מחקרי רפואה מחקרים בארץ ובעולם סרטן תוחלת חיים

סרטן העור: הטכניון ומרכז הסרטן על שם פרלמוטר במאבק במלנומה

בשנת שיתוף הפעולה הבינ"ל המשותפת הראשון, חוקרי הטכניון, ו-NYU Langone, יבדקו את היכולת של ננוטכנולוגיה המבוססת על תאי גזע Nanoghosts לספק למוח טיפול מבטיח למספר מלנומה גרורתית, סרטן העור שהתפשט או גרורות, והוא בדרך כלל ניתן לריפוי ◄ פרופ’ מרסל מחלוף: "המחקרים המשותפים שלנו מספקים מידע חשוב על ערכן של "רוחות ננומטריות" כנשאיות של תרופות למוח ופותחים אופקים חדשים לגישות טיפוליות בגידולים ובגרורות במוח".
0
0
סרטן העור: שיתוף פעולה בין הטכניון ומרכז הסרטן ע”ש פרלמוטר במאבק במלנומה
פרופ’ מרסל מחלוף

הטכניון ו-NYU Langone, הכריזו על שני מחקרים משותפים ראשונים במסגרת תכנית הסרטן ע”ש לורה ואייזק פרלמוטר. מדובר במחקרים משותפים וממוקדים של חוקרים מן הטכניון ומרכז הסרטן ע”ש פרלמוטר במרכז לנגון באוניברסיטת ניו יורק, ארה”ב, שיתמקדו ב”רוחות רפאים ננומטריות” לטיפול במלנומה ובשיטות טיפול חדשות ב’מזותליומה ממאירה’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

התכנית היא שותפות חדשה שיצאה לדרך בשנה שעברה ומטרתה לקדם שיתוף פעולה בינלאומי ב-חקר הסרטן ובפיתוח טיפולים חדשניים ל-גידולים סרטניים.

התכנית המשותפת, צפויה לגייס תמיכה נוספת ממוסדות ומיחידים המסורים למאבק בסרטן באמצעות קידום המחקר.

תרומתם הכוללת של בני הזוג פרלמוטר, עומדת על 9 מיליון דולר – נועדה לממן שישה מחקרים, שכל אחד מהם ינוהל על ידי חוקרים משני המוסדות.

כל מחקר משותף כזה, יקבל מענק של חצי מיליון דולר, כלומר; רבע מיליון דולר, לכל אחת משתי קבוצות המחקר.

הסכום הנותר 6 מיליון דולר, ישמש להקמת ’מרכז מחקר חדשני בטכניון’ שיתמוך בפרויקטים אלה בעיקר בתחום ה’מטבולומיקה של הסרטן’.

מדובר ב-חקר טביעות האצבע הכימיות הייחודיות שמותירים תהליכים תאיים. תהליכים אלה, מושפעים ממחלות שונות, לרבות; ’סרטן’ ומשפיעים עליהן.

המרכז הרפואי Langone באוניברסיטת ניו יורק הוא מרכז רפואי אקדמי מוביל ואחד הגופים החשובים בארהב במצוינות בטיפול רפואי, במחקר ביורפואי וב-חינוך רפואי.

המרכז, הממוקם בלב העיר מנהטן, כולל ארבעה בתי חולים ואת בית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק, שהכשיר מאז שנת 1841, אלפי רופאים ומדענים אשר סייעו לעצב את עולם הרפואה.

הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל הוא אוניברסיטת מחקר בעיר חיפה, המתמקדת בהנדסה ובמדעים מדויקים ומלמדת גם רפואה וארכיטקטורה. הקמפוס הראשי של הטכניון נמצא בנווה שאנן.

סרטן העור: רוחות ננומטריות נגד מלנומה גרורתית

במחקר המשותף הראשון, יבחנו חוקרים מ-NYU Langone ומן ’הטכניון’ את ישימותן של “רוחות רפאים ננומטריות” (Nanoghosts) המיועדות לטיפול ב-מלנומה גרורתית (מפושטת) ב-מוח.

גרורות אלה, שמקורן בגידולים סרטניים בעור, מובילות במקרים רבים למוות.

ה”רוחות הננו מטריות“, פותחו במחקרים קודמים במעבדתה של פרופ’ מרסל מחלוף מן הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון. מדובר בתאי גזע מזנכימליים אשר רוקנו מתכולתם והוקטנו לממדים ננומטריים, כדי לשמש כפלטפורמה (vehicle) להובלה של תרופות וחומצות גרעין למוח.

הרעיון הוא להשתמש ביכולתם של תאי הגזע הללו להתביית על תאים סרטניים. מנגנונים טבעיים המצויים על הממברנות של חלקיקים אלה, שמקורם בתאי הגזע, מאפשרים להן לחדור בעד מחסום הדם-מוח, שנועד להגן על המוח מפני חדירה של מזהמים וחומרים עוינים אחרים.

הפלטפורמות האמורות מוטענות במיקרו-RNA – מולקולות הלוקחות חלק בבקרת המנגנון הגנטי המקוֹדֵד (יוצר) את חלבוני התא. במחקר שנערך ב-NYU Langone, נמצא, כי אחת המולקולות האלה, miR-124a, חוסמת את ביטויים של גנים המעודדים היווצרות של תאים סרטניים.

המחקר המשותף עם הטכניון, יבחן את ההיתכנות של אריזת miR-124a בתוך הרוחות הננומטריות שפותחו בטכניון ואת יכולתם של חלקיקים אלה לאתר את הגידול הסרטני ב-חיית מודל.

“המחקרים המשותפים שלנו מספקים מידע חשוב על ערכן של ’רוחות ננומטריות’ כנשאיות של תרופות למוח, ופותחים אופקים חדשים לגישות טיפוליות בגידולים ובגרורות במוח” – אמרה פרופ’ מחלוף, ראש המעבדה להובלת תרופות אנטי-סרטניות ולטכנולוגיות מבוססות תא בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון.

“מערכות להובלת תרופות ב מהוות צוואר בקבוק בדרך לשיפור הטיפול בגידולים במוח. הפלטפורמה הננומטרית שלנו מאפשרת להוביל את התרופה באופן בטוח, פשוט ויעיל-קלינית יותר מפלטפורמות קיימות, הבנויות משלפוחיות פולימריות או מלאכותיות אשר אינן מסוגלות לחדור למוח וכן אינן מסוגלות להתביית על גידולים שונים בשלבים שונים”.

“קשה מאוד לגייס תמיכה כספית למחקר כזה, המאופיין בתמורה גבוהה אבל גם בסיכון גבוה” – אמרה פרופ’-משנה אווה הרננדו מוז’ מן המחלקה לפתולוגיה ב-NYU Langon.

פרופ’-משנה הרננדו, החברה ב-מרכז הסרטן ע”ש פרלמוטר, עומדת בראש הקבוצה שזיהתה לראשונה את miR-124 כ’מולקולה’ המדכאת התפתחות של גרורות סרטניות ב-מוח.

לדבריה; “התרומה הנדיבה של בני הזוג פרלמוטר, מעניקה לנו את הכוח להעז…”.

בדומה לתאים שעליהן הן מבוססות, הרוחות הננומטריות הינן “שקופות” מנקודת הראות של המערכת החיסונית. במילים אחרות, הגוף אינו מזהה אותן כגורם עוין ולכן, אפשר לייצר אותן דווקא מ’תאי גזע של אדם’ שאינו החולה עצמו.

בעתיד, מקווים החוקרים, אפשר יהיה לפתח מוצרי מדף המבוססים על “רוחות ננו מטריות“, ללא חשש שהתרופה תעורר תגובה חיסונית המתעוררת בנוכחות “תאים זרים“.

גישה חדשה לטיפול ב-מזותליומה – Mesothelium

הפרויקט המשותף השני, יבחן את האפשרות לאבחון ’מזותליומה’ ולטיפול באמצעות גורם המעכב את פעילותו של אנזים בשם; (הפרנאזHeparanase). ה’מזותליומה’ נחשבת לסוג נדיר של מחלת סרטן המתפתח במזותליום (Mesothelium) – קרום המגן על ה-ריאות ועל אברים פנימיים נוספים.

מזותליומה ממאירה (MPM), היא גרסה נפוצה ביותר של המחלה, מתפרצת במקרים רבים בעקבות חשיפה ל’אזבסט’ (Asbestos) והיא עמידה לרוב ה’תרופות האנטי-סרטניות’.

האזבסט, עשוי מחומרים סיביים שמקורם בסלעים הבנויים ממינרלים סיליקטיים של מגנזיום ו/או ברזל הידרידי. שימושיו הרבים של האזבסט בתעשייה ובבנייה נאסרו בגלל סכנות אלו במדינות רבות הכוללות את ישראל.

בשנים האחרונות מסולקים לוחות האזבסט מבתי ספר, ממחנות צה”ל ומקומות נוספים בהם נעשה בו שימוש רב בעבר. פיסות שלמות של אזבסט, אינן מהוות סכנה אלא רק שבירה של לוחות הגורמת להיווצרות ’אבק’.

חשיבותו של הפרנאז, כיעד לטיפול רפואי התגלתה בשנת 2005 על ידי קבוצה בראשות פרופ’ ישראל ולודבסקי, מן הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, המוביל את הקבוצה הטכניונית גם בשיתוף הפעולה הנוכחי.

מחקרים קודמים, גילו, כי רמות גבוהות של אנזים זה בגידול מגדילות את שיעור התמותה לאחר ניתוח, וכי גידולים כאלה בעכברים מגיבים לחומרים המעכבים את פעילות ההפרנאז.

האנזים שובר שרשראות של הפראן סולפט (heparan sulfate), מרכיב חשוב במטריקס החוץ-תאי (ECM) המעניק לאברי הגוף צורה ותמיכה. תאי סרטן משתמשים באנזים זה, כדי לשבור מחסומי רקמה סביב הגידול הצומח ולספק נתיבי התפשטות לגרורות הסרטניות ולכלי הדם המשרתים את הגידול.

בנוסף, שבירת המטריקס החוץ-תאי גורמת לשחרור של חלבונים מעודדי גדילה וכך מזרזת את התפתחות הגידול. יתר על כן, הפרנאז, המופרש על ידי תאי הסרטן, מתניע מעגל קסמים שבו הדלקת והגידול מעצימים זה את זה. הקבוצה המשותפת (טכניון-NYU Langon) מנסה להפר את מעגל הקסמים הזה באמצעות ’מעכבי הפרנאז’.

קבוצת המחקר ב-NYU Langone, בראשות פרופ’ הארווי פאס, תשתמש בדגימות רקמה מחולים במזותליומה, כדי לאשש את ממצאיו של פרופ’ ולודבסקי, בתקווה להעריך בהמשך – בניסויים קליניים – את הפוטנציאל הטיפולי של מעכבי-הפרנאז.

פרופ’ פאס, אוסף דגימות רקמה ממטופליו מאז 1989, אז היה ראש היחידה לאונקולוגיית חזה ב-מכון הלאומי לסרטן (NCI). כיום מכיל מאגר זה דגימות קפואות מיותר מ-350 חולי מזותליומה. ד”ר פאס הוא סגן יו”ר למחקר במחלקה לניתוחי חזה ב-NYU Langone וחבר במרכז הסרטן ע”ש פרלמוטר.

“הפרויקט הזה, הנתמך בנדיבות על ידי בני הזוג פרלמוטר, מאפשר לנו לשתף פעולה עם אחד המומחים המובילים בעולם בחקר תפקיד ההפרנאז בסרטן, שיתוף פעולה שהוא חיוני בפיתוח אסטרטגיות טיפול חדשות”.

הסביר פרופ’ פאס; “אנו מקווים, כי ניסויי המעבדה, יובילו למענקים ארוכי טווח מ-NCI, שיאפשרו לנו לבצע את שלב 1 בניסויים הקליניים בתרופות חדשות המעכבות-הפרנאז“.

“שיתוף הפעולה בינינו הוא ניסיון ראשון להתמקד בהפרנאז, כגורם סיכון משמעותי ב’חולי מזותליומה’ וכיעד לפיתוח תרופות מעכבות הפרנאז” – אמר פרופ’ ולודבסקי; “למעשה, במודל עכבר, כבר הראינו, כי שימוש במעכב הפרנאז, מוביל לעיכוב משמעותי בשגשוג של מזותליומה ממקור אנושי.

עולה, כי טיפול זה, האריך משמעותית את ’תוחלת החיים’ של העכברים. המאמץ המשותף עם הקבוצה של ד”ר פאס הוא הזדמנות להתקדמות משמעותית הן בהבנה הבסיסית של המחלה והן בתרגום הידע הזה ליישום תרופתי”.

המרכז הרפואי Langone באוניברסיטת ניו יורק הוא מרכז רפואי אקדמי מוביל ואחד הגופים החשובים בארה”ב במצוינות בטיפול רפואי, במחקר ביורפואי ובחינוך רפואי.

המרכז, הממוקם בלב מנהטן, כולל ארבעה בתי חולים ואת בית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק, שהכשיר מאז 1841 אלפי רופאים ומדענים שסייעו לעצב את עולם הרפואה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן