תזונה | דיאטה

בני 50 + לא אוכלים כמו בני 30 | הטור של דר’ אולגה רז

בגיל המבוגר, מדברים הרבה על 'דלדול העצם'; אוסטאופניה ואוסטאופורוזיס. אך מעטים יודעים שלא רק העצם מדלדלת, אלא גם השריר. התהליך סרקופניה (סרקו – שריר, פניה – מעוט) הנו חלק בלתי נפרד מתהליך ההזדקנות, והכירו בו לפני אולי 10 שנים או קצת יותר. כדי להאט את דלדול השריר חשוב לאכול נכון.
0
0
בני 50 + לא אוכלים כמו בני 30 | הטור של דר' אולגה רז | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
בני 50 + לא אוכלים כמו בני 30 | הטור של דר’ אולגה רז | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

עם התקדמות השנים חלים שינויים בגופנו, ואת זה כנראה אי אפשר למנוע. הגיל הביולוגי שלנו תלוי בגורמים רבים, כולל; תורשה, אורח חיים, עישון, סטרס, איכות השינה וכמובן התזונה. בעקבות השינויים שמתרחשים בגופנו גם התזונה שלנו חייבת להשתנות. הבדל בין ה’דיאטה בגיל 60′ לבין ה’דיאטה בגיל 30′ גדול מאוד ולדעתי כל אדם שמגיע ל’גילאי 50+’ זקוק להדרכה תזונתית אחת לפחות. מדובר לא רק בדיאטות להרזיה אלא ב’דיאטה’ כצורת ‘האכילה הנכונה לגיל המבוגר’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

מחקרים רבים, מצביעים על כך, כי הישרדות בגילאים מאוחרים טובה יותר אצל אלה ששוקלים כמה קילו יותר, מאשר כמה קילו פחות. גם הערכים התקינים של BMI (שהיא מדד מסת הגוף המחושב על ידי חלוקה של המשקל בקילוגרמים לגובה בריבוע) אצל אנשים מבוגרים, גבוהה יותר מאשר אצל צעירים; 23-27, לעומת 19-25 אצל צעירים.

בגיל המבוגר, מדברים הרבה על ‘דלדול העצם‘; אוסטאופניה ואוסטאופורוזיס. אך מעטים יודעים שלא רק העצם מדלדלת, אלא גם השריר. התהליך סרקופניה (סרקו – שריר, פניה – מעוט) הנו חלק בלתי נפרד מתהליך ההזדקנות, והכירו בו לפני אולי 10 שנים או קצת יותר. כדי להאט את דלדול השריר חשוב לאכול נכון.

בתזונה בגיל המבוגר, אחד המרכיבים החשובים, הוא; חלבון. מתברר שכמות החלבון, צריכה להיות גבוהה יותר מאשר בגיל צעיר, כ-1.2 גרם לקילו משקל, לעומת 0.8 גרם אצל צעירים. לדוגמא; אם בגיל צעיר אדם שמשקלו 70 קילוגרם, נדרש לצרוך כ-60 גרם חלבון ביום, אותו האדם בגיל 65+ צריך לאכול כ- 80 גרם. חשוב לשמור באופן קפדני על אספקה קבועה של חלבון, כדי להאט את תהליך דילול השריר.

 התבגרות, הזדקנות ו-מוות – הם חלק מן החיים וכדאי לקבל את העובדה הזאת, הרי בגיל מבוגר, יש גם יתרונות

אבל לא רק כמות החלבון קובעת, אלא גם איכותו. מדובר בחלבון איכותי שמקורו ב-חי (כמו; דגים, ביצים, סוגי בשר רזה, עוף, הודו, מוצרי החלב). חלבונים אלה, מכילים את כל חומצות האמינו החיוניות שגופנו לא יודע לייצר. חומצת אמינו לאוצין שנמצאת בכמות מספקת במזונות הללו, חשובה במיוחד.

מי שלא אוכל חלבון מן החי צריך להגדיל עוד יותר את כמות ה’חלבון מן הצומח‘ כל זאת כדי להגיע לדרישות הגוף המתבגר. דוגמה; 100 גרם סוגי בשר ודג, מכילים בממוצע כ-25 גרם חלבון, פחות או יותר, ביצה אחת, מכילה כ-7 גרם חלבון, ואילו גבינות של 5% שומן כ-11 גרם חלבון.

צריך בנוסף, לשים דגש מיוחד על כמות מספקת של וויטמינים, מינרלים ומרכיבים אחרים, כמו; אומגה 3, כורכומין ועוד.

זאת הסיבה שכל מטופל/ת שלי, מביאים את בדיקות הדם ועוברים תשאול לגבי סימני חסר של ויטמינים ומינרלים ומקבלים תוכנית תזונתית והמלצות ברורות שכוללות את כל הדרישות התזונתיות, החל מקלוריות, דרך חלבונים ושומנים ל-תוספי התזונה ואני ממליצה להם איזה סוגים של תוספי תזונה לקנות.

כל אלה ורבים אחרים הם הסיבה להתייחסות מיוחדת ל’תזונה בגיל המבוגר. אני מעבירה קורס לסטודנטים בתזונה בגיל המבוגר ומלמדת אותם להתייחס בצורה מיוחדת ל’תזונה של אנשים מבוגרים.

כמו כן, אני מטפלת במבוגרים רבים, כולל עצמי, על ידי שינויים בתזונה שמתאימים לגיל ולמצב הבריאותי. התבגרות, הזדקנות ו-מוות – הם חלק מן החיים וכדאי לקבל את העובדה הזאת, הרי בגיל מבוגר, יש גם יתרונות. שמרו על עצמכם.

◄ עוד מידע בהרחבה בנושא;

תזונה לגיל 50+

0
0



אודות הכותב

פרופ' אולגה רז

פרופ' אולגה רז, המומחית לדיאטות | דיאטה ותזונה נכונה - דיאטנית קלינית מהבכירות בישראל חולקת איתכם טיפים, מאמרים, כתבות ודעות. מוזמנים להצטרף ללמוד, ליהנות, לשמור על המשקל והבריאות.
קליניקה להרזיה ולתזונה בריאה המספקת ייעוציים אישיים, קבוצות הרזיה, סדנאות והרצאות. יעוץ אישי, קבוצות, סדנאות והרצאות בשיטת דוקטור אולגה רז; 03-6094147.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן