המינהל לסחר פנים במשרד התעשייה המסחר והתעסוקה מפרסם לקראת חג הפסח מספר טיפים לצרכנות נבונה:
יצרנים, רשתות שווק ומרכולים רבים יוצאים לקראת החג במבצעי הוזלה. מומלץ להשוות לפני הקניה את מחירי המוצרים במספר בתי עסק ובשווקים. ניתן לחסוך כספים רבים ע”י הבדיקה – טיפים לחג הפסח לצרכנות נבונה.
קניות. אילוסטרציה. (ארכיונעים).
לעיתים, למרות שפורסם באמצעי התקשורת או בבית העסק על מבצע הוזלה או על מתנה, בדיקת הפריטים מראה, כי אין כל הוזלה או מתנה במבצע. פרסומת מטעה על מבצע הינה עבירה על חוק הגנת הצרכן – במקרה זה ניתן להגיש במשרד התמ”ת תלונה על בית העסק.
מבצעי ההוזלה הרבים, מפתים צרכנים לקנות את המוצרים לעתים ללא צורך – מומלץ, לערוך רשימת קניות מסודרת לפני כל קניה ולשקול האם באמת יש צורך במוצרים שבמבצע.
אל תתפתו לאריזות גדולות – בדקו את הכמות הרשומה על המוצר והשוו את המחירים ביחס לכמות.
עימדו על זכויותיכם הצרכניות והקפידו לקנות בחנויות בהן יש הצגת מחיר ברורה על כל מוצר. אם נתקלתם בחנות בה אין הצגת מחירים, הסבירו למוכר על חובתו להציג מחירים על כל מוצר וכתבו למחוז משרד התמ”ת הקרוב למקום מגוריכם את פרטי המפירים.
מקומות עבודה רבים נותנים כשי תוי קניה לפני החגים – מומלץ, לקרוא את דף ההנחיות ואת האותיות הקטנות בתוי הקניה טרם ההגעה לחנות. במספר בתי עסק תוי הקניה שוים פחות מערכם הנקוב. במקרים אחרים, לא ניתן לנצל כפל מבצעים.
אם נתקלתם בבית עסק בו לא כובד התו במלוא ערכו והדבר לא צוין, על גבי התו או דף ההנחיה – ניתן לפנות למחוז משרד התמ”ת הקרוב למקום מגוריכם – מדובר בהטעיה לפי חוק הגנת הצרכן.
בעתונות מתפרסמים לקראת החג השוואות מחירים של סלי מוצרים ברשתות השונות. סל קניות זול ברשת לא קובע בהכרח, כי יתר המוצרים הנמכרים באותה רשת זולים יותר.
קניון. אילוסטרציה. (ארכיונעים)
בקניות מתנה לחג דרוש פתק החלפה. יתכן, כי מקבל המתנה ירצה להחליפה.
חוק הגנת הצרכן, נותן לצרכן זכות לבטל עסקה תוך 14 יום ולקבל את כספו בחזרה בסוגי העסקאות הבאות: עסקה ברוכלות, עסקת מכר מרחוק, רכישת יחידת נופש או במקרה של הטעיה או ניצול מצוקה מהותיים.
במקרים בהם אתם מבקשים לבטל עסקה, עשו זאת במסגרת 14 הימים והודיעו לעוסק בכתב על הביטול (מומלץ בדואר רשום).
צביה דורי, מנהלת המינהל לסחר פנים בתמ”ת, מציינת, כי ב-17 ביולי 2005, יכנס לתוקפו תיקון בחוק הגנת הצרכן המחייב כל בית עסק להציג מודעה בה מפורטת מדיניות החזרת הסחורות הנהוגה אצלו.
בהעדר המודעה, יראה בית העסק, כמי שמדיניותו היא להחזיר מזומנים לצרכן. אי החזרת מזומן תהיה עילה להגשת תביעה נגד בית העסק בהליך אזרחי (ע”י בית משפט לתביעות קטנות).
פניות בנושאי צרכנות יש להפנות למחוזות משרד התמ”ת לפי מספרי הטלפונים והפקסים, הבאים:
ירושלים: טל. 02-6662034, פקס: 02-6231581
תל אביב: טל. 03-7101569, פקס. 03-5662422
באר שבע: טל. 08-6281072, פקס. 08-6235896
חיפה: טל. 04-8631055, פקס. 04-8671668
Add Comment