בטיחות גיהות ובריאות בתעסוקה

יום הבטיחות העולמי – Workplace Safety and Health גם בישראל

מחקר מראה שבמשך תקופה של מעל 10 שנים חלה בישראל, ירידה של יותר מ-37% בשיעור הנפגעים בתאונות העבודה ◄ ישראל שרייבמן מנכ"ל בפועל, המוסד לבטיחות ולגיהות; שוק העבודה הישראלי מאופיין בשעות עבודה ארוכות והיקף שעות הפנאי בישראל טומן בחובו סיכונים בריאותיים והוא בין הנמוכים במדינות ה-OECD.
0
0
היום יום הבטיחות העולמי - Workplace Safety and Health גם בישראל
ישראל שרייבמן המנכ”ל בפועל של המוסד לבטיחות ולגיהות

מבלי להיכנס לתיאורים צבעוניים של עשרות תאונות באתרי הבניה בישראל (בעלייה מתמדת), הנגרמות בשל נפילות מגובה כזה או אחר ועוד כרבע כתוצאה ממכה מנפילה של עצם נע לקרקע שיכול לפגוע הן בעובדים והן בעוברי אורח העוברים בסביבת אתר בנייה. מציין ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) כמדי שנה, היום הזה ה-28 באפריל את ’היום העולמי למודעות ולחשיבות השמירה על הבטיחות והבריאות בעבודה’, יחד עם יום זיכרון בינלאומי להרוגים בתאונות העבודה (Workplace Safety and Health או Occupational Safety and Health).

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

על פי הארגון, בכל 15 שניות נפטר עובד בעולם, זאת כתוצאה מתאונה או מחלה תעסוקתית ובכל 15 שניות חווים על בשרם 153 עובדים בעולם ’תאונה בתעסוקה’.

לדברי ישראל שרייבמן המנכ”ל בפועל של המוסד לבטיחות ולגיהות; “יום הבטיחות העולמי, צוין בישראל ב-18 באפריל – מכיוון שה-28 באפריל כידוע חל במהלך חול המועד פסח. מטה המוסד לבטיחות התכנס כבר לפני 10 ימים וציין את יום הבטיחות העולמי בישראל. בישיבה המיוחדת של המוסד, נסקרו מגוון רב של פעילויות אותן מבצע המוסד לבטיחות בתחומי הנושא של יום זה, כאמור; ’לחץ בעבודה ובטיחות בענף הבניה’.

השנה, הכריז ארגון העבודה הבינלאומי, כי הנושא המוביל השנה את ’יום הבטיחות העולמי’ יהיה, על הדחק בעבודה (STRESS= לחץ) לחץ בעבודה – “Workplace Stress: a collective challenge”.

כנושא מוביל להתייחסות ולריכוז תשומת הלב של כל העוסקים במניעת תאונות עבודה. כיום, על מנת שעסקים, יוכלו להתחרות בהצלחה מול עסקים אחרים, הם נדרשים כל הזמן לרוץ קדימה ולאמץ טכנולוגיות חדשות, לפתח מוצרים חדשים חדשות לבקרים ולעמוד בדרישות אספקה מרובות.

עובדים רבים נתונים ללחצים כתוצאה מדרישות הולכות וגוברות של חיי העבודה המודרניים. סיכונים פסיכולוגיים, כגון; תחרותיות גדולה, ציפיות גבוהות לביצועים איכותיים, שעות עבודה מרובות גורמים ללחץ רב על העובדים.

שיטות העבודה המוכתבות ע”י הגלובליזציה והתחרות הגוברת המוכתבת על ידי תקשורת מהירה גורמת לכך שעובדים רבים אינם יכולים להפריד את העבודה מהחיים הפרטיים (מביאים את העבודה הביתה וממשיכים לעבוד גם בבית).

שרייבמן המנכ”ל בפועל, יודע לספר, כי בעבודת מחקר שפרסמה הלשכה המרכזת לסטטיסטיקה בחודש מרץ בנושא; “מדדי איכות חיים, קיימות וחוסן לאומי בשנים 2013- 2014” היא מציינת, כי; “היקף שעות הפנאי הוא מרכיב משמעותי באיכות חייו של הפרט.

█ ישראל שרייבמן: בישראל ירידה של יותר מ- 37% בשיעור הנפגעים בתאונות העבודה

שוק העבודה הישראלי מאופיין בשעות עבודה ארוכות, והיקף שעות הפנאי בישראל הוא בין הנמוכים במדינות ה-OECD. היקף נמוך של שעות פנאי, מתברר, טומן בחובו סיכונים בריאותיים הן לבריאות הפיזית והן לבריאות הנפשית”.

למרות זאת, חשוב לציין שאחד המדדים לאיכות החיים בעבודה הוא שיעור הנפגעים לכל 100,000 עובדים. המחקר, מראה שבמשך תקופה של מעל 10 שנים חלה בישראל, ירידה של יותר מ- 37% בשיעור הנפגעים ב-תאונות העבודה.

שרייבמן, טוען, באתר המוסד, כי; “ישנם גורמים נוספים ללחץ נובעים כתוצאה מהשינויים בכלכלה העולמית ומהשינויים המבניים בחברות ובמערכות יחסי העבודה, ולכן עולה החשש בקרב עובדים לאבד את מקום העבודה. פיטורים המוניים גורמים לסיכונים רבים במצבם הבריאותי והנפשי של העובדים ובאיכות החיים שלהם בעבודה ובכלל.

עובד מועד מסולם לאחר שלא נקט בהוראות הזהירות | צילום: ארכיונעים | עיבוד: שולי סונגו ©

בשנים האחרונות, חל גידול משמעותי בתשומת לבם של העוסקים בבטיחות ובבריאות בעבודה בנושא ההשפעות והסיכונים הפסיכו-סוציולוגיים הנובעים כתוצאה מחשיפה ללחצים בעבודה בקרב העובדים, המנהלים ואף קובעי המדיניות. לחץ, הנובע כתוצאה מעבודה, מקבל כיום הכרה כבעיה גלובלית המשפיעה על שלום העובדים במדינות ועל חברות מתפתחות ומפותחות”.

בהקשר זה, מוסיף שרייבמן; “מקום העבודה הוא מקום העלול לגרום ללחץ נפשי וגם מקום אליו יש להפנות את תשומת הלב והמאמץ להגן על העובדים מחשיפה ללחץ, כדי לשמור על בריאותם ואיכות חייהם בעבודה.

לפעילות השוטפת בתחום מניעה והתמודדות עם לחץ בעבודה במיוחד ביום זה, מתמקדת תשומת הלב לסיכונים הנובעים מלחץ בעבודה בישראל ונקיים פעילות נוספת גם בנושאי בטיחות חשובים נוספים, הסברה הדרכה והכוונה למניעת תאונות בענף הבנייה להם אנו מייחסים חשיבות רבה ופעילות בתחום הארגונומיה.

נושאים אלה חשובים במיוחד בישראל ו’המוסד לבטיחות ולגיהות’ המוביל את הבטיחות והבריאות בתעסוקה בארץ, יגביר מאמצים בתחומים אלו”.

שרייבמן המשמש מנכ”ל בפועל, המוסד לבטיחות ולגיהות, ביקש בהזדמנות זו, לאחל לכל המעורבים בקידום בטיחות ובריאות בתעסוקה ולכל אזרחי ישראל ברכת חג פסח כשר ושמח.

█ על היום הזה World Day for Safety and Health at Work

בטיחות וגיהות בתעסוקה, הן פרי פעילות רב-תחומית של מספר שדות: מחקר (בסיסי ויישומי), חקיקה ותקינה; הרחבת ידע ופיתוח מודעות; תכנון, ייצור ושיווק של אמצעים ואביזרים; בדיקות: ציוד, סביבתיות ואישיות; ייעוץ ותכנון.

בשנת 1991, עבר בקנדה חוק המציין את יום ה-28 באפריל והוא נחשב כיום גם יום האבל והזיכרון לאנשים שנפצעו או נהרגו / ניספו במקום עבודתם. במהלך 2001 ארגון העבודה הבינלאומי, הכריז על מועד זה כיום הבינלאומי לבטיחות וגהות בעבודה.

ב-1991, עבר בקנדה חוק המציין את יום ה-28 באפריל והוא נחשב כיום גם יום האבל והזיכרון לאנשים שנפצעו או נהרגו / ניספו במקום עבודתם. במהלך שנת 2001, הכריז ארגון העבודה הבינלאומי, על מועד זה כ’יום הבינלאומי לבטיחות וגהות בעבודה’.

█ מה זה בג”ת?

יש לזכור בטיחות וגיהות בתעסוקה, הן פרי פעילות רב-תחומית של מספר שדות: מחקר (בסיסי ויישומי), חקיקה ותקינה; הרחבת ידע ופיתוח מודעות; תכנון, ייצור ושיווק של אמצעים ואביזרים; בדיקות: ציוד, סביבתיות ואישיות; ייעוץ ותכנון.

בטיחות וגיהות בתעסוקה (בראשי תיבות: בג”ת; באנגלית: Workplace Safety and Health או Occupational Safety and Health) מהווה תחום תורה ופעילות שמטרתו שימור בריאות העובדים, וכן מניעת נזקים כלכליים ומזעורם. ומכאן אל בג”ת;

● בטיחות: שליטה בסיכונים וצמצום (הפחתה) של סיכונים באתר או בתהליך מסוים.

● גיהות תעסוקתית: חיזוי, הכרה, הערכה, בקרה ומניעה של גורמי סיכון בסביבת העבודה ושל תנאי חשיפה המשפיעים על בריאות העובד.

● בריאות: מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית שלמה (לא רק יכולת תפקודית תקינה או היעדר מחלה).

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן