ארכיאולוגיה חדשות

נקמת דם – העדות הקדומה ביותר נחשפה בהרי ירושלים

המחקר יוצג מחר (חמישי, ג' בסיון תשע"ח, ה-2018 במאי 17) בקונגרס הארכאולוגי ה-44 שיתקיים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, בשיתוף רשות העתיקות והחברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה ◄ בדיקה מורפולוגית של הגולגולת שהתגלתה במערה בהרי ירושלים, חשפה, כי גולגולת חתוכה בחרב ולידה עצמות כף יד מלפני כ-1000 שנה, מלמדת על דמיון רב לאוכלוסייה הבדואית המקומית, שנהגה, ככל הנראה, במסורת של נ'קמת דם' עוד מהתקופה שלפני התמסדות האסלאם.
0
0

נקמת דם – העדות הקדומה ביותר לנקמת דם בעת העתיקה נחשפה במערה בהרי ירושלים. כך טוען מחקר משותף לרשות העתיקות, אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת תל אביב. המחקר, יוצג לראשונה מחר (יום חמישי, ג’ בסיון תשע”ח, ה-2018 במאי 17) ב-קונגרס הארכאולוגי ה-44, אשר יתקיים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, בשיתוף רשות העתיקות והחברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה. 

 רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או ב’טוויטר’.

בחפירה שנעשתה במערה בהרי ירושלים, גילה פרופ’ בועז זיסו מן המחלקה ללימודי ארץ ישראל ו-ארכאולוגיה באוניברסיטת בר אילן, גולגולת אדם ו-עצמות כף יד, אשר תוארכו למאות 10–11 לספירה.

פרופ' זיסו, דר' נגר ודר' כהן עם הגולגולת שנתגלתה
פרופ’ זיסו, דר’ נגר ודר’ כהן עם הגולגולת שנתגלתה

העצמות זוהו על ידי דר’ יוסי נגר, אנתרופולוג של רשות העתיקות ודר’ חיים כהן מ‘המרכז הלאומי לרפואה משפטית’ ו‘אוניברסיטת תל אביב‘ כשייכות לגבר שגילו נע בין 25–40 שנים.

החוקרים, אומרים, כי; “ב‘כיפת הגולגולת’ ניתן להבחין בשתי ‘פגיעות טראומטיות’ שהחלימו – עדות לאירועים אלימים קודמים להם היה שותף הנרצח וכן ב‘חתך’ שנגרם סמוך לזמן המוות ובמכת חרב קטלנית שגרמה למותו הוודאי והמיידי.

█ הרוצח הציג בפני משפחתו את הגולגולת ואת כף יד ימין של הנרצח, כדי להוכיח את ביצוע ה”מצווה”

נקמת דם (או גאולת דם) היא מנהג, לפיו מוטלת זכות ואף חובה על קרוב משפחה לנקום את דמו של איש שנהרג או נרצח, על ידי הריגת ההורג או הרוצח או על ידי הריגת בן משפחתו. מנהג זה, נוהג מימי קדם ועד ימינו אלו בקהילות שונות ברחבי העולם.

הגולגולת, בעקבות נקמת דם
הגולגולת, בעקבות נקמת דם

דוברת רשות העתיקות הגב’ יולי שוורץ, מסרה לפורטל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי ‘בדיקה מורפולוגית’ של הגולגולת, בעקבות נקמת דם בעת העתיקה שנחשפה במערה בהרי ירושלים, מלמדת על דמיון רב ל-אוכלוסייה הבדואית המקומית, שנהגה, ככל הנראה, במסורת של ‘נקמת דם‘ עוד מהתקופה שלפני התמסדות האסלאם.

הדבר מתיישב עם הידע ההיסטורי, לפיו בתקופה הנדונה, לפני כ-1000 שנה, אזור הרי ירושלים יושב על ידי ‘אוכלוסייה בדואית’ שהגיעה לכאן מ-ירדן ומצפון ערב.

המערה בהרי ירושלים בה נמצאה העדות הקדומה ביותר לנקמת דם
המערה בהרי ירושלים בה נמצאה העדות הקדומה ביותר לנקמת דם

טקסט מתחילת המאה ה-20, מספר על מקרה של נקמה, שבמהלכו הציג הרוצח בפני משפחתו את הגולגולת ואת כף יד ימין של הנרצח, כדי להוכיח את ביצוע ה”מצווה”.

אלו בדיוק חלקי הגוף אשר נתגלו במקרה הנוכחי, ומאחר שמדובר באדם שהסתבך בעבר באלימות עד שמצא את מותו במכת חרב קטלנית, ניתן להסיק שנמצאה העדות הקדומה ביותר ל’נקמת דם‘.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן