דר’ סוזי כגן הריון | לידה | תינוקות טור מומחה רפואי

דר’ סוזי קגן | איך תזהו תסמיני דיכאון אחרי לידה עצות וגם טיפים

אנחנו רגילים שהסביבה מתעניינת, ומרעיפה על האישה תשומת לב, פינוקים ושבחים. אך במקביל לצד השמח וההמולה לרגל הלידה עלול במקרים מסוימים להתרחש תהליך דרמטי של דיכאון אחרי לידה הקורה לרוב באופן שקט מבלי שהסביבה מרגישה כלל. איך תזהו תסמינים של דיכאון אחרי לידה, טיפים, ד"ר סוזי קגן, מטפלת זוגית ומשפחתית בכירה, בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדים ומבוגרים המטפלת בנשים המתמודדות עם דיכאון אחרי לידה, מביאה עצות וטיפים לזיהוי סימני התופעה.
0
0
דוקטור סוזי קגן, מטפלת זוגית ומשפחתית בכירה - איך תזהו תסמינים של דיכאון אחרי לידה, עצות וגם טיפים
דר’ סוזי קגן

המודעות הציבורית למצוקתן של נשים ולהבנת המושג דיכאון לאחר לידה (באנגלית; Postpartum depression או PPD), הוא צורה של דיכאון שעלול לפגוע בנשים ולעתים רחוקות גם אצל גברים, לאחר לידה של נשותיהם – גברה מעט בשנים האחרונות בישראל. לצד  מספר סיפורים אנושיים בודדים שנחשפו באומץ בכלי התקשורת, בלטה בשנה האחרונה גם הזמרת הבריטית; אדל, זוכת ‘פרס האוסקר’ ו’גלובוס הזהב’ שגילתה בראיון עיתונאי; “סבלתי מדיכאון אחרי לידה”.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

התופעה של דיכאון אחרי לידה, מתבטאת בסימנים, כמו, עצב, ייאוש, הערכה עצמית נמוכה, תחושת אשמה, תחושת חוסר אונים, הפרעות שינה, חוסר תיאבון וירידה במשקל, מחשבות שליליות כלפי התינוק, תשישות גדולה ותחושת ריקנות. חשוב להבין שהריון ולידה הם תהליך ומאורע משמחים ומרגשים למשפחה, במיוחד בתרבות הישראלית המעודדת ילודה. אנחנו רגילים שהסביבה מתעניינת, ומרעיפה על האישה תשומת לב, פינוקים ושבחים. אך במקביל לצד השמח וההמולה לרגל הלידה עלול במקרים מסוימים להתרחש תהליך דרמטי של דיכאון אחרי לידה הקורה לרוב באופן שקט מבלי שהסביבה מרגישה כלל.

 איך תזהו תסמינים של דיכאון אחרי לידה, טיפים, ד”ר סוזי קגן, מטפלת זוגית ומשפחתית בכירה, בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדים ומבוגרים המטפלת בנשים המתמודדות עם דיכאון אחרי לידה, מביאה עצות וטיפים לזיהוי סימני התופעה.

  • על פי מנתוני משרד הבריאות, עולה, כי כ-10% עד 15% מן הנשים ההרות ומהנשים לאחר לידה חוות דיכאון ברמה המצריכה טיפול והפניה לגורמים מקצועיים. ‘דיכאון לאחר הלידה’ יכול להופיע עד שנה לאחר הלידה, אך בדרך כלל מופיע במהלך החודשיים הראשונים.
  • תחושת דכדוך היא בעצם נחלתן של רוב היולדות, אולם בעוד עבור חלק גדול מהן תקופת הדכדוך המלווה בעייפות, חולשה ומצבי רוח משתנים חולפים תוך שבוע עד שלושה שבועות מרגע הלידה.  ישנם מקרים והם אלו שצריכים להדליק נורה אדומה כאשר תקופת הדכדוך מתמשכת ואף מחמירה מעבר לשלושה שבועות. מצבים אלו מתרחשים בהם האישה מפחיתה את התפקוד מיום ליום, מגלה אפטיות למתרחש סביבה, מפגינה חוסר סבלנות לתינוק או עצבנות לילדיה האחרים במשפחה, לעתים הם מלווים בהתקפי בכי וגם כרוכים בהסתגרות.
  • ישנם מקרים רבים בהם קיימת התרחקות גם מבן הזוג וקושי לקיים מערכת יחסים תקינה אף עם חברים או בני משפחה אחרים. ישנם גם מקרים שבמקביל ללידת התינוק, קורים במשפחה דברים נוספים הנחשבים משבריים, למשל פשיטת רגל בעסק המשפחתי ואז הסביבה עשויה לחשוב בטעות שהדבר מתרחש בגלל המשבר הכלכלי ולא בגלל הלידה. כך במקרים מסוימים הדיכאון שנוצר לאחר הלידה לא מזוהה בזמן.
  • חשוב לשים לב שאומנם במצבים כאלו נוהגת לרוב הסביבה להתייחס בסבלנות ולכבד את רצון היולדת להתרחקות והתבודדות אשר מתפרשת כעייפות ורצון לנוח. אך נוצר מצב העלול להיות קצת מסוכן בו נמצאת היולדת שעות רבות לבדה עם תינוק אשר זקוק לה כאם מתפקדת אך היא איננה שם עבורו. התינוק שזקוק למגע, לטיפול ולהתעסקות אינטנסיבית הופך להיות למעמסה על היולדת החלשה רגשית ופסיכולוגית. פתאום הופך התינוק לנטל בלתי אפשרי באותה התנהלות רגשית הקשה לאם, וזו מובילה לתהליך של דחייה של התינוק.
  • דיכאון אחרי לידה יכול להופיע אצל כל אישה הרה ואישה לאחר לידה, בלי קשר לגיל, מוצא עדתי, או מצב כלכלי. הדיכאון יכול להופיע לראשונה גם בהיריון או בלידה השנייה או השלישית, גם כאשר אין מצב מצוקה מיוחד וגם אם האישה לא סבלה מעולם מהפרעה נפשית כלשהי. לא נדיר למצוא, שגם נשים, אשר בדרך כלל מתמודדות בהצלחה עם עומס הדרישות בחיי היום יום, מתקשות פתאום להתמודד עם הופעת התינוק בחייהן.
  • זה שנים רבות שנשים נוהגות להסוות את תהליך הדיכאון והרגשות השליליים של כלפי התינוק. שכן הדבר מלווה בבושה ובתחושת כישלון ונשים אלו מגיעות לביקורים בטיפת חלב לבושות היטב, נקיות ומאופרות בקפידה בעוד בביתן הן לא מתקלחות שבוע ולא יוצאות מפתח ביתן.  ישנן נשים שגם מקפידות לשחק את האם הטובה כאשר היו ביקורי משפחה או חברים מהם לא ניתן היה להתחמק.
  • ראוי להדגיש, מכיוון שהרפואה והפסיכולוגיה יכולים לתת מענה לסוג זה של דיכאון, רצוי שיותר נשים יפנו לעזרה מקצועית ממשית. דיכאון לאחר הלידה נמשך תקופה ארוכה ועוצמתו חזקה יותר מרגשות הדכדוך הראשונים. הטיפול בדיכאון אחרי לידה מחייב פניה לעזרה מקצועית. בני זוג, בני משפחה וחברים הם הראשונים לזהות את השינויים בהתנהגות, וחשוב שיידעו לתמוך, לסייע וישימו לב לתסמינים הללו.
  • דיכאון אחרי לידה היא מחלה הניתנת לטיפול, הן תמיכתי והן תרופתי, לפי המצב. רוב רובן של הנשים מצליחות לחזור לתפקוד מלא לאחר קבלת עזרה מתאימה. ללא טיפול המחלה עלולה להחמיר. לדיכאון לאחר הלידה יכולות להיות השלכות חמורות לאישה, לתינוק ולמשפחה. לכן חשוב להכיר את הסימנים כדי להאיץ את מתן התמיכה המתאימה, לפנות לעזרה ולקבל טיפול מקצועי.
  • בני זוג, בני משפחה שימו לב, אם אחד או יותר מהתסמינים שהוזכרו או עצבות במשך רוב שעות היום, אובדן עניין בדברים שבעבר היו מהנים, חוסר תיאבון או אכילת יתר, קושי להירדם, או שינה מוגזמת, תחושת אי שקט ומתח, קושי בריכוז או בקבלת החלטות פשוטות, מחשבות על מוות או על פגיעה עצמית, בכי ללא הפסקה, ממשיכים להתקיים מעבר לשלושה שבועות יש לפנות מיד לאיש מקצוע גם אם היולדת משכנעת את הסובבים אותה כי היא “בסדר”.

להצטרפות לעמוד הפייסבוק המקצועי של ד”ר סוזי קגן, לחצו כאן; https://www.facebook.com/DrSuziKagan

0
0



אודות הכותב

דוקטור סוזי קגן

בעלת תואר Ph.D בייעוץ פסיכולוגי מאוניברסיטת UNT, מרצה ומעבירה סדנאות בעלת שם עולמי בתחום הטיפול והייעוץ, מובילה את תחום הטיפול הפסיכולוגי באמצעות משחק בצעצועים במחלקה ללימודי חוץ, ביה"ס לעבודה סוציאלית, אוני' בר- אילן, מייסדת ויו"ר העמותה לטיפול וקידום המשחק בישראל (עלו"ה), ומקימת יחידת החירום "669 משחקים", מומחית בינלאומית בתראפיה במשחקים לילדים, ממציאת שיטת "דר' קגן להורות מעשית", מומחית בטיפול במבוגרים בטיפול יחידני וזוגי.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן