יום ירושלים

הדגל הגדול ביותר בישראל הונף ב’יום ירושלים’ בגבעת התחמושת

"החלטנו ללכת על דבר גדול. הדגל הוא כמעט כמו שתי חופות של מצנחים ועם הבריזות הראשונות של הבוקר הנפנו אותו". אומר ולד, ראש תחום אירועים ושיווק ב'מוזיאון גבעת התחמושת'. מתברר, שהוא גם בנו של קצין הצנחנים סרן רמי ולד ז"ל, שנפל בקרב הפריצה לגבעת התחמושת לפני 50 שנה.
0
0
הדגל הגדול ביותר בישראל הונף ב'יום ירושלים' בגבעת התחמושת | צילום: גבעת התחמושת
הדגל הגדול ביותר בישראל הונף ב’יום ירושלים’ בגבעת התחמושת | צילום: גבעת התחמושת | לע”מ

ערב חגיגות ה-50 לשחרור ירושלים, בית ישראל לנצח,  הונף אתמול (שלישי, כ”ז באייר התשע”ז) ב’גבעת התחמושת’ דגל ישראל עצום ממדים. הדגל באורך 18 מטרים וברוחב של 10 מטרים שוקל 40 קילוגרם ומשתרע על שטח של 180 מטרים מרובעים.

 ■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים’ בפייסבוק’ או בטוויטר.

“דגל כזה מעולם לא נתלה בארץ. היה מרגש” אומר מר אלון ולד ראש תחום אירועים ושיווק ב‘מוזיאון גבעת התחמושת’. מתברר, כי ולד הוא גם בנו של קצין הצנחנים סרן רמי ולד ז”ל, שנפל בקרב הפריצה לגבעת התחמושת לפני 50 שנה.

תורן ענקי ומיוחד שנוצר במקור להנפת קווי מתח גבוה של חברת החשמל שימש להנפת הדגל העצום. זהו דגל ישראל הגדול ביותר שהונף אי פעם על תורן.

“החלטנו ללכת על דבר גדול. הדגל הוא כמעט כמו שתי חופות של מצנחים ועם הבריזות הראשונות של הבוקר הנפנו אותו”. אמר ולד.

 התחמושת שאוחסנה בגבעה הסמוכה, העניקה לה את שמה “גבעת התחמושת” (“Ammunition Hill”)

בתחילת שנות ה-30 של המאה העשרים, בתקופת המנדט, בנו הבריטים את “בית הספר לשוטרים” בצפון ירושלים (כיום בתחומי השכונה מעלות דפנה).

התחמושת שאוחסנה בגבעה הסמוכה, העניקה לה את שמה “גבעת התחמושת” (“Ammunition Hill“). במהלך מלחמת העצמאות, ב-19/5/48, כבשו הירדנים חלקים מאזור צפון ירושלים, לרבות בית הספר לשוטרים וגבעת התחמושת. כתוצאה ממלחמת העצמאות, נחצתה ירושלים למשך 19 שנים לשתי ערים נפרדות – ישראלית וירדנית.

בין שני חלקי העיר החצויה הפריד קו גבול שניקרא “הקו העירוני“, מגבעת התחמושת בצפון עד מנזר מר אליאס בדרום ירושלים, שלאורכו נמתחו גדרות תיל הוטמנו מוקשים ונבנו עמדות צבאיות. העיר העתיקה, נותרה בשטח ירדן.

הר הצופים הפך למובלעת ישראלית, ושמרו עליו 120 חיילי צה”ל, הלבושים כשוטרים. אחת לשבועיים הוחלף מחצית הכוח השוהה בהר בעזרת “השיירה הדו-שבועית“.

כדי למנוע את ישראל מלחבור למובלעת הר הצופים ולנתק אגב כך את כביש ירושלים המזרחית-רמאללה, בנו הירדנים שלושה מוצבים מבוצרים; מתחם בית הספר לשוטרים- גבעת התחמושת, מוצב גבעת המבתר ומוצב הגבעה הצרפתית.

על מתחם בית הספר לשוטרים-גבעת התחמושת הגנה פלוגת חיל רגלים ירדנית מוגברת (כ- 150 לוחמים) מגדוד אל-חוסיין.

בבוקר ה- 5 ביוני 1967 פרצה מלחמת ששת הימים. ניסיונות מדיניים מצד ישראל להימנע ממלחמה עם הירדנים, כשלו.

חוסיין, מלך ירדן, הורה לצבאו לפתוח באש לאורך הקו העירוני. לרשות פיקוד המרכז בירושלים וסביבתה עמדו 3 חטיבות מילואים שנסתייעו בגדוד ארטילריה, גדוד שריון פיקודי (גש”פ) וחיל האוויר.

עוד בהרחבה על גבעת התחמושת – לחץ כאן.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן