רדיו | טלוויזיה

אלישע שפיגלמן ממובילי העיתונות הכלכלית ב’רשות השידור’ הלך לעולמו

שפיגלמן, בן 72 במותו, נחשב ממובילי העיתונות הכלכלית ב’רשות השידור’ ◄ בשנים; 1994-1991, הגיש שפיגלמן, את התכנית "כלבוטק" ולאחר מכן, עד 1999 ערך את מהדורות "מבט" ו"יומן". בתפקידו האחרון, התמנה שפיגלמן לתפקיד ה’ממונה על קבילות הציבור ב-רשות השידור’.
0
0
אלישע שפיגלמן ממובילי העיתונות הכלכלית ב’רשות השידור’ הלך היום לעולמו
אלישע שפיגלמן

העיתונאי אלישע שפיגלמן, ממובילי העיתונות הכלכלית ב’רשות השידור’ הלך היום (שבת, ח’ בניסן, התשע”ו) לעולמו לאחר מחלת סרטן הריאות והוא בן 72 במותו. שפיגלמן, תרם את גופתו למדע. הוא הותיר אחריו אישה אהובה ולהם שלושה ילדים. בתם, נטע שפיגלמן, היא שחקנית בתיאטרון גשר.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

שפיגלמן החל את דרכו העיתונאית ב”קול ישראל”, שם שימש כתב כלכלי וראש דסק כלכלי. מאוחר יותר, שימש עורך “יומן השבוע” של תחנת הרדיו של ’קול ישראל’. בשנת 1987, הצטרף לחטיבת החדשות של הערוץ הראשון ושימש ראש הדסק הכלכלי.

שפיגלמן, נחשב העיתונאי הראשון, אשר שחשף את המעבר ממטבע ה”לירה (ל”י)” למטבע ה”שקל”.

בשנים; 1994-1991, הגיש את התכנית “כלבוטק” ולאחר מכן, עד 1999 ערך את מהדורות “מבט” ו”יומן”. בתפקידו האחרון, התמנה שפיגלמן לתפקיד ה’ממונה על קבילות הציבור ב-רשות השידור’.

לינדה בר, דוברת רשות השידור, מסרה, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; ’הנהלת רשות השידור’ הודיעה, היום, כי: “רשות השידור, מרכינה ראש הערב על לכתו של אלישע שפיגלמן, כתב עורך ומגיש וממובילי תחום הסיקור הכלכלי ברשות השידור, ושולחים תנחומים לבני משפחתו”.

█ קורות חייו

שפיגלמן, נולד ב’מוצא’, בה גדל עד גיל 4. אביו, לוי שפיגלמן, היה אחד מ-11 פועלי בניין ירושלמים שייסדו את מוצא עילית, הוא היה גם מפקד “ההגנה” באזור ים המלח ונהרג ב-1948, במהלך מלחמת השחרור.

הוא גדל במשך שנתיים אצל דודו בקיבוץ עין השופט ואחר כך עבר לחיות עם אמו בעיר חיפה. בצבא שירת בנח”ל מוצנח (1964-1962), שירת במילואים בגדודי חי”ר עד לשנת 1985. סיים תואר ראשון בסוציולוגיה ו-כלכלה ב-אוניברסיטה העברית (1969-1964).

עבד ככתב כללי ואחר-כך כתב כלכלי וראש דסק כלכלי של יומני חדשות ו-מחלקת החדשות בקול ישראל (1975-1970).

שפיגלמן, היה מנהל מחלקת יומני החדשות ב-קול ישראל (1977-1975). שימש ככתב כללי ועורך “יומן השבוע” בקול ישראל (1978-1977). במסגרת זאת סיקר את המהפך הכלכלי של שר האוצר שמחה ארליך.

כיהן כראש הדסק הכלכלי ב’ערוץ הראשון’, כשהיה עדיין ערוץ הטלוויזיה היחידי (1983-1978).

במסגרת זאת;

● בשנת 1980, בזמנו של שר האוצר יגאל הורביץ, שידר את הסקופ על המעבר מהלירה לשקל.

● בשנת 1981, הסתכסך עם יורם ארידור, שר האוצר, שטען, כי שפיגלמן אינו נותן סיקור מספיק לתוכניותיו הכלכליות ודרש מ-טומי לפיד מנכ”ל רשות השידור, לפטר את שפיגלמן. המנכ”ל לפיד, סירב והשר ארידור, מיאן להתראיין אצל שפיגלמן וקרא לחבריו הפוליטיקאים לעשות כמותו. כתוצאה מכך קרא שפיגלמן לחרם על ארידור וזה לא הופיע כלל בשידורי הטלוויזיה הישראלית באותה תקופה.

בתגובה לכך, הודיע שר האוצר ארידור, שהוא מסרב לאשר את תקציבה השנתי של רשות השידור, כפי שמחייב החוק ועבר לשיטה של אישור התקציב לחודש אחד בלבד כדי להפעיל לחץ על רשות השידור, עד שרשות השידור תפטר את שפילגמן. שר החינוך דאז, זבולון המר, שהיה גם ממונה על רשות השידור, נתן גיבוי לטומי לפיד בהתנגדותו לכך. בסופו של דבר השתכנע שר האוצר להפסיק את החרם.

אלישע שפיגלמן הגיש את התכנית “כלבוטק” וגם ערך את מהדורות “מבט” ו”יומן” | צילום: אביב חופי | עיבוד שולי סונגו©

● ב-13 במרץ 1982 שידר שפיגלמן, כתבה על המצאתו של יעקב מרידור, של מתקן מהפכני שעשוי להפיק אנרגיה עצומה ותניב רווחים עצומים למדינת ישראל, לימים התברר שהממציא, דני ברמן, היה נוכל וההמצאה היא תרמית.

● בשנת 1983 ביוזמת שר המסחר והתעשייה דאז גדעון פת מונה שפיגלמן לסגן הציר הכלכלי בעיר ניו יורק ומנהל רשות ההשקעות של ישראל בארצות הברית, ובכך הורחק מהטלוויזיה הישראלית. בתפקידו החדש החליף שפיגלמן את יוסי ורדי. בתפקידו כמנהל רשות ההשקעות בארצות הברית כיהן עד לשנת 1987.

● בשנים 1991-1987 שב לעבודתו בטלוויזיה והיה כתב, במסגרת זו היה אחראי לסיקור ’משפט דמיאניוק’, ערך כתבות תחקיר בנושא; ’פרשת דרעי’ והיה עורך “מבט לחדשות”.

● הגיש את התוכנית “כלבוטק” בשנים; 1994-1991.

● בשנים 1999-1994 ערך מהדורות בתוכניות החדשות: “בוקר טוב ישראל”, “מבט” ו”יומן”.

● בשנים 2002-1999 ערך שפיגלמן את “יומן”, תוכנית האקטואליה השבועית. בשנים 2003-2002 ערך את התוכניות “בין הכותרות” ו”מוקד” בהגשת בן כספית.

● בשנים 2004-2003 היה עורך חדשות בטלוויזיה.

● בשנים 2007-2005 ערך את “מבט כסף”, תוכנית חדשות כלכלית ואת “מבט לחדשות”.

● במאי 2007, התמנה ל-ממונה על תלונות הציבור ברשות הציבור, משרה בה הוא החזיק עד (דצמבר 2011).

● מ-1975 היה חבר בוועדי העובדים ברשות השידור וב-אגודת העיתונאים, בשנים 2003-1999 היה יושב ראש האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל. מאז 1998 היה חבר נשיאות מועצת העיתונות בישראל, וחבר במליאת המועצה.

● החל משנת 2005 ועד לשנת 2011, שימש גם כמנכ”ל של קרן ההשתלמות של העיתונאים, וביוזמתו הוחלט לסגור את הקרן ולהעביר אותה לניהול מקצועי של חברת הלמן-אלדובי בע”מ.

המידע על אלישע שפיגלמן, הובא באדיבות ויקיפדיה

יהי זכרו ברוך.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן