בלי עין הרע

עין הרע 02

0
0

ainara_03.jpg
עין הרע 02
ainara_02.jpg

לחזרה לראשית הכתבה – לחצו כאן

אצל בעלי התוספות ואצל פרשני התנ”ך והתלמוד, במקומות אלו מופיע הקמע במובן של קשר במשמעות של חפץ הקשור לגוף, כגון: תפילין, אצל עמים שונים הופיעו שמות שונים לקמיע, הקמיע הינו חפץ שמייחסים לו סגולה של מזל הצלחה ורפואה, כמו כן מייחסים לו כח כנגד כשפים, עין רעה, וכדומה. הוא פועל בהיותו בקרבת האדם בכיסו או על צווארו.

האנטרופולוג בודג’ שחקר את תולדות הקמיעות אצל עמים שונים קבע שהשימוש בהם החל מזמן קדום מאוד, כבר בתקופת הברזל והתקופה הניאוליטית, הקמע היה מקובל אצל עמים שונים: הבבלים, המצרים היוונים, הרומים, מאמיני דת השינטו, הבודהיזם, הערבים, האינדיאנים האמריקנים, וגם אצל היהודים. לדעת החוקרים, מפריטים שנמצאו במערות שונות מן התקופה הפרהיסטורית היו בעיקר כנגד עין רעה.

עין רעה וקמיעות במצרים הקדומה
השימוש בקמע אינו קדום מאוד, המצרים הקדמונים האמינו ופחדו מאוד מעין רעה, ולכן הירבו להשתמש בקמיעות. קמיעות מהתקופה הפרהיסטורית התגלו בקברים קדומים במצרים, נטיית המצרי הקדום למגיה היתה גורם ראשון במעלה בחשיבותו באמונתו בחייו היום יומיים, ובניסיונו למלא מאווים שמעבר להשגתו למצרים היו טקסי פולחן הבנויים במידה ניקרת ניכרת על מגיה כגון: קטורת, עצמים מקודשים, לחשים לחשי המתים שנועדו להבטחת תנאי קיום אופטימלים לאחר המוות, לחשי מרפא, לחשי אם וילד, ולחשים לכל מטרה.

כקמיעות שימשו לחשים הכתובים על עלה שקמה, על כסף שהעלה מעין “חלודה” ונראה בעל גוון ירוק “עין” העשוייה מאבן כחולה כנגד עין רעה שסימלה גם את “עינו של חור”- בנם של אוסיר ואיסיס ושנחשב למעשה למלכה האלוהי של מצריים.
ולאבי המלכים צלב בעל ידית כסגולה לחיי נצח, חרפושיות מאבן או מחרסינה כסמל לכוחה המחייה של השמש ועוד, חרפושיות עשויות אבן ירוקה הניחו המצרים על חזות החנוטים כסגולה לתחיית המתים.

עין רעה וקמיעות בעולם היווני רומי
חלק מהפריטים שנחשבו כקמיעות בעולם היווני- רומי היו טבעות, מסמרים, מפתחות וכו’. מקומות מסוימים, כפרשות דרכים, ובתי קברות, נחשבו לעתירי אנרגיה ונתנו יותר כח לחפצים שנמצאו שם.

למשל: צמחים, עצמות וגולגלות, שרידי אנשים שמתו מוות לא טבעי, למשל: במלחמות או באוניות טבועות, היו מבוקשים במיוחד, שכן הניחו שנשתמר משהו מכח חיותם של אלו, דרישה גבוהה היתה למסמרים שאיתם השתמשו לצליבת המוצאים להורג.

אמונה זו עברה לאחר מכן לנצרות. בהשפעת הג’נוסיס הקדום נפוצו קמיעות שעליהם כתוב “אבראקסאס” שמשמעותו ביוונית “ברכה” על קמיעות שונות נחרתו דמויות וכן כתובות המכילות שם זה. כעבור זמן, הופיעו קמיעות ועליהם הכתוב “אבראקאדאברה” בנוסחים שונים. בין האמצעים לביטול עין רעה בעולם היווני- רומי, שימשו ציורי עיניים על ספינות וכדים.

עין רעה וקמיעות בעולם הנוצרי
האמונה בקמיעות בעולם הנוצרי החלה בראשית הופעתה בעולם, במאה הראשונה, ראשי הכנסיה בתקופות שונות גינו את המנהג, אבל האמונה בקמיעות לא חדלה בעולם הנוצרי, חלק מהקמיעות קיבלו צביון נוצרי מובהק, כמו: הקמע דמוי הדג, שכן דג ביוונית פירושו בראשי תיבות “ישו המשיח בן האלוהים והמושיע”.

הצלב, סמל ההשתייכות לכנסיה שימש גם הוא כקמיע, נוצרים מאמינים ובייחוד קאתולים נשאו ונושאים עד היום על צווארם צלבים קטנים, והתקינו ועדיין מתקינים עד היום צלבים בבתיהם. גם הסימנים בתנועות הידיים נחשבה כסגולה לגירוש מזיקים, בין היתר נפוצו קמיעות ובהם תמונות של ישו מרים, וקדושים נוצריים אחרים. נוצרים רבים נהגו ונוהגים עד היום לשים ליד הדלת או מעל משקוף הדלת צלב כסגולה נגד עין רעה. בימי הביניים ייחסו הנוצרים כח רב לקמיעות הכתובים ע”י היהודים ותכופות ביקשו מהם קמיעות. הארכיהגמון, של זלצבורג, במאה ה-14, קבע מזוזה, בשער טירתו, מקובלים נוצרים נהגו לכתוב קמיעות בכתב… עברי.

בפרק הבא: “עין רעה וקמיעות בעולם המוסלמי”

כתבה זו מתפרסמת באדיבות אתר המיסטיקה של ציפורן

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן