ארכיאולוגיה

מטמון מטבעות כסף נדיר מן התקופה החשמונאית התגלה במודיעין

רשות העתיקות: המטמון נחשף בחפירה של רשות העתיקות, בצמוד לקיר אחוזה חקלאית. מנהל החפירה, אברהם טנדלר: "נראה שהמטמון היה שייך ליהודי שהחביא את כספו בתקווה לשוב בתקווה לשוב ולאסוף אותו, אך נראה שמזלו לא שפר עליו והוא לא חזר מעולם". בחפירה נמצא רמז לכך שתושבי האחוזה השתתפו גם במרד הראשון נגד הרומאים.
0
0
ארכיאולוג רשות העתיקות, שחר קריספין, בעת גילוי מטמון מטבעות הכסף שנמצא בבית האחוזה | צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
ארכיאולוג רשות העתיקות, שחר קריספין, בעת גילוי מטמון מטבעות הכסף שנמצא בבית האחוזה | צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

על גילוי ארכיאולוגי חשוב ונדיר, מדווחת היום (שלישי, א’ בסיון התשע”ו) רשות העתיקות הגוף האחראי על החפירות הארכאולוגיות ועל אתרי העתיקות במדינת ישראל; מטמון מטבעות כסף נדיר מהתקופה החשמונאית התגלה ב’מודיעין’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

אל סרטון מטמון מטבעות כסף נדיר מן התקופה החשמונאית התגלה במודיעין.

ברשות העתיקות לא מסתירים את סיפוקם מן הגילוי המשמעותי והחשוב וגם שרת התרבות והספורט ח”כ מירי רגב, נסחפה בצדק רב בהתלהבות וברכה על הגילוי החשוב. לדבריה של השרה רגב; “ה’מטמון’ ו’האחוזה’ בני האלפיים, מעניקים לנו, פעם נוספת, עדות ארכיאולוגית בלתי אמצעית ל’התיישבות יהודית’ רצופה במשך מאות שנים באזור ירושלים ויהודה. מדובר בעוד עדות מרגשת לקשר של העם היהודי לארצו ולמולדתו”.

דוברת רשות העתיקות הגב’ יוֹלי שוורץ, מסרה ל’פורטל כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; הממצאים הייחודיים ישומרו כ’פארק ארכיאולוגי’ בלב השכונה העתידית החדשה של מכבים-מודיעין-רעות.

מטמון מטבעות כסף מן ’התקופה החשמונאית’ (126 לפני הספירה) נחשף באפריל בחפירה ארכיאולוגית בהשתתפות בני נוער שמנהלת רשות העתיקות לפני הקמת שכונה חדשה בסמוך למודיעין, ביוזמת עיריית מודיעין-מכבים-רעות. המטמון, הוחבא בנקיק סלע, בצמוד לקיר של ’אחוזה חקלאית’ מרשימה שהתגלתה במהלך החפירה במקום.

לדברי אברהם טנדלר, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות; “מדובר במטמון מטבעות כסף נדיר מסוף התקופה ההלניסטית, ובו שקלים וחצאי שקלים (טטרדכמות ו-דידרכמות), שנטבעו בעיר צור, והנושאים את דמותם של המלךאנטיוכוס ה-7 ושל אחיו דמטריוס השני.

המטמון שמצאנו הוא עדות מרתקת לכך שאחד מבני האחוזה, שחסך מהכנסותיו במשך חודשים, והיה צריך לעזוב את הבית מסיבה לא ידועה, הטמין את כספו בתקווה לשוב ולאסוף אותו, אך נראה שמזלו לא שפר עליו והוא לא חזר. מרגש לחשוב שמטמון המטבעות חיכה כאן 2,140 שנה עד שחשפנו אותו”.

ראש ענף מטבעת ברשות העתיקות, ד”ר דונלד צבי אריאל, אמר, כי; “המטמון, הכולל 16 מטבעות בסה”כ, מכיל מטבע אחד או שניים מכל שנה בין השנים; 135–126 לפני הספירה וסה”כ, יש בו ייצוג ל-9 שנים עוקבות.

נראה, כי באיסוף המטבעות הושקעה מחשבה ולא מן הנמנע שהאדם שהטמין את המטמון היה אספן מטבעות; הוא פעל ממש כפי שבולאים ואספני מטבעות מנהליםאוספים היום”.

מטבע אנטיוכוס השביעי על רקע שאר מטבעות המטמון שנחשפו במודיעין | צילום סטודיו: קלרה עמית
מטבע אנטיוכוס השביעי על רקע שאר מטבעות המטמון שנחשפו במודיעין | צילום סטודיו: קלרה עמית

לדברי אברהם טנדלר; “מממצאי החפירה שלנו, עולה, שבמהלך התקופה החשמונאית, הקימה משפחה יהודית אמידה על הגבעה הזו ’אחוזה חקלאית’. בני המשפחה, נטעו על הגבעות הסמוכות עצי זית וגפנים, והם גידלו דגנים בעמקים.

בסמוך לאחוזה, הולך ונחשף בחפירה אזור תעשיה של האחוזה, ובו ’בית בד’ ששימש להפקת שמן זית ומחסנים לאחסון השמן. בחלקות החקלאיות הסמוכות לאחוזה נחשפו עשרות גתות חצובות בסלע, המלמדות על גידול הגפן ותעשיית הייןבמקום. בית האחוזה נבנה מקירות איתנים, כדי לספק ביטחון מפני מסעות כיבושושודדים“.

בחפירה ב’מודיעין’, נמצאו מטבעות ברונזה רבים שטבעו השליטים החשמונאים, ועליהם שמות אחד השליטים, כגון; יהוחנן, יהודה, יהונתן או מתתיה ותוארו: כהן גדול וראש חבר היהודים. הממצאים, מעידים, כי האחוזה המשיכה לפעול, לאורךהתקופה הרומית הקדומה.

תושבי האחוזה היהודים הקפידו על דיני טומאה וטהרה; הם התקינו ביישובם מקוואות טהרה והשתמשו בכלים מאבן קירטון, אשר לפי ההלכה, אינם מקבלים טומאה.

בחפירה, אף נמצא רמז לכך שתושבי האחוזה השתתפו גם ב’מרד הראשון נגד הרומאים’, שפרץ בשנת 66 לספירה; על גבי מטבעות מתקופה זו שנחשפו באחוזה, מצוין התאריך “שנת שתים למרד“, וכן הסיסמה; “חרות ציון“.

ארכיאולוגית רשות העתיקות, ג’ני מרכוס, מחזיקה ספל אבן מימי הבית השני שהתגלה בבית האחוזה במודיעין צילום: אברהם טנדלר
ארכיאולוגית רשות העתיקות, ג’ני מרכוס, מחזיקה ספל אבן מימי הבית השני שהתגלה בבית האחוזה במודיעין צילום: אברהם טנדלר

האחוזה המשיכה לפעול גם לאחר חורבן בית המקדש, בשנת 70 לספירה; “נראה, כי תושבי המקום לא התייאשו מהתקווה לעצמאות מרומא והם התכוננו היטב ללחימה במסגרת מרד בר כוכבא“, אומר טנדלר ומוסיף; “במהלך חפירת האחוזה ראינו איך לקראת המרד, מילאו תושבי האחוזה את שורת חדרי המגורים הצמודה לקיר החיצוני של המבנה באבנים גדולות, וכך יצרו למעשה מעין חומה מבוצרת.

כמו כן, גילינו מערכות מסתור שנחצבו בסלע, מתחת לרצפות בית האחוזה. מערכות אלו, חיברו בעזרת מחילות בין בורות מים, בורות אחסון ו-חדרי מסתור. באחד משטחי החפירה הסמוכים נחשף ’מקווה טהרה’ מרשים ביופיו; כאשר העמקנו בחפירת המקווה, התגלה בפנינו פתח למערכת מסתור מסועפת, שבתוכה נמצאו ממצאים רבים מתקופת מרד בר כוכבא” – סיכם טנדלר.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן