אורח נעים עמית יפרח

פרשת היורה ממושב בית אלעזרי, הפתרון אכיפה וענישה כואבת

עמית יפרח; הפתרון נמצא בחקיקה, אכיפה וענישה, ראשית החקיקה חייבת לתת מענה הן בהיבט של ההגנה על החקלאי המגן על רכושו ומשפחתו והן בקביעת רף ענישה מקסימלי, המדינה מצידה חייבת להגביר אכיפה במרחב הכפרי ומערכת המשפט להפעיל ענישה כואבת ומרתיעה כלפי הגנבים ◄ על המערכת המשפטית לגלות "אפס סובלנות" כלפי פשיעה חקלאית ולהושיב לשנים ארוכות את אותם גנבים כך שלא "ישתלם" להם להיכנס אל המרחב הכפרי.
0
0
פרשת היורה ממושב בית אלעזרי, הפתרון אכיפה מוגברת וענישה כואבת | עמית יפרח
עמית יפרח | פרשת היורה ממושב בית אלעזרי, הפתרון אכיפה מוגברת וענישה כואבת

המקרה הקשה במושב בית אלעזרי, משקף את המצב בו הפשיעה חקלאית בישראל הפכה בשנים האחרונות למכת מדינה של ממש ושטחי החקלאות ובתי התושבים במושבים הפכו להפקר. ’פשיעה חקלאית’ הפכה בשנים האחרונות לצערנו לתופעה נפוצה בישראל. מדי שנה, חקלאים רבים מכל רחבי הארץ נאלצים להתמודד עם פשיעה חקלאית המהווה עבורם נזק כלכלי של ממש. בנוסף לגניבות החקלאיות, קיימת תופעה לא פחות מדאיגה של פריצה מאסיבית אל בתי המגורים במושבים המתרחשת ביישובים ב’מרחב הכפרי’ כדבר שבשגרה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

כאמור, השבוע, חבר מושב בית אלעזרי שבשטחי המועצה האזורית ברנר, עוכב לחקירה ולאחר מכן, שהה ב’מעצר בית’ בחשד שירה למוות באדם שניסה לגנוב רכבים וציוד מהמשק החקלאי שלו במהלך הלילה. על פי הפרסומים, שלושה גנבים, ניסו במהלך הלילה לגנוב משאית שחנתה בחצר בית במושב בית אלעזרי.

בעל המשאית, חבר המושב, דיווח לפנות בוקר, על ניסיון השוד וטען במשטרה, כי ירה באוויר, כדי להבריח את הגנבים לאחר שאיימו עליו במוט. בעל המשאית עוכב לחקירה ואתמול (רביעי), שוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים עד לסיום בדיקת המקרה.

על פי נתונים שפורסמו בעבר על ידי ’מכון המחקר והמידע של הכנסת’ (אגב, לדעתי, כעת המצב עוד הרבה יותר קשה), עולה, כי ’פשיעה חקלאית’, מהווה כ-6% מכלל הפשיעה ב’מגזר הכפרי’ בישראל. מבחינה ארצית, אחד מכל 200 תיקים פליליים במשטרה, עוסק ב’פשיעה חקלאית’.

פשיעה חקלאית מורכבת ממספר תחומים, כגון; גניבת בקר, גניבת ציוד חקלאי, השחתת תוצרת חקלאית ולדעתי אפשר להכניס גם את הפריצות לבתי המגורים במרחב הכפרי.

בנוסף, היות והציוד והתוצרת החקלאיים, מעצם טבעם, אינם סגורים מבחינה הרמטית, האבטחה וההגנה עליהם, איננה פשוטה כלל וכלל ולעיתים מגיעה ההוצאה של החקלאי על המיגון והאבטחה לעשרות אלפי שקלים שמתווספים להוצאות הרבות גם ככה שמושתות על חקלאי ישראל.

בעקבות ’פרשת דרומי’ שכזכור, ירה בגנב שנכנס אל שטחי החווה החקלאית שלו, אושר בכנסת בשנת 2008, תיקון לחוק העונשין‏‏, תיקון שנודע בציבור בשם; “חוק דרומי”. במסגרת התיקון, נוסף ל-חוק העונשין, סעיף שמשמעותו היא, כי לא יישא אדם באחריות פלילית למעשה שהיה דרוש באופן מידי, כדי להדוף מי שמתפרץ או נכנס לבית המגורים, בית העסק או המשק החקלאי המגודר, שלו או של זולתו, בכוונה לבצע עבירה, או מי שמנסה להתפרץ או להיכנס כאמור”.

משמעות תיקון, זה היא, כי ניתן להפעיל כוח בלתי מידתי כנגד פורצים וגנבים, לצורך הגנה על הרכוש ובעלי החיים של בעל המשק החקלאי. קודם חקיקת תיקון זה, לא ניתן היה להפעיל כוח בלתי מידתי כנגד פורץ כ’הגנה עצמית’ ואסור היה לפגוע בפורץ, כאשר כוונתו לפגיעה או גניבת רכוש, ללא סכנה מוחשית לפגיעה בחיים.

המקרה האחרון במושב בית אלעזרי ובכלל המצב בנושא מאז חקיקת התיקון, מצביע על כך שלא קיימת הרתעה אמתית וכי המצב הולך ומחמיר והאומץ והתעוזה של הגנבים רק מתעצמים וזאת לנוכח חוסר האונים המוחלט הקיים אצל החקלאים המנסים לשמור ולהגן על רכושם ופרנסתם.

אכיפה מוגברת וענישה מרתיעה

אין ספק, כי המצב כפי שהוא כרגע, אינו יכול להמשך ולהשאיר את חברי המושבים והחקלאים מופקרים וחשופים לגניבות וחדירות למשקים חקלאיים לא בא בחשבון מבחינתנו וצריך לזכור ולהדגיש, כי הגניבות והפשעים הללו, המתרחשים כמעט מדי לילה במשקים החקלאיים, עלולים להיגמר באסונות גדולים ובחיי ילדים ונשים ולכן, הבנת חומרת המצב והצורך בטיפול מידי בהחלט יכולים למנוע אותם.

אחד מהפורצים החשודים בניסיון גניבת משאית במושב בית אלעזרי בבית המשפט | צילום: מהדורת חדשות 10, נענע 10 | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

הפתרון, נמצא בחקיקה, אכיפה וענישה, ראשית החקיקה חייבת לתת מענה הן בהיבט של ההגנה על החקלאי המגן על רכושו ומשפחתו והן בקביעת רף ענישה מקסימלי, המדינה מצידה חייבת להגביר אכיפה במרחב הכפרי ומערכת המשפט להפעיל ענישה כואבת ומרתיעה כלפי הגנבים.

המדינה, צריכה לתגבר ולהוסיף תקנים ליחידה המיוחדת ב’משמר הגבול’ המתמחה ב’פשיעה חקלאית’ ואשר פועלת רבות לתפיסתם של העבריינים ולהעמדתם לדין.

לוחמי מג”ב, מבצעים פעילות ביטחון שוטפת ואף מפעילים כוחות מסתערבים המביאים “להפלתם” של עברייני הפשיעה החקלאית “מבפנים” אולם השמיכה קצרה מלכסות את שלל האירועים ולכן דרושה הוספה של תקציבים וכוח אדם. על המערכת המשפטית לגלות “אפס סובלנות” כלפי פשיעה חקלאית ולהושיב לשנים ארוכות את אותם גנבים כך ש”לא ישתלם” להם להיכנס אל המרחב הכפרי.

אגב ב’מרחב הכפרי’ יש לא מעט התארגנויות אזוריות התנדבותיות של תושבים וארגוני שמירה אשר כל לילה שומרים על רכושם ומשפחתם ולמחרת בבוקר קמים לעמל יומם, מדובר בוודאי בפעולה מבורכת ומוערכת אך האם זה תפקיד חבר המושב אשר משלם מסים ואמור לקבל ביטחון אישי? התשובה הינה חד משמעית; כלל וכלל לא!

המקרה האחרון במושב בית אלעזרי, מחייב את המדינה להעביר מסר חד-משמעי לפושע הפוטנציאלי הבא, כי הפשיעה במרחב הכפרי, אינה משתלמת וכי המדינה עושה הכול כדי למגר תופעה זו, למינימום האפשרי.

במרחב הכפרי, אנו צריכים לחזק את ראשי המועצות והתושבים ולהעביר מסר אחד משותף למקבלי ההחלטות, כי אנו עומדים מאחורי החקלאים וחברי המושבים המגנים על עצמם ומשפחתם ודורשים ביטחון אישי עבורם ואת הזכות הבסיסית לישון בלילה בשקט.

* הכותב עו”ד עמית יפרח, הינו יו”ר אגף הקרקעות בתנועת המושבים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן