטרופוס הכללי בקשות מקוונת מכל הסוגים בסך של 39,274, וזאת בהשוואה לשנת 2018 בה הוגשו 29,632 בקשות מקוונות.