פוליטי מדיני

בנימין נתניהו, אירח מר מודי נרנדרה בים ביבשה ובאוויר

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ואורחו ראש ממשלת הודו מר נרנרדה מודי טסו מהעיר ירושלים לעיר חיפה לחזות ממעל ב"מתניים הצרות של ארץ ישראל" והשתכשכו במי הים של חוף גבעת אולגה בעיר חדרה באתר בו מוצב רכב התפלת מים ◄ ראש הממשלה מר בנימין נתניהו וראש ממשלת מר הודו נרנרדה מודי, כבר יכולים לסכם. ביקור מר נרנרדה יירשם כאחד הביקורים המוצלחים ביותר של ראשי ממשלות בארץ ישראל.
0
0

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, נפרד הערב היום (חמישי, י”ב בתמוז תשע”ז) מראש ממשלת הודו מר נרנדרה מודי בתום ביקורו ההיסטורי בישראל, בטקס פרידה בנמל התעופה בן גוריון. ראש הממשלה מר נתניהו וראש ממשלת מר הודו מודי, כבר יכולים לסכם. ביקור האורח מר נרנרדה בארץ ישראל 2017, יירשם כאחד הביקורים המוצלחים ביותר של ראשי ממשלות בארץ ישראל בזכות הארגון המופתי הכימיה בין השניים והיחסים שנרקמו בזמן קצר בין מר נתניהו לאורחו מודי.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים’ בפייסבוק’ או בטוויטר.

אך טבעי הוא שראש ממשלת הודו מר מודי, הודה לאזרחי ישראל ולממשלת ישראל על קבלת הפנים החמה והזמין את ראש הממשלה נתניהו לבקר בהודו במועד שיוסכם על שני הצדדים. ומובן טבעי הוא, כי ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, נענה מיד להזמנה להיות אורחה של הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם היא הרפובליקה של הודו (בהינדית: भारत गणराज्य, בּהָרָט גַנְרָאגְ’יַה) המעצמה בדרום אסיה השולטת על רוב תת היבשת ההודית והמדינה השביעית בגודלה בעולם בשטחה והשנייה בעולם בגודל אוכלוסייתה (לאחר סיןׂ), המונה יותר ממיליארד נפש הדוברים למעלה ממאה שפות שונות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בחוף אולגה-חדרה | | וידאו; איתי בית-און  | סאונד; בן פרץ | צילום: קובי גדעון, לעמ 
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בחוף אולגה-חדרה | | וידאו; איתי בית-און  | סאונד; בן פרץ | צילום: קובי גדעון, לע”מ

█║ ביקור היסטורי זה, הביקור הראשון של ראש ממשלה הודי בישראל | הצהרה משותפת הודו-ישראל;

  1. ב-4-6 ביולי 2017, לרגל 25 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות, ביקר ראש ממשלת הודו מר נרנדרה מודי בישראל בהזמנתו של ראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו. ביקור היסטורי זה, הביקור הראשון של ראש ממשלה הודי בישראל, העמיק את הידידות המתמשכת בין שני העמים והעלה את היחסים הבילטרליים לדרגת שותפות אסטרטגית.
  2. שני המנהיגים, ציינו, כי הם מייצגים שני מוקדים של ערש התרבות האנושית שטיפחו את המורשות שלהם במשך מאות שנים ואישרו את כוונתם לבנות יחסים רחבים שימצו במלואם את הפוטנציאל הגלום בקשר בין שתי המדינות. במקביל, הם הכירו בעובדה שלאורך ההיסטוריה, הודו היתה תמיד בית עבור הקהילות היהודיות שנהנו שם מיחס חם ומכבד.
  3. בסוקרם את התפתחות היחסים הדיפלומטיים לאורך 25 השנים מאז כינונם, הסכימו שני המנהיגים על יוזמות ודרכי מדיניות שישקפו את היעדים והשאיפות של שתי המדינות וירחיבו את שיתוף הפעולה במגוון רחב של נושאים. הם צופים כי שתי המדינות יהפכו לשותפות קרובות בפיתוח, טכנולוגיה, חדשנות, יזמות, הגנה וביטחון.
  4. הודו וישראל הסכימו להקים שותפות אסטרטגית במים ובחקלאות שתתמקד בחיסכון במים, בטיפול במי שופכין ובמיחזורם לשימוש בחקלאות, בהתפלה, ברפורמות בשירותי מים ובניקיון נהר הגאנגס ונהרות אחרים, באמצעות שימוש בטכנולוגיות מים מתקדמות. שותפות זו תכלול חיזוק והרחבת מרכזי המצויינות (Centres of Excellence – COEs) הקיימים, תחת חסותם של משרד החוץ הישראלי (מש”ב) ומשרד החקלאות ההודי, כדי לקדם מודלים ישימים מסחרית לעסקים המשלבים ארגוני חקלאים יצרנים (Farmer Producer Organizations – FPOs); אספקת חומרי זריעה איכותיים; והעברת ידע טכני לטיפול בתוצרת לאחר הקציר וקשרי שוק המשלבים את המגזר הפרטי דרך שותפות פרטית-ציבורית (PPP), עסקות סיטונאיות (B2B) ומודלים אחרים. שני המנהיגים הסכימו גם על הקמתה של קבוצת עבודה משותפת שתנווט את השותפות הזאת.
  5. שני ראשי הממשלה ציינו את חשיבותו של מימוש הפוטנציאל המלא של סחר והשקעות בילטרליים. הם הטילו על פורום המנכ”לים ישראל-הודו להגיש המלצות מוקדמות בנושא זה. שני המנהיגים הדגישו את הצורך לחזק את שיתוף הפעולה הבילטרלי בחדשנות ויזמות וקראו לשיתוף פעולה נרחב יותר בתחום חברות ההזנק.
  6. מתוך הכרה בחשיבות חופש התנועה של אנשי ונשות עסקים, הדגישו הודו וישראל את הציפייה שמתן אשרות לכניסות רבות לאנשי עסקים לתקופה של חמש שנים יעודד חילופים כלכליים ומסחריים רבים יותר.
  7. שני ראשי הממשלה הסכימו לקיום משא ומתן בנוגע להסכם להגנה על השקעות שיעודד השקעות בילטרליות משני הצדדים.
  8. שני ראשי הממשלה בירכו על הסיכום בין משרד המדע והטכנולוגיה בהודו לבין רשות החדשנות בישראל ועל מזכר ההבנות להקמת קרן ישראל-הודו למו”פ תעשייתי וחדשנות טכנולוגית (I4F), וכל צד העניק למטרה זו 20 מיליון דולר. מזכר הבנות זה יסייע באופן משמעותי לעסקים הודים וישראלים לקחת על עצמם פרוייקטים של מו”פ שיובילו לפיתוח טכנולוגיות חדשניות ומוצרים בעלי פוטנציאל מסחרי.
  9. מתוך הכרה בחשיבות טיפוח שילובים רבים ומגוונים בין ידע לעסקים עבור תעשיות, מוסדות מו”פ וסוכנויות ממשל בשתי המדינות, מברכת ישראל על הצעתה של הודו להיות “מדינה שותפה” בכנס הטכנולוגיה השנתי, ה-Technology Summit, שיתקיים בשנת 2018 בהודו.
  10. שני המנהיגים בירכו על שיתוף הפעולה המתמשך בין סוכנות החלל הישראלית (ISA) והארגון ההודי לחקר החלל (ISRO). הם הביעו את שביעות רצונם מהחתימה על שלושה מזכרי הבנות והתוכנית לשיתוף פעולה בנושאים: שעונים אטומיים; קישורים אופטיים GEO-LEO Optical links)); שיתוף פעולה אקדמי; והנעה חשמלית ללוויינים קטנים. מזכרים אלה ותוכנית זאת ימשיכו לקדם את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. כמו כן, שני המנהיגים עודדו את שתי סוכנויות החלל להמשיך ולהעמיק את היחסים ביניהם לתועלתם ההדדית. שני המנהיגים ציינו שהשיגור על ידי ISRO של ננו-לוויין שהתרחש לאחרונה הוא ציון דרך חשוב בתחום זה.
  11. שני ראשי הממשלה הביעו את שביעות רצונם ששני הצדדים הסכימו להעמיק את שיתוף הפעולה המדעי והטכנולוגי באמצעות תמיכה בפרוייקטים משותפים למחקר ולפיתוח בתחומים מתקדמים, בהם ניתוחים של נתוני עתק (big data analytics) בשירותי בריאות. הם הטילו על הוועדה המשותפת למדע וטכנולוגיה הודו-ישראל לבחון את האפשרות להמשיך ולקדם את שיתוף הפעולה המדעי, כולל הקמת רשת של מרכזי מצויינות במחקר בתחומים המתקדמים שלשני הצדדים יש בהם חוזקות ואינטרסים הדדיים.
  12. בציינם את החשיבות שבשיתוף הפעולה בתחום ההגנה לאורך השנים, הוסכם שפיתוחים עתידיים בתחום זה יתמקדו במוצרי הגנה, כולל העברת טכנולוגיה מישראל, תוך שימת דגש מיוחד על יוזמת “לייצר בהודו”.
  13. הודו וישראל מחוייבות לקדם ביטחון ויציבות במרחב הקיברנטי הן ברמה המדינית והן ברמה הפרטית. ראשי הממשלה הדגישו את החשיבות בהעמקת השיח בין שתי הרשויות הלאומיות לסייבר והביעו את מחוייבותם להרחיב ולהאיץ את שיתוף הפעולה ביניהם בתחום זה, כולל באמצעות קביעת תכנית עבודה משותפת ליישומו. שני הצדדים אף מכירים בחשיבות שבהמשך מיסודו של שיתוף הפעולה הנרחב בנושאי סייבר באמצעות מסגרת לשיתוף פעולה בתחום ההגנה בסייבר.
  14. מתוך הכרה בסכנה החמורה שמהווה הטרור על שלום ויציבות עולמיים, חזרו שני ראשי הממשלה על מחוייבותם האיתנה להלחם בו בכל צורותיו וביטוייו. הם הדגישו שאין שום הצדקה למעשי טרור. המנהיגים ציינו שיש לנקוט צעדים חריפים נגד מחבלים, ארגוני טרור, רשתותיהם וכל מי שתומך בטרור, מעודד או מממן אותו או מספק מקלט למחבלים וקבוצות טרור. הם גם הדגישו את הצורך לוודא שארגוני הטרור לא יקבלו גישה לנשקים או טכנולוגיות להשמדה המונית. שני המנהיגים התחייבו לשתף פעולה במטרה לאמץ בהקדם את “האמנה המקיפה בנושא טרור בין-לאומי” (Comprehensive Convention on International Terrorism – CCIT).
  15. שני המנהיגים שבו ואישרו את מחוייבותם לשיתוף פעולה בנושא ביטחון הציבור וביטחון פנים, כפי שבא לידי ביטוי בהסכם בנושא, ועודדו את קבוצות העבודה השונות ליישם את ההסכם בצורה יעילה ומועילה.
  16. שני ראשי הממשלה הדגישו את החשיבות של העמקת שיתוף הפעולה בתחום השכלה גבוהה ומחקר והסכימו לקדם את הנושא באמצעות הסכמים רלוונטיים והתוכנית המשותפת למענקי מחקר.
  17. תוך ציון החשיבות שבטיפוח קשרים בין-אישיים בין אזרחי הודו וישראל, הסכימו שני המנהיגים לאפשר עידוד תיירות דו כיוונית, כולל באמצעות הרחבת הקשרים האוויריים בין הודו לישראל.
  18. מתוך הערכה לתרומתם של הקהילה היהודית בהודו ושל יהודים ממוצא הודי בישראל לקירוב בין שני העמים, הודיע ראש הממשלה מודי על פתיחתו של מרכז לתרבות הודו בישראל. ראש הממשלה נתניהו קיבל בברכה את ההודעה, ציין כמה הוא מכבד את התרבות ההודית והזכיר את תמיכתה האיתנה של ישראל ומתן חסותה ליוזמתו של ראש הממשלה מודי לקדם את היוגה באמצעות קביעת התאריך 21 ביוני כיום היוגה הבין-לאומי.
  19. שני ראשי הממשלה הכירו בתרומתם של ההודים שעובדים בישראל כמטפלים והביעו את כוונתם להגיע להסדר מוסכם שיתמוך בהמשך הגעתם לישראל בצורה מוסדרת.
  20. שני ראשי הממשלה דנו בהתפתחויות בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. הם הדגישו את הצורך בשלום צודק ובר קיימא באיזור. הם הביעו את תמיכתם בפתרון מוסכם במגרת משא ומתן בין שני הצדדים שמבוסס על הכרה הדדית והסדרי ביטחון.
  21. במהלך הביקור, חתמו הצדדים על ההסכמים הבאים;

א. מזכר הבנות בין משרד המדע והטכנולוגיה ההודי לבין רשות החדשנות בישראל בנוגע להקמתה של קרן ישראל-הודו למחקר ופיתוח תעשייתי וחדשנות טכנולוגית (I4F)

ב. מזכר הבנות בין המשרד למי שתייה ותברואה בהודו לבין משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים בישראל בנושא קמפיין לאומי לחיסכון במים בהודו

ג. מזכר הבנות בין ממשלת Uttar Pradesh Jal Nigam בהודו לבין משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים בישראל בנושא רפורמה בשירותי מים מדינתיים בהודו

ד. שיתוף פעולה בפיתוח הודו-ישראל – תכנית עבודה תלת-שנתית בחקלאות (2018-2020)

ה. תוכנית לשיתוף פעולה בין ISRO לבין ISA בנושא שעונים אטומיים

ו. מזכר הבנות בין ISRO לבין ISA בנוגע לשיתוף פעולה בקישורים אופטיים GEO-LEO

ז. מזכר הבנות בין ISRO לבין ISA בנוגע לשיתוף פעולה בהנעה חשמלית ללוויינים קטנים

  1. ראש הממשלה מר מודי, הודה לאזרחי ישראל ולממשלת ישראל על קבלת הפנים החמה והזמין את ראש ממשלת ישראל מר נתניהו לבקר בהודו במועד שיוסכם על שני הצדדים. ראש הממשלה, נתניהו נענה להזמנה.

ביקור באתר בו מוצב רכב התפלת מים סמוך לחוף אולגה

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו מר נרנדרה מודי, צפו היום (חמישי י”ב תמוז תשע”ז) בהדגמה של מכונית המתפילה מי – ים וטעמו ממי השתייה שטוהרו בו במקום.

שני המנהיגים נסעו ברכב בו נהג ראש הממשלה מר בנימין נתניהו. השניים קיבלו סקירה ממנכל ובעלי החברה. מדובר ברכב להתפלה וטיהור מים, אשר יכול לספק מי שתייה לעד 22,000 איש ביום.

║ ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת הודו מר נרנדרה מודי טסו במסוק מירושלים לחיפה 

ראש הממשלה מר נתניהו, הראה לעמיתו את המתניים הצרות של ישראל והסביר על האזור. בעיר חיפה, הגיעו שני המנהיגים אל בית הקברות הצבאי הבריטי בו קבורים חיילים הודים שלחמו במלחמת העולם הראשונה. ראשי הממשלות הניחו זרים באנדרטת החיילים והסירו את הלוט מעל שלט לזכר החיילים ההודים שנפלו ב’קרב לשחרור העיר חיפה’ ב-מלחמת העולם הראשונה.

שני האישים, חתמו בספר האורחים של בית הקברות. ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב בספר האורחים; “לזכר החיילים האמיצים של הודו שסייעו בשחרור אדמתנו. בהערכה עמוקה, בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל“.

ראש ממשלת הודו מר נרנדרה מודי, כתב בספר;

“כבוד גדול הוא לי לעמוד כאן היום ולהצדיע לחיילים ההודים האמיצים, שהקריבו את חייהם למען שחרור חיפה במהלך מלחמת העולם הראשונה. הגבורה היוצאת דופן וההקרבה העילאית של טהאקור דלפט סינג, גיבור חיפה, ושל אנשיו לעולם לא תישכח ותמשיך לשמש השראה לדורות הבאים. בשנה הבאה, במלאת מאה שנים לקרב על חיפה, תהיה הזדמנות נוספת להעלות על נס את הקשר המתמשך בין הודו לישראל. ג’אי הינד“.

 ראש הממשלה, נתניהו; חדשנות היא החיים. ישראל היא אומת החדשנות, וכמוה גם הודו

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו מר מודי במפגש עם מנהלי חברות כלכליות, אמר אחר הצהרים; “ביחד יש לנו פוטנציאל אדיר לא רק בשווקים אלא גם ביצירת אפשרויות חדשות, הזדמנויות חדשות. ראינו את זה עכשיו בהגנה על יבול, בטיהור מים, באנרגיה, או בכל תחום. דעתי פשוטה, ואני יודע שאתה שותף לה, אין הבדל בין טכנולוגיה גבוהה לטכנולוגיה נמוכה.

הכול יהפוך להיות טכנולוגי, כמעט כל דבר. כך שאותן מדינות שמצטיינות בחדשנות יובילו את העולם. אנו בונים כאן שותפות אמתית להצטיין בחדשנות לטובת שני העמים שלנו ולטובת העולם כולו.

בשותפות זאת כבר הסכמנו שהשמיים אינם הגבול מפני שאנו עוסקים גם בחלל, אך אני חושב שהכשרונות שיש לנו בהודו ובישראל יוצאים מן הכלל והאפשרויות בלתי רגילות.

סביב שולחן זה, בצד הישראלי יושבים אנשים שמנהלים את החברות החשובות ביותר שלנו והם עושים זאת בכישרון רב ובמומחיות רבה. ואתה הבאת אתך אנשים דומים מהודו. עלינו לוודא, לאחר שבנינו את היסודות של המבנה הזה, שתבנו את הקומות ותשאפו לשמיים ואף לחלל החיצון”. כתב ראש הממשלה מר נתניהו.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן