חינוך ירוק נעים

קיימות בחינוך: 89 בתי ספר הוסמכו ל’בתי ספר ירוקים’

מוסדות החינוך "הירוקים" הציבו לעצמם יעד להתאים את חיי המוסד למתכונת של התנהלות ירוקה. בתוך כך, בתי הספר משלבים בתכני הלימוד נושאים של סביבה וקיימות, והתלמידים הגיעו להישגים מרשימים בתחומים אלה. בנוסף, במסגרת הפעילות הצליחו מוסדות החינוך לצמצם צריכה אנרגטית ולקיים פעילות ענפה למען הקהילה והרשות המקומית.
0
0
אנשי חטיבת הביניים 'ראמה' שקיבלו הסמכה כ"בית ספר ירוק מתמיד" | צילום: עודד קרני.
אנשי חטיבת הביניים ‘ראמה’ שקיבלו הסמכה כ”בית ספר ירוק מתמיד” | צילום: עודד קרני.

משרד החינוך, העניק מסר אמש (רביעי, ז’ באייר התשע”ז) תעודות הסמכה ל-89 “מוסדות חינוך ירוקים”. מוסדות אלו, מהווים דוגמה ומופת לקיום אורח חיים בתפישת הקיימות בבית ספרם ובוגר בית הספר, יהיה אזרח פעיל, אחראי, מעורב ופועל בסביבתו ובקהילתו. בין המוסמכים ניתן למצוא בתי ספר מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים של מערכת החינוך. חינוך לקיימות  מפתח בקרב התלמידים את מיומנויות המאה ה-21, ומיומנויות של חשיבה מסדר גבוה.

 רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים בפייסבוק או בטוויטר.

בטקס ההסמכה, שהתקיים בבית החייל בתל אביב, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, נטלו חלק  מנהלים ומורים מבתי הספר שקיבלו את ההסמכה, נציגי רשויות מקומיות, מנהלי מחוזות ממשרד החינוך ומהמשרד להגנת הסביבה, נציגי מטה משרד החינוך, מפקחים ומדריכים במשרד החינוך, רכזי חינוך סביבתי ממחוזות המשרד מהרשויות המקומיות ומאיגודי הערים לאיכות הסביבה.

דובר מינהל (דוברות, תקשורת והסברה) של משרד החינוך מר עמוס שביט, מסר לפורטל כאן נעים; במהלך השנים, הוסמכו כ-900 בתי ספר מכל רחבי הארץ, והיום, אמור, קיבלו הסמכה 89 בתי ספר, מתוכם 23 קיבלו הסמכה כ”בית ספר ירוק מתמיד“. “בית ספר ירוק מתמיד” נדרש להרחיב את העיסוק שלו גם בהיקף שעות הפעילות ובהיקף מספר המשתתפים בתהליך הקיימות בבית הספר.

תהליך ההסמכה הוא חלק ממהלך רחב היקף של משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה, שמטרתו להטמיע את החינוך לקיימות במערכת החינוך, ולהפוך את נושאי הסביבה לחלק אינטגראלי מהתכנית הבית ספרית ומשגרת החיים בבתי הספר. התוכנית, כוללת; השתלמויות מורים בית ספריות, השתלמויות לגננות, בניית תכניות בית ספריות בנושא קיימות והטמעתן בליווי מדריכים מקצועיים.

מוסדות החינוך “הירוקים” הציבו לעצמם יעד להתאים את חיי המוסד למתכונת של התנהלות ירוקה. בתוך כך, בתי הספר משלבים בתכני הלימוד נושאים של סביבה וקיימות, והתלמידים הגיעו להישגים מרשימים בתחומים אלה. בנוסף, במסגרת הפעילות הצליחו מוסדות החינוך לצמצם צריכה אנרגטית ולקיים פעילות ענפה למען הקהילה והרשות המקומית.

חינוך לקיימות מהווה סביבה חינוכית משמעותית עבור הלומד, סביבה המספקת את צרכי הילד בתהליך ההתפתחות, סביבה המעוררת לבחירה, לסקרנות, ליוזמה, להתלהבות, לפליאה, לנתינה, לתרומה ולהתמדה. כל זאת, תוך הקניית ערכים לאחריות ומחויבות כלפי הסביבה בה אנו חיים.

‘חינוך לקיימות’ עוסק בדילמות אותנטיות ורלוונטיות ללומדים, מפתח מיומנויות של פתרון בעיות ותהליכי קבלת החלטות, מפתח חשיבה ביקורתית ויכולת שיפוט, יכולת לעבוד בצוות, יכולת לשתף פעולה ולעבוד בתקשורת מיטיבה.

█ במסגרת תהליך ההסמכה נדרשים בתי הספר לעמוד ב- 6 קריטריונים:

  • שילוב נושא הסביבה בתוכנית הלימודים
  • ביצוע פרוייקט קהילתי סביבתי
  • ניהול אורח חיים מקיים בבית הספר והצגת אסמכתאות לחסכון במשאבים
  • מתן ביטוי ויזואלי בקירות בית הספר ובחצר בית הספר לעיסוק בנושאי סביבה
  • הובלת מועצת תלמידים ירוקה
  • ביצוע הכשרת מורים לצוות בית הספר בנושאי סביבה.

רשימת 89 בתי הספר, נמצאת כאן (לחצו) בקובץ של בתי ספר לטקס ארצי מאי 2017.

הסמכה לבתי ספר ירוקים וירוקים מתמידים

█ מסגרת ההסמכה

בשלב הראשון, נדרשת הנהלת בית הספר, בשיתוף עם מועצת התלמידים וההורים, להחליט על מחויבותם לנושא. בהמשך מקיים בית הספר מיפוי והערכה של מצבו העכשווי בתחום החינוך הסביבתי. ההערכה תהיה הן כמותית והןאיכותית. להשלמת תמונת המצב, יגובשו בבית הספר מדדים סביבתיים אחדים שאותם מעוניינים לשפר וליישם בתרבות הבית ספרית, ועל בסיס זה תיבנה תוכנית הפעולה של בית הספר שתתייחס לששת  הקריטריונים הבאים:

  1. לימודים עיוניים

תוכנית הלימודים של בית הספר בעלי הסמכה ירוקה, יכללו לימודים עיוניים רחבים בנושאי איכות הסביבה, המאפשרים למידה בראייה מערכתית רב תחומית. נושאים אפשריים לבחירה: התכלות משאבים, ניהול פסולת, משבר המים בישראל, מגוון ביולוגי, שינוי אקלים, שטחים פתוחים, כלכלה וסביבה, תרבות צריכה, נחלת הכלל.

להסמכה לבית ספר ירוק  בית הספר נדרש להציג תוכנית לימודים  לשלוש שכבות. בכל נושא יש להגדיר מטרה ממוקדת סביב הנושא  ולהציג לפחות 5 מושגים סביבתיים. בשלושה תחומי דעת מגוונים: גיאוגרפיה, מדעים, חברה  ועוד  שבהם נלמד הנושא.

  1. שימוש מושכל במשאבים:

בית הספר ירוק, נדרש לצמצם את השימוש בשלושה “משאבים” ובית ספר ירוק מתמיד, נדרש לצמצם בארבעה “משאבים”. על בתי הספר  להציג מצב קיים ותוכנית עתידית לגבי: תשתיות וטכנולוגיה, חינוך והתנהגות, פעולות עם תלמידים, עם הורים ועם צוות בית הספר ולהציג עדויות לצמצום משאבים.

דוגמאות לצמצום משאבים:

  •             מים – צמצום וצריכה
  •             חשמל- צמצום וצריכה
  •             נייר – צמצום השימוש והרכישה והפרדה למיחזור
  •             פסולת – הפרדת פסולת לזרמים, כולל איסוף מכלי משקה, ואיסוף פסולת אורגנית  לקומפוסטר הבית ספרי .
  •             צמצום צריכה בתוך בית הספר – הפחתת שימוש בכלים חד פעמיים,  הפחתה ברכישת  חומרים, ניצול חומרים לשימוש חוזר, הפחתת רכש של ציוד אמנות.
  •             הפחתת זיהום אוויר –  עידוד הליכה ברגל , נסיעה באופנים, עידוד נסיעות משותפות, עידוד שימוש בתחבורה ציבורית.
  1. מעורבות קהילתית

בתי הספר.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן