עו"ד מוני עזורה פרשת השבוע

‘פרשת וארא’ בוחנת מיהו מנהיג ומיהו תועלתן לכיסו האישי

כשלעצמי, הגישה שלי היא, כי יש לאפשר "שקט תעשייתי" לבחירים/בכירים ואין להעלות בפניהם חקירות מן העבר, כלומר; מן התקופה קדמה לבחירתו אבל כן על עבירות שעבר בזמן שלטונו. גישה זו מקבלת חיזוק גם מאלו המאמינים, כי מנהיג אינו חייב להיות איש מופת עם יושר אישי.
0
0
בנימין נתניהו ומשה רבינו עם 10 הדיברות | צילומים: קובי גדעון לע"מ, ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו
בנימין נתניהו ומשה רבינו עם 10 הדיברות | צילומים: קובי גדעון לע”מ, ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו

פרשת השבוע, פרשת וארא; הפרשה עוסקת בבחירתו של מֹשֶׁה, המכונה במסורת היהודית מֹשֶׁה רַבֵּנוּ כמנהיג, שנאמר:” וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. יא בֹּא דַבֵּר, אֶל-פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם; וִישַׁלַּח אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מֵאַרְצוֹ. יב וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה, לִפְנֵי יְהוָה לֵאמֹר: הֵן בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לֹא-שָׁמְעוּ אֵלַי, וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה, וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם”.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים’ בפייסבוק’ או בטוויטר.

הסופר יעקב זילבר, בספרו “חמדת ימים” קבע; “מנהיגותם של משה ואהרון חייבת לשמש מופת לכל המנהיגים הבאים אחריהם. רק מנהיג שאינו חושב על עצמו ועל התועלת האישית שתצמח מפעילותו רק הוא יכול להנהיג באמת את ישראל. התייצבותם בפני פרעה, דרשה אומץ ומסירות נפש. תכונות שהיו חסרות לשאר זקני הדור ורק משה ואהרון הצטיינו בהם”

במבחן המנהיגות של מֹשֶׁה רַבֵּנוּ  היה מעניין לראות את מעמדו של משה רבנו בימים האלו. כנראה הוא היה צריך לעבור טיפול אצל קלינאית תקשורת, כדי להופיע באמצעי התקשורת של היום, הוא היה צריך להתמודד עם עבר מכביד של רצח השוטר המצרי ולהסביר את מחדליו בבחירת המרגלים ששלח לארץ כנען ושהביאו מידע שגוי. בנסיבות אלו, כנראה שמשה רבנו לא היה מצליח להיבחר, לנוכח הרקע הזה לראשות הממשלה.

השבוע, נבחן שוב ושוב ראש הממשלה מר בנימין נתניהו במבחן המנהיגות (מנהיג אמתי או תועלתן לכיסו האישי). מר נתניהו, מנהיג כבר את המדינה לסירוגין משנת 1996 (אמנם פחות ממשה רבנו שהוביל במשך כ-40 שנה את העם).

“הניסיון לברר את רמת המוסריות או היושר של המועמד, הינו לחלוטין בלתי רלוונטי לשאלת כשירותו כמנהיג

מנהיגותו של ביבי נתניהו נבחנת היום במבחן 4 תיקי חקירה המנסים לבחון אותו, כמי שהוא תועלתן לכיסו הפרטי ו/או עניינו הפרטי;

 תיק 1000 – תיק חקירה פלילית שמנהלת משטרת ישראל נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בחשד שקיבל טובות הנאה ומתנות יקרות מאנשי עסקים.

■ תיק 2000 – תיק חקירה פלילית שמנהלת יחידת להב 433 של משטרת ישראל, החל מחודש ינואר 2017 בחשד לתיאום מהלכים, לכאורה, להגבלות על העיתון “ישראל היום” בתמורה לסיקור אוהד בעיתון “ידיעות אחרונות” ובאתר “ynet” .

■ תיק 3,000 – תיק חקירה פלילית בקשר עם פרשת הצוללות.

■ תיק 4000 –עדיין חסוי.

נתניהו, פרסם פוסט בדף הפייסבוק שהוציא ביום חמישי האחרון, כי; “יצא המרצע מהשק; לחץ של אנשי תקשורת ופוליטיקאים על היועץ המשפטי וגורמי האכיפה, כדי שיגישו כתב אישום בכל מחיר נגד ראש הממשלה נתניהו. זהו ניסיון לבצע הפיכה שלטונית בדרך לא דמוקרטית“.

מתאימים לכך, דברי השחקן ברוס לי (שהיה אמן לחימה ושחקן קולנוע נודע. לי, נחשב עד היום לאחד מגדולי אומני הלחימה בכל הזמנים) שאמר; “אל תתפלל שיהיו לך חיים קלים. תתפלל שיהיה לך כוח לעמוד בחיים קשים…”. ביבי, נבחן כעת במבחן פרטי קשה מנשוא וברור, כי יש כאילו שינסו לנגח אותו מהצד בזמן שהוא חלש יותר. השבוע, סבל נתניהו גם מניסיונות ניגוח פוליטי מהצד (כמו קורח ועדתו שניגחו במשה רבינו וידוע סופם).

והנה עוד טרם שיצא דוח מבקר המדינה, לגבי “מבצע צוק איתן“, ראינו כבר, כי חלק מאותם שרי הקבינט ואחרים מתוך האופוזיציה, מנסים לנגח את נתניהו ותוקפים את פועלו והתנהלותו במבצע “צוק איתן” מתוך אינטרס פוליטי (למשל, נפתלי בנט שמנגח ומגמד את ביבי או יאיר לפיד שמנגח את ביבי מאחר ורואה עצמו כמי שיכול להחליפו), לטובת קידומם הפוליטי.

המתאגרף הנודע האמריקאי במשקל כבד קסיוס קליי, או בשמו השני מוחמד עלי (Muhammad Ali);‏ 17 בינואר 19423 ביוני 2016), היה אומר לכל אלו המנגחים בו: “אם אתה אפילו חולם לנצח אותי, כדאי שתתעורר ותבקש סליחה”.

שאלה המתבקשת, היא האם נכון “להכות” פעם אחר פעם את המנהיג שנבחר בבחירות דמוקרטיות או להותיר את כהונתו על כנה ללא אותן חקירות? אני כשלעצמי, גישתי היא, כי יש לאפשר “שקט תעשייתי” ל-בחירים/בכירים ואין להעלות בפניהם חקירות מן העבר, כלומר; מן התקופה קדמה לבחירתו אבל כן על עבירות שעבר בזמן שלטונו. גישה זו מקבלת חיזוק גם מאלו המאמינים, כי מנהיג אינו חייב להיות איש מופת עם יושר אישי.

במאמר מעורר הדים בעיתון ה”ניו-יורק טיימס” לפני הבחירות הקרובות לנשיאות ארה”ב, ביטא בעל הטור פרופ’ סטנלי פיש את הגישה הזו. כל הניסיון לברר את רמת המוסריות או היושר של המועמד, הוא טוען, הינו לחלוטין בלתי רלוונטי לשאלת כשירותו כמנהיג.

█ “אם אתה אפילו חולם לנצח אותי, כדאי שתתעורר ותבקש סליחה…”

הוא מסתמך על שני פילוסופים שעסקו בשאלת אופיו של מנהיג ראוי; האיטלקי נִיקוֹלוֹ מַקְיַאוֶולִי (Niccolo Machiavelli;‏ 3 במאי 146921 ביוני 1527) המדינאי, פילוסוף פוליטי, סופר ומחזאי, בן המאה ה-16 והוגה דעות והפילוסוף הפוליטי האנגלי, תומאס הובס (Thomas Hobbes;‏ 5 באפריל 1588 – 4 בדצמבר 1679) שהתפרסם בעיקר בזכות ספרו “לויתן” אשר עוסק במקורות הלגיטימציה של השלטון המדיני והסמכות הריבונית.

הובס, שפעל בעיקר במאה ה-17, טען, כי כל חברה אנושית זקוקה למנהיג שיבטיח את ביטחונם האישי ובטחון רכושם של האזרחים. ליכולות שלו למלא תפקידים אלו, הוסיף וטען הובס, אין שום קשר לאישיותו המוסרית. “לשאלה ‘מיהו אדם טוב יותר’ אין שום מקום כאן”, הוא קבע. הדבר החשוב היחיד, לפיו, הוא המיומנויות הפוליטיות של מנהיג פוטנציאלי. לפי הובס, ערכו של אדם כאדם הוא דבר שונה לחלוטין מערכו כמנהיג. יש לשאול אם הוא יעשה את העבודה בצורה טובה, ולא האם הוא אדם טוב.

להובס, האנגלי, כאמור, קדם מקיאוולי האיטלקי. כמוהו, גם הוא פטר שאלות של מוסריות ויושר כבלתי רלוונטיות. הגיבור של מקיאוולי היה האפיפיור אלכסנדר השישי, שבלט בשחיתותו אפילו בין כל שאר הנוכלים ששימשו כאפיפיורים בזמן הרנסנס. “הוא לא עשה דבר מלבד לרמות אנשים”, כותב מקיאווילי בהערצה; “ועם זאת, רמאויותיו תמיד הצליחו בהתאם לרצונו, כי הוא הבין היטב את הצד הזה של האנושות.”

אפשר להקשות ולשאול; למה אדם שאסור לנו לקחת בחשבון את המוסריות שלו, יעמיד כערך עליון לפניו את טובת העם? לנוכח כל אלו, נאחל למר בנימין (ביבי) נתניהו, בהצלחה, במבחני השבוע.

שבת שלום.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן