הטור של אור מרוני-כהן

למה להקים בית משפט לפשעי מין | הטור של אור מרוני-כהן

כדי לשנות מקצה אל קצה את התייחסות בית המשפט לנאנסות, לא מספיק שנשלח את השופטים לכמה קורסים. מדובר במכלול שמטרתו מאבק חסר פשרות בפשע השנאה הנפוץ ביותר בעולם. אין בית משפט כזה בעולם? זו סיבה מצוינת להקים את הראשון כאן בישראל.
0
0
גבר מנסה לאנוס צעירה ליד הבית | אילוסטרציה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
גבר מנסה לאנוס צעירה ליד הבית | אילוסטרציה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

כשאנחנו מדברות על אלימות מינית, אנחנו מדברות על פשעי שנאה שמבוצעים כלפי בעיקר חסרות אונים ולעתים חסרי אונים. אנחנו מדברות על פשעי השנאה הנרחבים ביותר שבוצעו אי פעם. פשע שנאה שהותר לביצוע כבר בתנ”ך בשבויות מלחמה, פשע שנאה שנעשה במיליארדי ילדות ונשים במהלך ההיסטוריה.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

אונס הוא פשע שנאה, ולכן הוא משמש ככלי לדיכוי אוכלוסיה במצבי מלחמה או כיבוש – נלחמים בגברים ואונסים את הנשים שלהם ובכך משפילים אותם פעמיים. כי לא אונסים את הנשים כבנות אדם, אלא כרכוש השייך לגברים המובסים.

אונס הוא פשע שנאה, מכיוון שלא מדובר במעשה שנעשה מתוך תשוקה, אלא מתוך אלימות ורצון לכבוש ולשלוט. רצון להשפיל, ובעיקר ממקום של בוז ושנאה.

בשנת 2017 הילדה/אישה עדיין נתפסת כאחראית לאונס גם אם לא אשמה בו, ולא משנה אם את בת שנתיים או בת תשעים. אתם חושבים שאני הזויה? לילדות בנות 3 אסור להתרחץ בבריכה שיש בה גברים דתיים, כדי לא לגרום לגברים למחשבות פריצות. זה פורסם רק בשבוע שעבר.

את אמורה לשמש את הגבר השליט, ואין זה משנה אם את אשת קריירה מצליחה או מנקת השירותים בקניון. לא משנה אם את ילדה, נערה, אישה צעירה / בוגרת או זקנה. יש לך תכלית אחת – לשמש את צרכיו אם תרצי ואם לא.

ולמרות שכיחותו של המעשה, ולמרות שהאמצעים לביצועו רק השתכללו עם השנים – עם מגוון סמי אונס המקלים על האנסים את ביצועו – עדיין בעולם כולו, לא קיים בית משפט אחד שנוצר רק במטרה להגן על קורבנות האונס והפגיעה המינית, ובו בזמן להעניש את האנסים בצורה החמורה ביותר.

 למה להקים בית משפט לפשעי מין, הצורך להקמתו ייחודי ובוער. 

יש בישראל בתי משפט ל; תעבורה, עבודה, כלכלה, משפחה, תביעות קטנות, בית משפט לעניינים מקומיים, בתי דין צבאיים, בתי דין רבניים, בית משפט השלום, בית משפט מחוזי ואפילו בית משפט עליון, בית משפט שרעי ובתי הדין הדתיים הדרוזיים. כל כך הרבה בתי משפט חשובים ועדיין לעבירה הנפוצה ביותר שקורית לשליש מהנשים בישראל – אין בית משפט ייעודי.

חלק מהאנשים שדיברו איתי בסוף השבוע, אמרו: זה לא יקרה. המערכת, תתנגד להקמת בית משפט ייחודי.

אבל מאז פתיחת הקבוצה בשבוע שעבר ביום חמישי ועד היום, בשלושת ימים הימים שחלפו, כבר חברות בה  לעלה 1,171 נשים. במהלך השבת שעברה, ביקשו כ-200 נשים (גם גברים) להצטרף אליה.

התחושה של חוסר צדק מבני, כזה שלא רואה את הנאנסת כבר מהשלב הראשוני בו בחקירה המשטרתית היא עוברת תשאולים חודרניים, עימות עם הנאנס – לא אחת מבלי שהיא הוכנה לזה, בדיקה גניקולוגית בה מצלמים את איבריה המוצנעים – ואין שם איש שיחזק אותה במהלך החשיפה.

החקירות בה מנסים לברר את אשמתה באונס; מה היא לבשה? איך היא התנהגה? האם היא השתמשה בסמים או אלכוהול? למה בכלל היא הייתה לבד עם האנס? האם היא התנגדה מספיק? האם ההתנגדות הייתה משכנעת?.

█ לו יש עורך דין, לה יש טראומה.

אם היא מצליחה להגיע למשפט, זה יקרה לאחר שיעבור מספיק זמן בין האונס להעמדה לדין. בזמן הזה היא תחייה פחדים, לא אחת תוטרד או תאוים על ידי האנס או באי כוחו. עד שיתקיים המשפט, הוא יוכל לטעון שהוא חזר למוטב והשתקם. והיא?

בית משפט לפשעי מין, אין בית משפט כזה בעולם? זו סיבה מצוינת להקים את הראשון כאן בישראל | אלימות כנגד נשים | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
בית משפט לפשעי מין, אין בית משפט כזה בעולם? זו סיבה מצוינת להקים את הראשון כאן בישראל | אלימות כנגד נשים | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

היא תהיה עדה במשפט. שוב היא תיצלב על דוכן העדים, התובע לא ישמש כסנגור שלה אלא כמי שמנסה לסגור הרשעה – בחלק גדול מהמקרים בעסקת טיעון שאיש לא יבקש את הסכמתה לה.

בית משפט לפשעי מין, יעניק לנאנסת את ההגנה לה היא זקוקה ולה היא זכאית.

כל נאנסת תקבל עו”ד צמוד/ה שתפקידה/ו להגן על האינטרס שלה.

כל נאנסת תקבל עו”ס / פסיכולוג/ית שתגיש לבית המשפט תשקיף על מצבה הנפשי של הנפגעת מאז האונס.

החקירה בבית המשפט לא תורשה לצאת מנקודת הפתיחה בה הנאנסת אשמה באונס שלה. זה לא יותר.

כל נאשם זכאי עד להוכחת אשמתו, אבל ההגנה על הנאנסת תעמוד בראש מעייניו של בית המשפט – לאורך כל התהליך. מההחלטה על המעצר ועד לגזר הדין.

כל מי שיקחו חלק בעבודת בית המשפט, יחוייבו לעבור הכשרה מיוחדת כולל של מרכזי הסיוע, כדי ללמוד איך לא לרסק עוד יותר את מי שכבר רוסקה נפשית על ידי מי שאנס אותה.

בנוסף, נדרוש מהמחוקקים לאלץ בחוק את השופטים, שבהרשעה באונס, יופעל מאסר בפועל, ללא שיהיה להם שיקול הדעת לפסוק עונש על תנאי. אלה רק נקודות ראשונות שנדרוש.

כדי לשנות מקצה אל קצה את התייחסות “בית המשפט לנאנסות” לא מספיק שנשלח את השופטים לכמה קורסים. מדובר במכלול שמטרתו מאבק חסר פשרות בפשע השנאה הנפוץ ביותר בעולם.

אין בית משפט כזה בעולם? זו סיבה מצוינת להקים את הראשון כאן בישראל. בואו נתחיל מאבק שיהפוך בהמשך לעולמי. בואו נשים קץ לפשע השנאה המתועב הזה. הצטרפו לקבוצה.

  • הכתוב מתייחס גם לאונס בגברים. בשל מספרן העצום של הנשים הנאנסות, הטקסט נכתב בלשון נקבה בלבד.
0
0



אודות הכותב

אור מרוני-כהן

הכותב אור מרוני-כהן היא לסבית, פמיניסטית, שמאלנית ואקטביסטית. אוהבת חיות, מאושרת באהבת חיי, כותבת ופעילה לחיים של יושר וטוב. חילונית מאמינה.
• ‏מייסדת ומנהלת‏ ב-‏יחד, בית הספר לפיתוח משאבים לעמותות‏
• למד/ה ‏לימודי הסמכה בגיוס משאבים‏ ב-‏מכון מגיד מיסודה של האוניברסיטה העברית‏
• לומד/ת ‏עריכה לשונית‏ ב-‏מכללת בית ברל‏
• למד/ה ‏ניהול מלכ"רים‏ ב-‏המי"ל‏
• גר/ה ב‏שלומי‏
• מ-‏חולון‏

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן