העולם הזה על פי אורי אבנרי

יש מזרחים המקנאים באשכנזים על שיש להם; שואה

נדמה שיש מזרחיים המקנאים באשכנזים על שיש להם; שואה, ורוצים להתחרות בהם גם בתחום זה. המילה; ’פוגרום’ איננה ערבית. היא מילה רוסית ◄ אדם שיש לו השקפת-עולם קונספירטיבית (לי אין, לצערי) יכול לחשוב שהציונים הם המממנים את האנטישמים של ימינו, כדי שיבריחו את היהודים מכל ארצות העולם למדינת-ישראל. כשאני שומע את האנשים הרבים דוברי-הצרפתית בשפת-הים של תל-אביב, אני מנחש שהמזימה הזאת גם מצליחה.
0
0
יש מזרחים המקנאים באשכנזים על שיש להם; שואה / העולם הזה על פי אורי אבנרי
אבנרי, היטלר

האנטישמים גורמים לי לצחוק. הם כל-כך משעשעים. רבים יחשבו שזוהי אמירה קלת-דעת, אפילו מרגיזה, בהתחשב בדברים הנוראים שעשו אנטישמים במהלך ההיסטוריה ובכללם השואה. אבל בימינו האנטישמים מצחיקים ממש. הדברים שהם מאמינים בהם. הדברים שהם אומרים. מצחיקים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

קחו את ראש-העירייה לשעבר של לונדון, מר קן ליווינגסטון. הדברים שהוא אומר מטופשים. אפילו כשהם יוצאים מפי פוליטיקאי. לדוגמה, הוא אמר, כי אדולף היטלר היה ציוני, או שלכל הפחות תמך ב’ציונות’. נו באמת, אָדוֹלְף הִיטְלֶר? ציוני? היטלר שנא יהודים באופן חולני.

אכן, האַנְטִישֵׁמִיּוּת, הייתה כל-כך מהותית לגביו, עד שהיא גברה על כל דבר אחר.לדוגמה; גם כשהוא כבר עמד לפני המפלה הסופית, היטלר, הסיט רכבות ממשימות צבאיות חיוניות, כדי להוביל יהודים אל מחנות ההשמדה.

יש המאמינים שהוא הפסיד במלחמה (ואיבד את שלטון העולם) בגלל האנטישמיותשלו. אילו היו המדענים היהודים (ובכללם; אלברט איינשטיין) נשארים בגרמניה, כפטריוטים גרמניים, יתכן שהיטלר היה משיג את ’הפצצה האטומית’ לפני האמריקאים. מצב כזה היה משנה את פני ההיסטוריה.

איש אינו יודע מניין נבעה האנטישמיות שלו. היטלר הצעיר, חיבב את הרופא היהודי שטיפל באימו האהובה. כאשר חלם על עתידו כצייר גדול הוא התיידד עם צעיר יהודי, ואף ביקר אצל משפחתו. אי-שם בדרכו הוא הפך שונא-יהודים באופן קיצוני ומוחלט. יש על כך הרבה תיאוריות, אך אין תשובה מספקת ממש. זה קרה די מוקדם בחייו, כאשר חי עדיין בעיר ווינה, אוסטריה.

הרעיון שאיש זה היה יכול, בשלב כלשהו של חייו, לחבב יהודים ציונים הוא אבסורדי מעבר לכל דמיון. כמו דברים אבסורדיים רבים, גם לזה היה גרעין של אמת.

לפני השואה רצו האנטישמים לגרש את היהודים מאירופה. תמצית הציונות היא להביא את יהודי כל העולם לארץ-ישראל. אם כן לשתי התנועות, האנטישמיות והציונות, המנוגדות אחת לשנייה באופן קיצוני, יש משהו משותף.

בנימין זאב הרצל, מייסד התנועה הציונית, הבחין בכך ממש מההתחלה. הוא נסע אל רוסיה הצארית, האנטישמית, כדי לשכנע את השרים לעזור לציונות, ובתמורה הבטיח לעזור להם להיפטר מהיהודים שלהם.

במרוצת השנים נעשו כמה וכמה מאמצים כאלה. אחד, הידוע אך במעט, נעשה ערב מלחמת-העולם השנייה. הארגון הצבאי הלאומי (אצ”ל) בא בדברים עם ההנהגה האנטישמית של הצבא הפולני. הוקמו מחנות-אימונים עבור צעירי אצ”ל בפולין. הכוונה הייתה לבצע פלישה צבאית ל’ארץ-ישראל’ ולהקים ’מדינה יהודית’, כך ש’יהודי פולין’ יוכלו לבוא לארץ. פרוץ מלחמת-העולם השנייה, שם קץ לניסיון המוזר הזה.

באותה העת עסק אוטו אדולף אייכמן (Otto Adolf Eichmann) מבכירי המנגנון הנאצי בגרמניה, בדרגת אובר-שטורמבנפיהרר (סגן-אלוף) בשורות ה-אס.אס, מהאחראים הראשיים לביצועה בפועל של תוכנית ’הפתרון הסופי להשמדת יהודי אירופה’ במהלך השואה. בשנת 1960, נחטף על ידי ארגון ’המוסד’ בארגנטינהוהובא למשפט בישראל. הורשע, נידון למוות בתלייה, הוא הוצא להורג במאי 1962.

בעיר וינה ב”פיתרון הבעיה היהודית“. הוא שדד מהיהודים את כל רכושם, ובתמורה העניק להם רישיון-הגירה. לאחר מכן, לקראת סוף המלחמה, אייכמן, מסר למנהיגים הציונים בבודפשט את ההצעה האבסורדית שבעלות-הברית, יספקו לגרמניה הנאצית10 אלפים משאיות (באמצע המלחמה!) ובתמורה יפסיקו הנאצים את השמדת יהודי הונגריה (10 אלפים ביום!).

לדעתי הייתה זאת יוזמה מוסווית של היינריך הימלר, ראש הס”ס, לבוא במגע עם ’בעלות-הברית’ לשם כריתת שלום נפרד.

אחרי חטיפת אייכמן, מארגנטינה, כאשר הוא ישב כבר בכלא הישראלי, הוא כתבאוטו-ביוגרפיה מרתקת, ובה הכריז שהוא העדיף לנהל משא-ומתן עם הציונים מפני שהם בעלי “היסוד הביולוגי הטוב ביותר” בעם היהודי.

הקשר הישיר בין הנאצים והציונים נוצר בשלב מוקדם מאוד. זמן קצר אחרי שהנאצים עלו לשלטון, בראשית 1933, הכריזו יהודי אמריקה, חרם על גרמניה. בתשובה הטילו הנאצים חרם של יום אחד על בתי-העסק היהודיים בגרמניה. (אני זוכר זאת היטב, מפני שבאותו יום לא נתן לי אבי לצאת מהבית).

באותה עת נחתם הסכם רשמי בין גרמניה הנאצית וההנהגה הציונית. קראו לו; “הסכם ההעברה” (“טרנספר” בלעז). על פי הסכם זה, ניתן למהגרים יהודים אמידים להוציא חלק מהונם בצורת סחורות גרמניות. זה שבר מצד אחד את החרם על גרמניה, אך עזר מצד שני לכלכלה הציונית בארץ.

הוויכוח על הסכם זה נמשך גם היום. הציונים הימניים גינו את ההסכם, למרות שהם עצמם נקראו; “פאשיסטים” בפי ראשי היישוב, אנשי “ארץ-ישראל העובדת“. אין ספק שההסכם עזר לכלכלה הציונית בארץ לשרוד, עד שפרצה מלחמת-העולם השנייה והצבא הבריטי הגדול במצריים רכש אצלנו את כל צרכיו.

כל זה כלל אינו מעיד על קירבה בין הציונים והנאצים. עצם הרעיון הזה, כאמור, מגוחך. עד ל’מלחמת-העולם השנייה’ לא יכול היה היטלר לחלום על השמדה המונית. זה לא עלה על הדעת. הוא נאלץ להסתפק בגירוש היהודים מגרמניה, ומאירופה כולה, כפי שקרה לא פעם בהיסטוריה ב; ספרד, אנגליה ובמקומות רבים אחרים.

היעד הסביר ביותר היה ארץ-ישראל, אך בארץ שלטו הבריטים, שסירבו להכניס לארץ אלא רק קומץ של יהודים. הם חששו מפני תגובת הערבים. אז עלה הרעיון להעביר את כל יהודי אירופה ל-אי מדגסקר, שהיה שייך לאימפריה הצרפתית. זה לא התממש.

כל זה השתנה לחלוטין כאשר פרצה מלחמת-העולם השנייה. המצב בעולם השתנה. כאשר פלשו הנאצים ב-1941 אל ברית-המועצות, לא היה עוד ערך לחיי אדם. הנאצים והרוסים התעלמו מ’אמנות-ז’נבה’, שהסדירו את חוקי-המלחמה התרבותיים. מאות אלפים ואחר-כך מיליונים, טבחו זה את זה.

מצב זה נתן להיטלר הזדמנות, שיתכן שלא העז לחשוב עליה קודם לכן. אל תגרש את היהודים – הרוג אותם. כך החלה השואה בהריגת המונים בירי, בהרעבה, במחלות, ולבסוף בתאי-הגזים.

הוא לא היה זקוק לשום עידוד. הסיפור שהופץ לאחרונה, כאילו המופתי הירושלמי, חג’ אמין אל-חוסייני – בן הגזע השמי – הוא ששכנע את היטלר, מגוחך ככל הסיפורים האחרים.

היטלר לא היה הוגה-דעות מקורי. שום דבר חדש לא היה בתורתו. ימי האנטישמיות כימי הדת הנוצרית. במשך זמן רב הייתה האנטישמיות חלק בלתי-נפרד מהנצרות. יתכן, שזה עדיין כך.

ישוע בן-יוסף, הידוע כ-ישו, היה יהודי. כאשר הוצא להורג באשמת חילול-הקודש, נותרה קבוצה קטנה של חסידיו היהודים בירושלים. הם נרדפו על-ידי הממסד היהודי, ובין שני המחנות התפתחה שנאה לוהטת.

זה היה נשאר בגדר קוריוז היסטורי, אלמלא קרה דבר מדהים; בעזרת רב יהודי אחר,שאול, שהפך את שמו לפאולוס, הפכה תורתו של ישו לדת עולמית. התרבות הרומית, רבת האלילים, קרסה. ה’יהדות’ בעלת האופי המופשט, קסמה לאצולה הרומאית, אבל המוני העבדים והפרולטרים נמשכו ל’נצרות’. הסיפור על סבלו של המשיח הצלוב ואימו הבתולה קסם להם. הנצרות ניצחה, ויחד עימה התעצמה ’שנאת היהודים’.

כל ילד נוצרי, נחשף בילדותו לסיפור המעורר זוועה על ההמון היהודי בירושלים, שתבע את צליבת ישו עדין-הנפש. אינני מאמין שילד כזה יכול אי-פעם להשתחרר לגמרי משנאת היהודים.

ואכן, שנאת-היהודים הייתה סימן-היכר של הנצרות במרוצת הדורות. הוצאות-להורג המוניות, שחיטת היהודים על-ידי הצלבנים בגרמניה ובארץ הקודש, האינקוויזיציה הספרדית, הפוגרומים הרוסיים, השואה ורדיפות אין-ספור אחרות מלווים את ההיסטוריה היהודית. (למרבה הצער, זה לא חיסן את היהודים כאן, בישראלהחדשה, מפני שנאת האחר, כפי שציין השבוע סגן הרמטכ”ל האלוף יאיר גולן, אמיץ-הלב).

אני רוצה להדגיש שוב ששום דבר מסוג זה לא קרה ליהודים בארצות האסלאם. כאשר הזכרתי זאת לא מכבר, תקפו אותי מספר פרופסורים ממוצא מזרחי בחמת-זעם. הם הזכירו כחצי תריסר מיקרים שבהם רדפו שליטים מוסלמים את היהודים. חצי תריסר ב-1,400 שנים! נדמה שיש מזרחים המקנאים באשכנזים על שיש להם; שואה, ורוצים להתחרות בהם גם בתחום זה. המילה; ’פוגרום’ איננה ערבית. היא מילה; רוסית.

חזרה ל’אנטישמים של ימינו’. אפשר היה לקוות שאחרי השואה, הם פשוט ייעלמו. אבל עכשיו הם חוזרים. בתחפושות שונות. לא חשוב כל-כך מה הם אומרים. הצלילים הם העושים את המוסיקה. אפשר להתווכח עם טענותיהם. בהחלט. יש כמה עובדות לא-נעימות. בוודאי. אבל המוסיקה היא שקובעת. אה, המוסיקה!

יכול אדם להיות אנטי-ישראלי. למה לא? אפשר לגנות את המדיניות של ממשלות ישראליות. גם אני עושה זאת. יכול אדם להיות אנטי-ציוני, אם כי עליו לפרט למה בדיוק הוא מתנגד בתורת הציונות ובמעשיה. אבל כל זה אינו נוגע ל-אנטישמיות צרופה.

אדם שיש לו השקפת-עולם קונספירטיבית (לי אין, לצערי) יכול לחשוב שהציונים הם המממנים את האנטישמים של ימינו, כדי שיבריחו את היהודים מכל ארצות העולם למדינת-ישראל. כשאני שומע את האנשים הרבים דוברי-הצרפתית בשפת-הים שלתל-אביב, אני מנחש שהמזימה הזאת גם מצליחה.

_________
* אוּרי אבנרי (נולד ב-10 בספטמבר 1923) הוא עיתונאי, סופר ופוליטיקאי ישראלי, יליד גרמניה, פעיל-שלום, פעיל פוליטי המזוהה עם ה’שמאל הרדיקלי בישראל’’ ח”כ לשעבר, חבר-מייסד, “גוש שלום“, תנועת-שלום בלתי-תלויה (1993), עורך ראשי לשעבר של השבועון “העולם הזה” (1950-1990), חבר-כנסת לשעבר (שלוש תקופות-כהונה; 1965-1969, 1969-1973, 1979-1981), חבר-מייסד, “המועצה הישראלית למען שלום ישראלי-פלסטיני” (1975), טור שבועי באינטרנט;www.avnery-news.co.il.

_________

** המאמר המובא כאן, הינו דעתו האישית של כותב שורות אלו ואינו משקף את דעת האתר. המאמר מובא באדיבות ’גוש שלום’.

0
0



אודות הכותב

אורי אבנרי

אוּרי אבנרי (נולד ב-10 בספטמבר 1923) הוא עיתונאי, סופר ופוליטיקאי ישראלי, יליד גרמניה, פעיל-שלום, פעיל פוליטי המזוהה עם ה’שמאל הרדיקלי בישראל’’ ח"כ לשעבר, חבר-מייסד, "גוש שלום", תנועת-שלום בלתי-תלויה (1993), עורך ראשי לשעבר של השבועון "העולם הזה" (1950-1990), חבר-כנסת לשעבר (שלוש תקופות-כהונה; 1965-1969, 1969-1973, 1979-1981), חבר-מייסד, "המועצה הישראלית למען שלום ישראלי-פלסטיני" (1975).

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן