קיבוץ

האם יוקם המרכז למורשת הקיבוץ בקיבוץ דגניה א’

במזכירות התנועה הקיבוצית, ממתינה לאחת ההכרעות המסקרנות בקיבוצים באשר להקמת 'המרכז למורשת הקיבוץ' בשטח קיבוץ דגניה א' ◄בעוד חברי דגניה א' השמיעו מגוון של דעות בעד ונגד, הצטברו פניות מ-14 קיבוצים ברחבי הארץ שהציעו להקים את מרכז המורשת בשטחם.
0
0
אסיפת חברי קיבוץ דגניה א', עומד המזכיר הכללי של התנועה הקיבוצית, מר ניר מאיר לצדו יושב ראש והמועצה האזורית עמק הירדן, מר עידן גרינבאום
אסיפת חברי קיבוץ דגניה א’, עומד המזכיר הכללי של התנועה הקיבוצית, מר ניר מאיר לצדו יושב ראש והמועצה האזורית עמק הירדן, מר עידן גרינבאום

התנועה הקיבוצית, מחכה להכרעה – החלטה האם חברי דגניה א’ יכריעו בעד הקמת המרכז למורשת הקיבוץ בשטחם?

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

בראשית השבוע (יום ראשון, ה באלול, התשע”ז) קיים קיבוץ דְּגַנְיָה א’, אסיפת חברים שכונסה לבקשת מזכירות התנועה הקיבוצית והמועצה האזורית עמק הירדן ובה ביקשו ראש המועצה, מר עידן גרינבאום ומי שמשמש המזכיר הכללי של התנועה הקיבוצית, מר ניר מאיר, להעלות לדיון חוזר את הרעיון להקים את ‘המרכז למורשת הקיבוץ’ ב-אום ג’וני אשר ליד נהר הירדן, מקום ההתיישבות הראשון של מקימי קבוצת דגניה א’, לפני שהתיישבו בנקודת הקבע של היישוב ליד מוצא הירדן מן הכנרת.

במהלך הדיון השמיעו החברים מגוון של דעות וכעת ממתינים בתנועה ובמועצה האזורית להכרעתם של חברי הקיבוץ. כזכור, בהצבעה שנערכה בין חברי דגניה א’, התברר כי החברים דחו את האפשרות להקמת המרכז למורשת הקיבוץ בשטחם.

היוזמה הראשונה להקמת ‘מרכז המורשת’ החלה בשנת 2010, שהייתה שנת ה-100 (מאה) ל’תנועה הקיבוצית‘ בהחלטת ממשלת נתניהו כחלק מתוכנית ‘מורשת’ במשרד ראש-הממשלה, בראשות מר ראובן פינסקי.

‘מרכז המורשת’ תוכנן בתחילה לקום בקיבוץ עין-שמר, אך גם חבריו, דחו את הרעיון להקמתו בשטחם.

דובר התנועה הקיבוצית מר יאיר פז, הוסיף לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה, כי; בישיבה שהתקיימה לפני מספר חודשים בתנועה הקיבוצית, סקרו מר פינסקי והגב’ רונית ניר ממשרדו את ההחלטה להקמת מרכז המורשת.

השניים, הדגישו, כי היוזמה וההחלטה להקמת המרכז, נעשתה מתוך רצון להקים מקום שיעסוק ברוח הקיבוצית ובחלקה של התנועה בהקמת המדינה והנחלת הרעיון והרוח לדור הבא.

יצוין, כי במזכירות התנועה הקיבוצית, הצטברו פניות מ-14 קיבוצים ברחבי הארץ אשר הציעו להקים את מרכז המורשת בשטחם.

דְּגַנְיָה א’ היא קבוצת התיישבות הנמצאת בקצהו הדרומי של ים כנרת, כעשרה קילומטרים מדרום לעיר טבריה, בתחום המועצה האזורית עמק הירדן.

בהיותה הקבוצה הראשונה ואב הטיפוס לדגם ההתיישבות הנקרא כיום קיבוץ, נודעה דגניה כ”אם הקבוצות” ומאוחר יותר כ”אם הקבוצות והקיבוצים“. מקור השם; דגניה, הוא בחמשת מיני הדגנים הגדלים בישראל.

בשנת תשמ”א 1981, זכתה קבוצת דגניה א’ בפרס ישראל על תרומתה המיוחדת לחברה ולמדינה בהיותה מופת לחלוציות חברתית-אנושית.

כמו קיבוצים רבים, דגניה א’ עוברת תהליך של הפרטה. נכון לשנת 2013, תהליך ההפרטה עדיין לא הסתיים. בסוף פברואר 2007, הסתיים פרק משמעותי בהיסטוריה של הקבוצה, כאשר בהצבעה בקרב חברי הקיבוץ, הוחלט כמעט בפה אחד להחליף את השיטה השיתופית בשיטה דיפרנציאלית.

בט”ו בשבט, תש”ח, בקיבוץ דגניה א’ ניטע לכבוד המדינה שבדרך עץ ברוש. עץ זה, נקרא עד היום “עץ המדינה”. במקום נטמנה מגילה שנכתבה על ידי יעקב פלמוני. העץ מרשים ומתנשא לגובה. לידו לוח הנצחה עליו כתובה המגילה.

עוד בהרחבה על קיבוץ דְּגַנְיָה א’.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן