גיל הזהב | זקנה | גרונטולוגיה חיפה פלילים

נאות כיפת הזהב, המתעללים ומשרד הבריאות נתבעים

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הגיש תביעת נזיקין אזרחית הכוללת בקשה לפיצוי עונשי בשמם של 24 קשישים סיעודיים שנפלו קורבן להתעללות העובדים בבית האבות נאות כיפת הזהב ◄בין הנתבעים: העובדים שהתעללו והשפילו, בית האבות שהעסיק אותם ומשרד הבריאות שהיה אמור לפקח על הנעשה ◄ ראש הסיוע המשפטי, עורך דין גלעד סממה: "פגיעה באדם חסר ישע, תלוי, בודד, ללא קול, היא מעשה שהחברה והמדינה חייבות להוקיע בכל דרך, ולפעול ללא לאות עד למיגורה".
0
0

הלב נחמץ והראש אינו מסוגל לקלוט ולהבין את הרשעות, האכזריות, האטימות והזלזול כלפי הדיירים בבית האבות. התחושה היא קשה מהיעדר הפיקוח והבקרה, מהאטימות, מהאדישות, מהזלזול המופגן.. התחושה קשה גם מההסתרה החמורה, מהפגיעה הקשה בזקנינו במחשכים, רחוק מכל עין, כשזעקתם נבלעת אל אפלת בדידותם. הציווי ‘והדרת פני זקן’ איננו רק מצווה דתית, זהו חוק טבע. לצערנו, דומה, כי הצו המוסרי ‘אל תשליכני לעת זקנה, ככלות כוחי אל תעזבני, הפך לאות מתה במחוזות ובמוסדות רבים מדי במדינתנו”‘. (מתוך התביעה).

 ■רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל פורטל כאן ישראל (כאן נעים) | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

כשנה, לאחר חשיפת מסכת ההתעללויות הקשה ב‘קשישים הסיעודיים’ בבית האבות ‘נאות כיפת הזהב’ בעיר חיפה, אשר כללה; אלימות פיזית ומילולית, קללות, איומים, השפלות והזנחה של קשישים שהתגוררו במקום, הגיש אתמול (רביעי, א’ שבט, תשע”ח) הסיוע המשפטי במשרד המשפטים תביעת נזיקין הכוללת דרישה לפיצויים עונשיים נגד העובדים המתעללים, נגד בית האבות ובעליו ונגד משרד הבריאות אשר כשלו בתפקידם לנהל ולפקח על הנעשה ב‘בית האבות נאות כיפת הזהב’ בחיפה.

מטפל מכה ומתעלל בקשיש בבית האבות הסיעודי נאות כיפת הזהב בחיפה | צילום: חברת החדשות 
מטפל מכה קשיש בבית האבות נאות כיפת הזהב בחיפה | צילום: ערוץ 2

דובר היחידות המקצועית של ב‘משרד המשפטים’ מר יובל גורן, מסר לפורטל ‘כאן ישראל (כאן נעים) | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי; התביעה, שעשויה להגיע לסכום של מיליוני שקלים בדמות קנס כספי שיוטל על הנתבעים, הוגשה בשמם של 24 מהקשישים הסיעודיים, כאשר חמישה מהם נפטרו במהלך השנה החולפת כך שבני משפחותיהם מייצגים אותם כתובעים.

התביעה הוגשה על ידי עורכי הדין מתחום זקנה וכשירות משפטית של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים בראשות דר’ עורכת דין מיטל סגל-רייך ומפרטת את מסכת ההתעללות הקשה שעברו דיירי בית האבות בעיר חיפה, שנחשפה בתחקיר של ‘חדשות 2’ לפני כשנה.

“בכל הזמנים הרלוונטיים לתביעה, שררה במחלקה הסיעודית, אווירה קשה של אלימות פיזית ומילולית כאחד. מדי יום ביומו, ספגו התובעים הזנחה פושעת, התעללות מילולית ובכללה צעקות, השפלה, קללות ואיומים וכן התעללות פיזית..” נכתב בכתב התביעה; “התנהגות זו, הינה התנהגות אכזרית ולא אנושית עת עובדי המחלקה איבדו כל צלם אנוש.

█ תובע בגיל 79, היה קשור למיטתו בידיו וברגליו במשך שעות ארוכות במהלך היממה, לרבות לילות שלמים על פני תקופה של כחודש וחצי

כך למשל היו נוהגים עובדי המחלקה הסיעודית להשכים את התובעים כבר בשעות המאוחרות של הלילה על מנת להכינם לארוחת הבוקר… והעברתם באמצעות כיסאות גלגלים אל חדר האוכל של המחלקה שם נאצלו להמתין, כשהם ישובים בכיסאות הגלגלים, במשך שעות עד לארוחת הבוקר”.

כתב התביעה, מפרט את הרשעות, האכזריות ואטימות הלב של העובדים שהתעללו בקשישים הסיעודיים; “פעמים רבות היו נוהגים עובדי המחלקה הסיעודית שלא להחליף לתובעים טיטולים במועד אלא היו מותירים אותם, ביודעין, יושבים או שוכבים בתוך הצרכים שלהם למשך זמן רב.

יתרה מכך, עובדי המחלקה אף נהגו להלביש את התובעים בטיטול נוסף וזאת ללא שדאגו להחליף את הטיטול המלוכלך, כדי ‘לשמור על ניקיון המיטה’ בעוד הדיירים נותרו בשתן ובצואה“.

התביעה, מציינת בנוסף, כי; “במקרים רבים הדיירים היו נקשרים ונמנעה מהם תנועה, בניגוד לנהלים וללא דיווח הנדרש בחוק“.

במקרה של אחד התובעים, בגיל 79, התברר, כי הוא “היה קשור למיטתו בידיו וברגליו במשך שעות ארוכות במהלך היממה, לרבות לילות שלמים על פני תקופה של כחודש וחצי (לכל הפחות) וזאת תוך פגיעה קשה באיכות חייו ובכבודו וכן בניגוד לנהלי משרד הבריאות“.

כאמור, גם חלקו של משרד הבריאות לא נשמט מ-כתב התביעה, שכן, זה האחרון לא פיקח או לכל היותר פיקח באופן רשלני על הנעשה ב‘בית האבות נאות כיפת הזהב’ ובכך לא מנע את האירועים הקשים המתוארים בתביעה.

█ זיקנה מוחלשת ואומללה וחיים באימה ובהתעללות בבתי אבות מסוימים – אינם גזירת גורל.

“(משרד הבריאות) לא יישם לקחים של אירועים דומים למרות שידע עליהם או יכל לדעת עליהם… לא מנע את האירועים… עצם את עיניו לקיום ההתעללויות כלפי הקשישים ולא פעו למניעתן… והפר את חובותיו כלפי הקשישים והתובעים”, נכתב בתביעה.

בית האבות נאות כיפת הזהב בחיפה | צילום: ויקימדיה
בית האבות נאות כיפת הזהב בחיפה | צילום: ויקימדיה

ראש הסיוע המשפטי, עורך דין  גלעד סממה, אמר, כי; “התעללות באנשים זקנים במוסד, היא תופעה בזויה שחובה לשים לה סוף. פגיעה באדם חסר ישע, תלוי, בודד, ללא קול, היא מעשה שהחברה והמדינה חייבות להוקיע בכל דרך, ולפעול ללא לאות עד למיגורה.

זיקנה מוחלשת ואומללה וחיים באימה ובהתעללות בבתי אבות מסוימים – אינם גזירת גורל. לא נוכל להשלים עם המעשים והמחדלים החמורים, עם העדר הפיקוח, העדר ההכשרה למטפלים ועם כך שאנשים בסוף חייהם מפוחדים ומושתקים.

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים שם לו למטרה להשמיע את זעקתם של הדיירים בבתי אבות, שנפגעים מהתעללות פושעת, לתבוע את הפגיעה הקשה והרמיסה של גופם, נפשם וכבודם ואת האימה שחוו במקום שהיה צריך לשמש להם לבית.

על המעוולים לדעת, כי לא יעמדו לדין פלילי בלבד, אלא ימצו עמם את הדין גם בהליכים אזרחיים. כל מעשה בזוי כזה שנעשה במחשכים, ידון מעתה באור יום, לפי חוק מתוקן ומשפט של צדק“.

עורכי הדין המייצגים את הקשישים ובני משפחותיהם מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, הם; דר’ עורכת דין מיטל סגל-רייך, גלעד ברמן, ניר אבישר ו-שאול טרבלסי.

אל כתב תביעה נגד בית אבות כיפת הזהב_18-01-18.

0
0



אודות הכותב

עורך דין אלירן נעים

הכותב, הינו עורך דין. בעל משרד אלירן נעים – משרד עורכי דין. בעל תואר ראשון במשפטים ומחזיק ברישיון עריכת דין בישראל.
עורך דין אלירן נעים, משמש בין היתר גם כיועץ משפטי של אתר האינטרנט כאן ישראל (כאן נעים). המשרד בבעלותו עוסק בתחומי המשפט האזרחי על כל נושאיו בדגש על תחומי המשפט המודרנים כמו; דיני אינטרנט, קניין רוחני, לשון הרע, ועוד. המשרד משרת מגוון לקוחות פרטיים ומהסקטור העסקי | להתקשרות; 050-7415351 | ‏‎@elirannaimlaw‎‏ | elirannaim@gmail.com.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן