סביבה | אקולוגיה

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, סירב לבקשת חב’ החשמל להפעיל תחנות הכוח הישנות והמזהמות בעיר אשדוד

0
0

השר גלעד ארדן: “התחנות המזהמות, יופעלו אך ורק כמוצא אחרון ובלית ברירה, לאחר ש’חברת החשמל’, תוכיח שהפעילה את כל האמצעים הקיימים הפחות מזהמים”.
השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, סירב לבקשת חב’ החשמל להפעיל תחנות הכוח הישנות והמזהמות בעיר אשדוד
השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, סירב לבקשת חב’ החשמל להפעיל תחנות הכוח הישנות והמזהמות בעיר אשדוד

השר להגנת הסביבה ח”כ גלעד ארדן, חתם ביום חמישי 16/7/2009 על הוראות אישיות (צו אישי) מכוח החוק למניעת מפגעים, לחברת החשמל, בעניין הפעלת יחידות ייצור אשכול ב’ בתחנת הכוח הישנה בעיר אשדוד. זאת לאחר שלפני מספר ימים, פנתה חברת החשמל בבקשה להפעיל את תחנות הכוח בעיר אשדוד, ונענתה בסירוב על ידי המשרד להגנת הסביבה. יש להבהיר, מציינים במשרד להגנת הסביבה, כי הבקשה להפעלת תחנות כח מזהמות וישנות אלו, עולה, למרות נתונים בדבר ירידה של כ-7% בצריכת החשמל בישראל (החל מאוקטובר 2008) לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

במכתב ששלח מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה, ד”ר יוסי ענבר, אל משרד התשתיות מפרט ד”ר ענבר את הסיבות לסירוב המשרד להגנת הסביבה לאשר את הפעלת תחנת הכוח בעיר אשדוד בחודשי הקיץ.

לדברי ד”ר ענבר, על פי סיכום משנת 1999, יחידות ייצור החשמל, הנ”ל, תסגרנה ב-2006 ותשמשנה רק כתמיכה למערכת החשמל, במקום יחידות שמושבתות לצורך התקנת מתקנים להפחתת פליטת מזהמים. היחידות הושבתו בעבר על פי סיכומים, ועל כן, הן אינן נדרשות לעמידה בערכי הפליטה, הנקבעים על ידי המשרד, ואינן מצוידות באמצעים להפחתת זיהום אוויר.

על פי חישובי המשרד להגנת הסביבה, הפעלת יחידות אשכול ב’ בהתאם לבקשת חברת החשמל, תגרום בכל שעת הפעלה לתוספת פליטת מזהמים בשיעורים הבאים;

מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה, ד”ר יוסי ענבר: היה סיכום עם חב’ החשמל

א. דו תחמוצת הגופרית – 300 – 340 ק”ג/שעה (לעומת 40 – 45 ק”ג / שעה הנפלטים מחמש יחידות הייצור האחרות באשכול בסך הספק של 1285 MW המופעלות בגז טבעי).

ב. חלקיקים – כ-30 ק”ג/שעה (לעומת כ-20 ק”ג/שעה הנפלטים מחמש היחידות הנ”ל המופעלות בגז טבעי).

במכתבו, מציין ד”ר ענבר, כי במחצית השנייה של 2008 הושלם מחז”מ (מחזור משולב) בתחנת הכוח גזר, ובסוף 2008 – מחז”מ בתחנת הכח אלון תבור (סך תוספת ההספק 270 MW).

לעומת זאת, שתי יחידות הייצור של אשכול ב’ (סך ההספק 150 MW), מסוגלות לספק כ-1% בלבד מסך היכולת המותקנת של מערכת החשמל המופעלת על ידי חברת החשמל.

ד”ר ענבר, מביע ספק, אם לאור נתונים אלו נחוצה הפעלת יחידות אשכול ב’ גם השנה.

במכתבו מבהיר, ד”ר ענבר, כי יש מספר חלופות להפעלת יחידות אשכול ב’, כגון;

1. פרסום דחוף של קמפיין החיסכון בחשמל, יכול להפחית למעלה מ-1% בצריכת החשמל. לפחות MW 100 לחלופה זו.

2. הפעלת כל יחידות טורבינות הגז, כולל הסילוניות. פליטת מזהמים מהטורבינות הסילוניות המופעלות בסולר דומה, לזו שנפלטת מיחידות אשכול ב’, אך טורבינות אלה ניתנות להפעלה מיידית לפי הצורך, וכך ניתן לצמצם זמן הפעלתן ופגיעתן בסביבה בהתאמה. כ-150-170 MW לחלופה זו.

3. הפעלת דיזל גנראטורים במסגרת הסדר “השלה יזומה” לצורך גיבוי בזמני צריכת שיא גורמת אמנם לזיהום אוויר, אך ניתן לצמצם את זמן ההפעלה לזמן ביקוש שיא בלבד, על פי הערכה בטווח זמן קצר, וכן הזיהום מתפזר על פני מספר רב של מוקדים ולא באזור תחנת הכח בלבד. כ- 500-520 MW לחלופה זו.

* העתק הצו האישי לתחנת הכח באשדוד

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן