כלכלה עולמית

איראן מאיימת על ארצות הברית ומדינות המערב לא רק בגרעין

מגדלי פיסטוק בארה"ב, חשים כעת באובדן ההגמוניה בעקבות הסרת הסנקציות. מודאגים מהתחרות מול איראן: איראן, עלולה להציף את השווקים העולמיים לא רק בנפט אלא גם ב’פיסטוקים’ ◄ חקלאי אירן, ינסו להוכיח שהם שאינם מסובסדים ע"י ממשלתם וכבר בקיץ הקרוב בפגישה עם נציבות סחר הבינלאומית של ארה"ב, ינסו להביא להורדת מחירי הפיסטוק.
0
0
איראן מאיימת על ארצות הברית ומדינות המערב לא רק בגרעין אלא גם ב... פיסטוקים
איראן מאיימת על ארצות הברית ומדינות המערב לא רק בגרעין אלא גם ב… פיסטוקים

כזכור ביולי, אשתקד, הזהירו, גורמים במשק העולמי, כי איראן, עלולה להציף את השווקים העולמיים לא רק ב’נפט’ אלא גם ב’פיסטוקים’. אי לכך, יצרנים רבים חוששים, כי הפיסטוק האיראני, יהווה איום על המגדלים האמריקאים לא רק בשוק מקומי, אלא גם בשווקים בחו”ל.

אחרי כ-30 שנה, מתברר, כי איראן, היטיבה להיערך ל”יום שאחרי הסרת הסנקציות המערביות” באמצעות תכנון חקלאי ואגירה של יבולי גדולים של פיסטוקים. ולא רק זאת; משרד החקלאות האירני, דיווח בשנה שעברה, כי אירן, מצויה במגמת גידול ברווחים של כ- $2,000,000,000 זאת מ’יצוא של גידולים חקלאיים’ כגון; פירות ועשבי תיבול.

חקלאי קליפורניה, שנהנו מן השגשוג בזכות החרמת התוצרת החקלאית מאיראן ברחבי העולם המערבי ואפשרו לארה”ב, כאמור, להפוך ליצואנית הגדולה בעולם.

הפיסטוקים נחשבים מן הגידולים הרווחיים ביותר של ארה”ב. במהלך 5 השנים עד שנת 2014, זינקו מחירי הפיסטוקים ב־40% בשל מחסור בהיצע. כעת חשים באובדן ההגמוניה בעקבות הסרת הסנקציות.

בשל המחוסר במים והטמפרטורות החמות ששררו השנה וכעת גם התחרות העזה והחוסר בכיסם ודבר החמור יותר; הצניחה במחירי הפיסטוקים בגין התחרות בענף זה ההולכת ונעשית קשה מאד.

איראן, היא בעלת השטח הגדול ביותר של קרקע המיועדת למטעי פיסטוק

לפי מועצת הפיסטוקים האמריקאית; בתוך עשור בשנת 2014, שולש יבול הפיסטוקים לכדי כ־234 אלף טונות. שווי יבולי הפיסטוקים האמריקאיים, הגיע ל־1.3 מיליארד דולר מנגד אירן, ייצאה 180,262 טון של אגוז בשווי של 1.62 מיליארד $ בשנת 2014. כעת מסתמנת עלייה של 50% בייצוא מבחינת כמות היבול וערכו הכספי.

איראן, היא בעלת השטח הגדול ביותר בעולם של קרקע המיועדת למטעי פיסטוק, משתרע על פני יותר מ-20 מחוזות במדינה.עצם העובדה, כי ארצות הברית, העלתה את מחירי הפיסטק ב-300% מול התעריף האירני, זה לעשה כאילו האמינה שהתחרות מול אירן, נעשית קשה מאוד, אבל מחירי הפיסטוק הללו לא יוכלו להישאר כה גבוהים לנצח, זאת משום שיש הסבורים, כי חקלאי אירן, ינסו להוכיח שהם שאינם מסובסדים על ידי ממשלתם וכבר בקיץ הקרוב בפגישה עם נציבות סחר הבינלאומית של ארה”ב, ינסו להביא ל’הורדת מחירי הפיסטוק’.

לשמר העליונות של איראן כיצואנית פיסטוק איכותי המובילה בעולם אשכול של פיסטוק לפני הבשלת הפירות צילום ויקיפדיה עיבוד צילום שולי סונגו ©
לשמר העליונות של איראן כיצואנית פיסטוק איכותי המובילה בעולם אשכול של פיסטוק לפני הבשלת הפירות צילום ויקיפדיה עיבוד צילום שולי סונגו ©

בכירים איראניים, ציינו, כי באפריל האחרון (2015) שמדינתם נדחקה החוצה כיצואנית מובילה של הפיסטוק ודורשת חזרה את התואר בו החזיקה.

תפוקת אגוז הפיסטוק, הגיעה ל-235,000 טון בזכות כמות משקעים נכבדה ויישום של פיתוח איראן להטבת היבולים, מקור רשמי ושר משרד החקלאות, מר עלי מושני, הצהיר, כי; “איראן, נמצאת אחרי ארה”ב בגידולי פיסטוק המובילה לאור הפרסום הלא רשמי על 240,000 טונות של יבול פיסטוק בארה”ב לשנת 2014, עפ”י פרסומים בלתי מבוססים של ארגון המזון והחקלאות (FAO)” – הבהיר מושני.

בארה”ב, גוברים הסימנים, כי איראן, היא היצואנית המובילה ב’ייצוא הפיסטוקים’, מעמד אותו דאגה איראן לשמר בזכות איכות הפיסטוק, האיראנים גאים במדיניות שנקט משרד החקלאות שלהם, שהבטיח בתכנון החקלאי ובשורת צעדים שנקט בענף לשמר את העליונות של איראן כיצואנית פיסטוק איכותי המובילה בעולם.

עצם העובדה, כי ארצות הברית, העלתה את מחירי הפיסטוק ב-300% מול התעריף האיראני, זה לעשה כאילו האמינה שהתחרות מול אירן נעשית קשה מאוד, אבל מחירי הפיסטוק הללו לא יוכלו להישאר כה גבוהים לנצח. זאת משום שיש הסבורים, כי חקלאי אירן, ינסו להוכיח שהם שאינם מסובסדים על ידי ממשלתם וכבר בקיץ הקרוב, בפגישה עם נציבות סחר הבינלאומית של ארה”ב, ינסו להביא ל’הורדת מחירי הפיסטוק’.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן