עו"ד מוני עזורה פרשת השבוע

פרשת קֹרַח | עשיר כקורח לא כל כך בטוח

הליך משפטי זה, מעלה הרבה תמיהות כמו למידה של המונח; "עשיר כקורח". והרי הכיצד ניתן להגדיר את קֹרַח כעשיר כאשר להלכה ולמעשה הוא איבד את כל רכושו רק בגלל ניהול הליך משפטי מיותר. ואם נצעד עוד צעד אחד בענין זה, הרי לבטח, ייראה זה מוזר בעינינו שמגדירים את קרח כאדם עשיר והרי הכיצד יכול הוא בתוך שנתיים במדבר להיות עשיר?
0
0
קרח ובני עדתו נבלעים באדמה | איור מספר התנ"ך הולמן משנת 1890 | עיבוד: שולי סונגו © 
קרח ובני עדתו נבלעים באדמה | איור מספר התנ”ך, הולמן משנת 1890 | עיבוד: שולי סונגו ©

פרשת קֹרַח היא הפרשה החמישית בספר במדבר. היא מתחילה בפרק ט”ז, פסוק א’ ומסתיימת בפרק י”ח, פסוק ל”ב. את עיקר הפרשה תופס תיאור מחלוקת קֹרח ועדתו ותוצאותיה. בימים אלו, נשיאת בית משפט העליון מרים נאור, עומדת בפני פרישה מתפקידה ובהתאם לשיטת ה’סניוריטי’ הנהוגה בישראל (זקן השופטים הופך להיות נשיא בית משפט העליון) אמורה כב’ השופטת אסתר חיות להחליפה וכמשנה לה יהיה כב’ השופט חנן מלצר.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו ב’טוויטר’.

שרת המשפטים חברת הכנסת איילת שקד לא מסכימה לשיטת הסניוריטי ומבקשת לערוך “בחינה מחדש“. כלום לא הגזמנו? המדובר בהליך שהוכיח עצמו לאורך כל השנים ולכן מי צריך ועדה שתבחן מחדש, ועדה מיותרת הדורשת עוד ועוד דיונים מיותרים בנושא זה.

הויכוח הזה שבין נשיאת בית המשפט העליון לבין שרת המשפטים מלמדת את הבעיה שלנו, בישראל. אנחנו לא יודעים להסכים לטוב ולא מבינים, כי האויב של הטוב הוא הטוב ביותר.

נשיא בית משפט העליון, נמצא בפסגת הפירמידה של מערכת המשפטית בישראל. מערכת זו ממנה שופטים לשפוט והשבוע נטען כלפיי נשיאת בית המשפט, כי היא ממנה שופטים באופן שיש בו כדי להשפיע, אך עד מהרה התברר, כי מתוך 4,000 דיונים שנערכו בשנה היתה היא מעורבת בפחות מ-50 משפטים!

במקביל למוסד השפיטה, נמצאת לשכת עורכי הדין וזו קיבלה השבוע לשירותיה עוד 1,500 עורכי דין חדשים לטובת ניהול ההליכים המשפטיים בישראל. למרבה האבסורד, כעם שוחר שלום אנחנו הכי מנהלים משפטים שיש.

אנחנו נמצאים במקום הראשון בעולם ביחס שבין עורכי הדין לאזרחי המדינה. כיום נמצאים כ-70,000 עורכי דין פעילים בהתייחס ל-8,500,000 תושבים לעומת 36,429 עורכי דין ביפן על 127,000,000 תושבים!!!

 הליך משפטי זה, מעלה הרבה תמיהות כמו למידה של המונח; “עשיר כקֹרַח”.

לשכת עורכי הדין מאפשרת קליטת עוד ועוד עורכי דין לשירותיה בגלל “חופש העיסוק” אפילו ברור לכל, כי עוד עורכי דין לא מביא למערכת משפטית בריאה אלא למצב שבו עורכי הדין נלחמים לפרנסתם, ודרכם היא דרך של הגשת עוד ועוד תביעות, אפילו חלקן הזויות לחלוטין!!!

פרשת השבוע, פרשת קֹרַח, מלמדת אותנו, כי ניהול הליכים משפטיים (ובלשון התנכ”ית הכוונה ליצירת מחלוקת) עלול להביא, אפילו אתה צודק, להרס חייך או למצוא עצמך ללא רכוש.

קֹרַח, החליט, כי הוא מתעקש על קיום “משפט ראווה” כנגד משה ואהרון, המתנשאים שלא כדין מעל קהל ישראל, שנאמר; ג וַיִּקָּהֲלוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב-לָכֶם–כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם יְהוָה; וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ, עַל-קְהַל יְהוָה.?

בהעדר גישור ופישור, קרח ומשה עומדים על זכותם לפסק דין בסוגיה זו, כנטען; ד וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה, וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו. ה וַיְדַבֵּר אֶל-קֹרַח וְאֶל-כָּל-עֲדָתוֹ, לֵאמֹר, בֹּקֶר וְיֹדַע יְהוָה אֶת-אֲשֶׁר-לוֹ וְאֶת-הַקָּדוֹשׁ, וְהִקְרִיב אֵלָיו; וְאֵת אֲשֶׁר יִבְחַר-בּוֹ, יַקְרִיב אֵלָיו.

פסק הדין, הגיע; קרח, מאבד את כל רכושו ועדתו, שנאמר; “לב וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת-פִּיהָ, וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת-בָּתֵּיהֶם, וְאֵת כָּל-הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח, וְאֵת כָּל-הָרְכוּשׁ”.

הליך משפטי זה, מעלה הרבה תמיהות כמו למידה של המונח; “עשיר כקורח“. והרי הכיצד ניתן להגדיר את קֹרַח כעשיר כאשר להלכה ולמעשה הוא איבד את כל רכושו רק בגלל ניהול הליך משפטי מיותר. ואם נצעד עוד צעד אחד בענין זה, הרי לבטח, ייראה זה מוזר בעינינו שמגדירים את קרח כאדם עשיר והרי הכיצד יכול הוא בתוך שנתיים במדבר להיות עשיר?

הרבה נאמר על כך, אך אם נקבל את דברי חז”ל, הרי הוא התעשר מעצם העובדה, כי שימש כ”איש כספים” בארמונו של פרעה והוציא תחת ידיו הרבה רכוש כאשר ברחו ממצרים. כלום זה עושר? כלום עושר שכזה אינו בבחינת עושר שבא בקלות ובאותה הקלות יעלם.

סוגיה אחרת שהפריעה לי, היא העובדה, כי נאמר שהאדמה בלעה את קרח ועדתו ואולם בהמשך ספר במדבר, פרק כו פסוק יא, נאמר, כי; י וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת-פִּיהָ, וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת-קֹרַח–בְּמוֹת הָעֵדָה: בַּאֲכֹל הָאֵשׁ, אֵת חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם אִישׁ, וַיִּהְיוּ, לְנֵס. יא וּבְנֵי-קֹרַח, לֹא-מֵתוּ“.

כלומר, צאצאיו של קורח, ניצלו ואחד הצאצאים היה שמואל הנביא אשר משח את דוד להיות מלך ישראל.

█ ממש כמו קורח שלא זכה לראות בהצלחת ילדיו

רוצה לומר, כי לא תמיד ראוי ונכון להביא את ההליך המשפטי לידי פסק דין אלא ראוי להגיע לפשרה. והרי היה מי שהגדיר, כי המונח “משפטים” אינו אלא ראשי תיבות של “מוטב שיהיה פשרה טרם יהיה משפט“.

כעורך דין, במשך כ-30 שנה, למדתי מהו טעמו של ניצחון משפטי ומה טעמו של ניצחון משפטי שהוא ניצחון פירוס (ניצחון פִּירוֹס הוא ביטוי המשמש לתיאור ניצחון שעלה במחיר כה רב, עד שיצא שכרו בהפסדו).

אתה יכול לנצח בשם דייר בתביעה לגבי תשלום ועד בית, אך מאותו רגע כל הדיירים בבנין שונאים אותך ועד מהרה אתה עלול למצוא את עצמך עוזב את הבניין וזה לא כיף.

באחד המקרים שטיפלתי כעורך דין, הגיש הבנק כנגד מרשיי תביעה על סכום אדיר של כמה מיליוני ₪ ובמקביל ביקש הבנק, כבר בשנת 1998, באמצעות כונס נכסים לפעול למימוש משכנתא על נכסיו בלשכת ההוצאה לפועל כאשר נכסיו של הלקוח כללו מתחם מסחרי אדיר ממדים.

ההליך התנהל בבית משפט המחוזי, מלחמת עולם להילחם בעורכי דין של בנק, והצלחנו. נדחתה תביעת הבנק כנגד מרשיי והערבים לו. הבנק, ערער לבית המשפט העליון וגם שם התקבלו טענות ההגנה שהועלו על ידיי וכבוד הנשיא גרוניס ביחד עם עוד שני שופטים דחו את הערעור של הבנק.

הבנק הפסיד, השעבוד בוטל אך לרגע שכחנו מה קרה ללקוח צודק במערכת המשפטית שלנו. במשך השנים שבין 1998 ועד 2015, ניהלנו את ההליכים המשפטיים, אך הלקוח סבל מאי יכולת להשכיר את נכסיו והרי מי ישכור נכס תוך ידיעה, כי הוא עלול מחר להתפנות משם.

הלקוח, נדרש מנגד לשלם דמי ארנונה, דמי ניהול, תשלומים למינהל בסכומי עתק, כי את מי זה מעניין שיש הליך משפטי צודק? רוצה לומר, עד אשר יתברר שהוא צודק, הוא עלול למצוא את עצמו בהליכי פשיטת רגל על לא עוול בכפו!
הלקוח צריך הרבה כוחות נפש והרבה אוויר משפטי כדי לנהל הליך חדש של תביעת נזיקין, הליך שנקטנו כנגד הבנק, כאילו הוא נעשה צעיר יותר ולא כך ואפילו הלקוח יזכה, הוא לא ייהנה מפרי תהילתו-הצלחתו, אי שם בעוד 10 שנים, ממש כמו קורח שלא זכה לראות בהצלחת ילדיו.

שבת שלום.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן