חדשות עסקים כסף מדבר

דוח מיוחד: להקל כניסת מתחרים בחברות דלק קטנות וחדשות

רשות ההגבלים העסקיים בדוח הדלק; לא קיימת תחרות משמעותית בין ארבע חברות הדלק הגדולות בעוד שקיומה של חברת דלק קטנה מביאה להורדת מחירים בתחנות התדלוק הנמצאות בקרבה גיאוגרפית לה. אולם, נראה שחסמי כניסה וההתרחבות מקשים על כניסתן של חברות דלק קטנות לשוק ◄חסמי כניסה אלה נובעים ממגבלות המונעות את הגדלת היצע תחנות התדלוק הקיימות ומהסכמים ארוכי טווח עם מפעילי ובעלי תחנות תדלוק קיימות.
0
0
עורכת דין מיכל הלפרין, הממונה על הגבלים עסקיים ברקע תחנת דלק של חברת 'דור אלון' | צילום תחנת דלק, ויקיפדיה  | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
עורכת דין מיכל הלפרין, הממונה על הגבלים עסקיים ברקע: תחנת דלק של חברת ‘דור אלון’ | צילום תחנת דלק, ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

תחרות גיאוגרפית ב’תחנות תדלוק’ מוצאת קשר בין מבנה השוק ל-מחירי הבנזין; במקום תחנות התדלוק הקיימות באמצעות יצירת מתווה הדרגתי לכניסתן של חברות דלק קטנות וחדשות, קידום הקמת תחנות תדלוק חדשות שיופעלו על ידי חברות דלק קטנות ונקיטת מדיניות אחידה לגבי הסכמים אנכיים בין חברות דלק הנוגעים לתחנות תדלוק.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים’ בפייסבוק’ או בטוויטר.

רשות הגבלים עסקיים, בראשות עורכת דין מיכל הלפרין, הממונה על הגבלים עסקיים, פרסמה היום (ראשון, ט”ו תמוז, תשע”ז) דין וחשבון להערות הציבור בנושא; ענף תחנות התדלוק בו היא מפרסמת את המלצותיה לקידום התחרות בתחום ואת מדיניותה ביחס להסכמים ארוכי טווח בין חברות הדלק לבין מפעילי תחנות התדלוק או בעלי הקרקעות עליהן הן מוקמות.

‘דו”ח רשות הגבלים עסקיים’ מסכם מחקר מקיף במסגרתו פותחה מתודולוגיה לבחינת היבטים תחרותיים גיאוגרפיים ב‘ענף תחנות התדלוק’ ונבחן הקשר בין מאפייני תחנת תדלוק והסביבה התחרותית שלה, לבין ההנחות המוצעות לצרכן בתחנה. מחקר זה, נערך כחלק מהמאמץ הממשלתי לקדם את התחרות בענף.

 מסקנות המחקר מלמדות;

  • תחנות תדלוק של חברות דלק קטנות מציעות בממוצע הנחות משמעותיות יותר מתחנות תדלוק של ארבע חברות הדלק הגדולות; “פז“, “דלק“, “סונול” ו- “דור-אלון” ומספקות שירות מלא בלבד. כלומר, מספקות הנחות גבוהות יותר ובשירות שעדיף לפחות עבור חלק מהצרכנים;
  • לא קיימת תחרות משמעותית בין ארבע חברות הדלק הגדולות בעוד שקיומה של חברת דלק קטנה מביאה להורדת מחירים בתחנות התדלוק הנמצאות בקרבה גיאוגרפית לה. אולם, נראה שחסמי כניסה וההתרחבות מקשים על כניסתן של חברות דלק קטנות לשוק. ‘חסמי כניסה‘ אלה נובעים ממגבלות המונעות את הגדלת היצע תחנות התדלוק הקיימות ומהסכמים ארוכי טווח עם מפעילי ובעלי תחנות תדלוק קיימות.

על כן, בצד פעולות ממשלתיות לצמצום החסמים ולהגדלת היצע תחנות התדלוק באזורים גיאוגרפיים ממועטי תחנות תדלוק, דוח זה, ממליץ על הקלת כניסתם של מתחרים קטנים וחדשים במקום תחנות התדלוק הקיימות באמצעות יצירת מתווה הדרגתי לכניסתן של חברות דלק קטנות וחדשות, קידום הקמת תחנות תדלוק חדשות שיופעלו על ידי חברות דלק קטנות ונקיטת מדיניות אחידה לגבי הסכמים אנכיים בין חברות דלק הנוגעים לתחנות תדלוק.

המלצתו העיקרית של הדין וחשבון, נוגעת לאזורים בהם נמצאה נוכחות ריכוזית של חברת דלק גדולה, לצד היעדרה של חברת דלק קטנה באותו אזור. באזורים אלה, חברה גדולה לא תוכל להתקשר בכל סוג של הסכם (לרבות הסכם חדש, חידוש הסכם או הארכתו) עם תחנת תדלוק מבלי לקבל תחילה היתר פרטני ממערך הפיקוח על הגבלים עסקיים.

המלצה נוספת נוגעת ל-184 אזורים בהם, נמצא, כי קיימת תחנת תדלוק אחת בלבד, המוחזקת על ידי אחת מארבע חברות הדלק הגדולות. לעמדת הרשות הגבלים עסקיים, ביחס לאזורים אלה על המדינה לשקוד במיוחד על איתור קרקעות לצורך הקמת תחנות תדלוק חדשות ולהקצותן לחברות קטנות בלבד.

בנוסף, נוכח חסמי הכניסה וההתרחבות בתחום, הנובעים בעיקרם ממחסור בשטחים מתאימים להקמת תחנות תדלוק ורגולציה מכבידה בתחום, מביעה הרשות את עמדתה בדוח, כי בכל הנוגע להסכמים בין חברות הדלק למפעילי תחנות תדלוק או לבעלי הקרקע, תינתן חשיבות מיוחדת למשך ההתקשרות בהסכמים אלו שככלל לא תעלה על 3 שנים, וזאת למעט מקרים חריגים המצדיקים סטייה מתקופה זו.

 אלטיוטה להערות הציבור – תחרות גיאוגרפית בין תחנות תדלוק

 אל; דין וחשבון הדלק | אינפוגרפיקה

_____

כל אדם המעוניין בכך, מוזמן להעביר הערותיו ביחד לדוח המפורסם וזאת עד ליום 24 באוגוסט 2017. ניתן להעביר את ההערות אל רשות ההגבלים העסקיים, רחוב עם ועולמו 4, ת.ד. 34281 ירושלים 91341, באמצעות פקס שמספרו 02-5458555 (לידי דנה טירנגל בר-צור) או בדואר אלקטרוני לכתובת danat@aa.gov.il.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן