זיקה | Zika חדשות בריאות מחלות - כל מה שרצית לדעת

זיקה – Zika עד כמה באמת הוא מזיק(ה) לאישה ההרה ולבריאות הציבור

כיום אין מניעה למחלת זיקה - Zika – כלומר; אין חיסון או טיפול תרופתי מונע, גם כשכבר זוהתה. במידה שחלו בה נשים בהריון, הסיכון לעובר בעל מומים הוא גבוה ובלתי ניתן למניעה. רופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומיות של המרכז הרפואי הלל יפה, ד"ר שרון רייספלד, מסבירה מה מזיק בנגיף הזיקה (Zika) ואפילו מצרפת מילת הרגעה קטנה; "מי שחלה בזיקה או שנעקץ על ידי יתוש הזיקה לא יסבול ממחלה כרונית כתוצאה מכך...".
0
0
דר' שרון רייספלד, רופאה בכירה ב’יחידה למחלות זיהומיות’ של ’המרכז הרפואי הלל יפה-חדרה’
דר’ שרון רייספלד, זיקה

“וירוס זיקה (Zika) שייך למשפחה הכוללת גם את הקדחת הצהובה , קדחת מערב הנילוס וקדחת הדנגי, מוכר לקהילה המדעית בעולם כבר משנת 1947” – אומרת ד”ר שרון רייספלד, רופאה בכירה ב’יחידה למחלות זיהומיות’ של ’המרכז הרפואי הלל יפה-חדרה’ בעקבות הלחץ בו נתונים ספורטאים מכל העולם ואת התיירים שבאו לצפות במשחקים ב’אולימפיאדת ריו’ שנפתחה בסוף השבוע החולף.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

למרות שוירוס הזיקה, עלה בשנה האחרונה לכותרות בעיקר בהקשר של נשים הרות בברזיל שבדרום אמריקה, שילדו תינוקות פגועים בשל הזיקה, הרי שנרשמה התפרצות שלו כבר בשנת 2007 ב-מיקרונזיה, המדינה נמצאת באוקיינוס השקט, שממנה, ככל הנראה, עבר ה’יתוש’.

אתו עברה המחלה אל יבשת אמריקה ולתנאים הלחים שמציעות ברזיל ומדינות דרום אמריקה, שכעת סובלות מההתפרצות הנוכחית”.

מחלת הזיקה, המועברת על ידי היתוש שכיחה לא רק בדרום אמריקה ומרכזה, אלא גם באפריקה ובמזרח הרחוק, אולם שם מדובר ב-תחלואה נמוכה ולא בהתפרצות.

מקרים בודדים תוארו גם באירופה ובארה”ב, אולם רובם נדבקו מחוץ למדינות הללו, במקומות בהם שכיחה המחלה וידועה הדבקה.

זיקה – איך נדבקים בזיקה ומה הסיכונים בעקיצה ובמחלה?

“דרך ההדבקה העיקרית בווירוס הזיקה היא, כאמור, באמצעות עקיצות יתושים באזור שבו יש ריכוז גבוה של הוירוס”, מציינת ד”ר רייספלד; “בברזיל, היתוש הנפוץ הוא יתוש ’הנמר האסיאתי’ – Aedes albopictus (כמו גם בהרבה מקומות אחרים בעולם) שהפך גם להיות היתוש העיקרי שמפיץ את הווירוס, ולכן היו מקרי הדבקה רבים יותר”.

ווירוס זיקה עצמו מתבטא בצורות שונות באזורים שונים בעולם, כאשר בהתפרצות הנוכחית בברזיל ייחודית בכך שבפעם הראשונה תוארו גם סיבוכים ב-נשים הרות, כמו גם דיווחים על הדבקה ביחסי מין (בינתיים, דיווחים בודדים, אולם חד משמעיים). כן, תוארו, לראשונה, העברה מן האם ליילוד במהלך הלידה.

זיקה – Zika – מהלך המחלה – קל? בינוני? קשה?

ד”ר רייספלד, מסבירה, כי; “למחלה שגורם וירוס הזיקה, עשויים להיות מספר ביטויים קליניים אפשריים;

1. השכיח ביותר – הדבקה א-סימפטומתית. דהיינו, החולה נדבק מהיתוש, אך לא הרגיש בזה. הגוף התמודד עם הזיהום ללא מחלה מורגשת כלל.

2. התבטאות של מחלה הדומה למחלות ויראליות אחרות – תופעות של חום, כאבי ראש, כאבים במפרקים ובעצמות, פריחה ודלקת בעיניים.

וירוס זיקה – Zika עד כמה באמת הוא מזיק לאישה בהריון ולבריאות הציבור | עיבוד: שולי סונגו ©

3. מיעוט המקרים – סיבוך נוירולוגי, כגון; תסמונת גילאן-בארה – מחלה אוטואימונית הפוגעת במעטפת העצבים.

4. הפגיעה העיקרית והמשמעותית של הדבקה בווירוס הזיקה, שהיא גם מהמזיקות ביותר היא הפגיעה ב-נשים הרות. בהתפרצות האחרונה בדרום אמריקה, תוארה עלייה משמעותית בשכיחות מקרי זעירות הראש – מיקרוצפליה (מיקרו – קטן, צפליס, κεφάλη = ראש) היא היקף ראש הקטן ביותר משתי סטיות תקן מהממוצע התואם לגיל ולמין הילד. פגיעה בהתפתחות העובר, ראש קטן, הפרעה ב’התפתחות מוחית’ על כל המשתמע מכך.

אם עד שנת 2015, דווחו בשנה בין 200 – 250 מקרי מיקרוצפליה ב-ברזיל בשנה, בשנת 2015, היו סביב 4000 מקרים על פי דיווחים של ה-CDC (מרכז בקרת המחלות האמריקאי) – ויש קשר ברור ל’ווירוס הזיקה’ על פי מספר מחקרים שבדקו את הנושא.

יצוין, כי מלבד הסיבוכים הנוירולוגים, וכן הסיבוכים האפשריים במהלך ההיריון, לא מוכרים סיבוכים נוספים, וכן לא תוארו מקרי מוות ממחלת הזיקה – Zika”.

זיקה – Zika – מניעה וטיפול?- מזעור נזקים

לדברי ד”ר רייספלד; “’החדשות הטובות’ הן – מי שחלה בזיקה או שנעקץ על ידי יתוש הזיקה לא יסבול ממחלה כרונית כתוצאה מכך. החדשות הפחות טובות הן שאין טיפול ספציפי למחלה. הטיפול הוא לרוב סימפטומטי (הורדת חום, מתן נוזלים, מנוחה).

יתוש הזיקה בפעולה על אישה הרה | אילוסטרציה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
יתוש הזיקה, אישה הרה

מניעה עיקרית: מריחת חומרים דוחי יתושים, שימוש בכילות, שהות ושינה בחדרים ממוזגים…

’החדשות הרעות’ הן שכיום אין מניעה למחלה – כלומר; אין חיסון או טיפול תרופתי מונע, גם כאשר כבר זוהתה. במידה שחלו בה נשים בהריון, הסיכון לעובר בעל מומים הוא גבוה ובלתי ניתן למניעה.

אי לכך, המניעה העיקרית היא מריחת חומרים דוחי יתושים, שימוש בכילות, שהות ושינה בחדרים ממוזגים, לבישת בגדים בצבע בהיר בעלי שרוולים ארוכים. במילים אחרות – לעשות כל הניתן בכדי להימנע מעקיצת יתושים. בנוסף, וחשוב לא פחות, להימנע מהיקוות של מאגרי מים עומדים, בהם היתוש אוהב לשהות ולהתרבות”.

זיקה – Zika נוסעים לחו”ל, למקום בו היתוש והמחלה שכיחים, מה עכשיו?

ד”ר רייספלד; מזכירה, כי; “משרד הבריאות הוציא הנחיות ברורות ליוצאים לחו”ל כיצד לנהוג ואיך להיזהר” – מדגישה ד”ר רייספלד ומוסיפה; “ובהתאם, ערוך גם מבחינת אבחון המחלה במידה שתתגלה בישראל. קיימת אזהרת מסע לנשים הרות והמלצה ברורה לא לנסוע למקומות בהם פעילות המחלה והיתוש גבוהים”.

לנשים ולגברים ב’גיל הפוריות’ שהיו באזור בו היתוש והווירוס ידועים כפעילים, מומלץ לקיים יחסי מין מוגנים, ולהימנע מכניסה להיריון לפחות חודשיים מזמן החזרה לארץ, זאת במידה ולא חלו בשום מחלת חום במהלך השהות בחו”ל. אם כן, נצפתה מחלת חום (שאולי נגרמה מן הנגיף), רצוי להימנע מהריון גם 6 חודשים מזמן החזרה ארצה”.

זיקה – Zika מילת הרגעה לסיום ולצידה אזהרה

לדברי ד”ר רייספלד; “בישראל עד כה לא תואר מקרה של הדבקה בווירוס, אלא מקרים בודדים של חולים שנדבקו בדרום אמריקה, שהסתיימו ללא סיבוכים. מאחר שהיתוש המעביר את הווירוס, קיים בישראל (יתוש ’הנמר האסיאתי’), קיימת האפשרות התאורטית שתיתכן תחלואה גבוהה ממי שנדבקו בחו”ל, כי ההדבקה באמצעות היתוש השכיח, קיימת, ואנחנו כעת בחודשי הקיץ בהם היתושים פעילים במיוחד.

למרות ולאור כל אלו, ראוי עדיין לזכור, גם אם נדבקתם ב’נגיף הזיקה’ הרי שהמחלה אינה צפויה להיות קשה. ההחלמה, לרוב, מהירה, הווירוס לא נשאר בצורה כרונית בגוף וכל שיידרש מכם הוא סבלנות של בין חודשיים לחצי שנה, במידה שתכננתם היריון”. סיכמה ד”ר שרון רייספלד, רופאה בכירה ב’יחידה למחלות זיהומיות’ של ’המרכז הרפואי הלל יפה-חדרה’.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! לחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן