מים

יום המים הבינלאומי בישראל אין אישור התקן של מחזור מים אפורים

יו"ר חטיבת מים אפורים באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל חברת "חוליות", פול שטיינר מאשים; התקן למחזור מים אפורים בישראל תקוע למעלה מ-3 שנים ◄ על מנכ"ל מכון התקנים להתערב אישית ולקדם את אישורו אחת ולתמיד ◄ התפתחות הענף תיצור כ-1,500 מקומות עבודה בפעילות בשוק המקומי בנוסף לחברות רבות שיקומו לאחר הסדרת הענף באופן חוקי, ואשר יהיו מכוונות ייצוא.
0
0
יום המים הבינלאומי, בישראל, אין עדיין אישור התקן של מחזור מים אפורים
פול שטיינר | עיבוד צילום: שולי סונגו

“למרות המלצות כל המומחים לאשר את התקן ל’מחזור מים אפורים’ בישראל, צעד שיחסוך למדינה כ-150 מיליון קוב מים בשנה, משרד הבריאות, ממשיך להכשיל את התקן פעם אחר פעם ו’מכון התקנים’ מסרב בשל כך לחתום עליו למעלה מ-3 שנים. אני מקווה שהשכל הישר, ינצח ובסופו של דבר תושבי מדינת ישראל, יוכלו להתקלח עם מצפון נקי, בידיעה, כי ה’מים’ בהם הם משתמשים מועברים להדחת אסלות והשקיית גינות” – כך אמר היום (שלישי, יב’ באדר ב תשע”ו) לרגל יום המים הבינלאומי ועל רקע פברואר השחון, מר פול שטיינר, יו”ר חטיבת מים אפורים ב’איגוד לשכות המסחר’ ומנכ”ל ’חברת חוליות’ לרגל ’יום המים הבינלאומי’ (World Water Day*).

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

מים אפורים“, הינם המים המגיעים מהאמבטיה, מכיור האמבטיה וממכונת הכביסה והם בעלי רמת זיהום נמוכה יחסית בשונה מ”המים השחורים” המגיעים מן השירותים ומן המטבח ואשר כוללים שומנים ומלחים אותם לא ניתן ’למחזר’ ביעילות ובאיכות טובה.

משרד יחסי הציבור ’יובל -ייעוץ תקשורת’, מסר באמצעות יובל גמליאל לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; על פי ההערכות המקצועיות “המים האפורים” מהווים כ-40% (אחוזים) מ-תצרוכת המים הביתית הממוצעת בישראל ומנתוני ’חטיבת מים אפורים’ אשר ב’לשכת המסחר’ עולה, כי חיסכון של 40% ב’תצרוכת הביתית’ הממוצעת, יתבטא בסכום של מאות שקלים בשנה (כ-84 שקלים בחודש) ובכ-14 מיליארד שקלים למדינה עד שנת 2050.

עוד להערכת החטיבה, התפתחות הענף תיצור כ-1,500 מקומות עבודה בפעילות בשוק המקומי, בנוסף לחברות רבות שיקומו לאחר הסדרת הענף באופן חוקי, ואשר יהיו מכוונות ייצוא. פוטנציאל היצוא של ענף זה, יכול להגיע לכ-100 מיליון דולר בתוך 5 שנים, והוא ימצב את מדינת ישראל, כמעצמה טכנולוגית גם בתחום זה.

לדברי שטיינר; “מדינות רבות דוגמת; ארה”ב, גרמניה, אוסטרליה וקפריסין מתירות שימוש במים אפורים ותמוה הדבר שלמרות שעברו למעלה מ-3 שנים מאז החל התקן להתגבש על ידי ועדות מומחים וועדות טכניות שונות, משרד הבריאות וכעת מכון התקנים, תוקעים מקלות בגלגלים לצעד חשוב כל כך שיחסוך למדינה כסף רב ואף יתרום ל-שמירה על הסביבה”.

“לרגל ציון יום המים הבינלאומי בישראל ובעולם” – הוסיף מר פול שטיינר; “אני קורא למנכ”ל מכון התקנים מר אלי שטיין, להתערב אישית בנושא ולהביא לסיומה את סאגת אישור התקן לרווחת הציבור והסביבה”.

לדבריו, של שטיינר; “אין כיום תקן למחזור מים אפורים בישראל ועל מנת להתקין את המערכות, יש לקבל אישורים פרטניים ומסורבלים לכל מערכת ממשרד הבריאות”.

“בארץ פועלות מספר מערכות מחזור מים אפורים בהצלחה במקומות כמו; גני תקווה עם פרויקט הבריכות הביולוגיות ובעיר קריית אונו, בה הותקנה בקאנטרי החדש בעיר ’מערכת למחזור מים אפורים’, אך עדיין מדובר על כמות מערכות למחזור מים, הבטלה בשישים”. הוסיף וסיכם יו”ר חטיבת מים אפורים באיגוד לשכות המסחר ומנכ”ל חברת חוליות, מר שטיינר.

█ משרד הבריאות אוסר על שימוש במים אפורים בשימוש ביתי

על פי משרד הבריאות מוגדרים “מים אפורים” כשפכים סניטריים שלא באו במגע עם נוזלים מתאי שירותים. “מים אפורים בהירים” מוגדרים כמים אפורים ללא מי כיור המטבח ומדיח הכלים (שמכילים שומנים, מלחים ודטרגנטים) בשנים האחרונות, קיימת מגמה בציבור, שנובעת בין היתר מהמחסור במים בישראל ומרצון לשמירה על איכות הסביבה, להשיב “מים אפורים” לשימוש חוזר, בעיקר עבור גינון ו-הדחת אסלות.

טיפול בשפכים ביתי בגינה פרטית | צילום: ארכיונעים | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

משרד הבריאות טוען, כי בעיה מרכזית הקיימת בשימוש חוזר במים אפורים היא הסכנה לבריאות הציבור. כי מים אפורים מכילים ריכוז גבוה של מיקרואורגניזמים העלולים לסכן את בריאות הציבור בעת מגע עימם.

מגע זה, עלול להתרחש בשל כשלים במערכות הטיפול וההשבה, בשל מגע עם מים המשמשים להשקיה, בחדירת מים אפורים אל מערכות מי שתיה (שעלולה להיגרם על ידי חיבור צולב בין המערכות השונות במבנה) ועוד. לפיכך, על פי משרד הבריאות שימוש במים אפורים, מחייב הקמה והפעלה של מתקני טיפול מתקדמים, תוך בקרה יעילה על תפקודם.

שימוש במים אפורים ב-רשויות מקומיות ו-עסקים טעוני רישוי משרד הבריאות, פרסם ביוני 2008, הנחיות המאפשרות קידום הקמת מתקנים לטיפול במים אפורים על-ידי רשויות מקומיות או עסקים טעוני רישוי, בטכנולוגיות מתקדמות שיבטיחו רמת טיהור גבוהה של המים.

ההנחיות מתייחסות, בין היתר, למיקום המתקן ומיקום שטחי ההשבה של המים, לרמת הטיפול הנדרשת ולאמצעים ההנדסיים הנדרשים במתקן וכן לבעלות על המתקן ולאחריות על תפעולו.

משרד הבריאות, בודק את התכניות להפרדה, טיפול והשבת המים האפורים ומאשרן בהתאם להנחיות. כמו כן מפקח המשרד על ביצוע ההנחיות בפועל. כל שימוש במים אפורים במבנה ציבור או בתעשייה חייב באישור משרד הבריאות.

█ איסור על שימוש במים אפורים בשימוש ביתי

לפי משרד הבריאות, קיים חשש, כי מתקני טיפול במים אפורים שיוצבו בבתים פרטיים או בתים משותפים יופעלו ללא מיומנות מקצועית, לא ירחיקו את המיקרואורגניזמים גורמי המחלות במידה הנדרשת ויהיו נתונים ליותר בעיות תחזוקה וכשלים בתפעול. מסיבה זו, אסר לטענתו משרד הבריאות על שימוש במים אפורים בבתים פרטיים ובתים משותפים.

☚ עוד בהרחבה בעלון מידע של משרד הבריאות השבת מים אפורים בישראל.

█ יום המים הבינלאומי | World Water Day

יום המים הבינלאומי (World Water Day) מצוין מדי שנה ב-22 במרץ ועוסק, כמתבקש משמו, ב; מים. היום, נקבע על פי החלטה של האו”ם מ-1992, בכנס בעיר ריו דה-ז’ניירו.

ארגון אונסק”ו, שיזמה את היום, מזמינה את המדינות החברות באו”ם לציין את היום, כפי שמתאים לכל מדינה. “יום המים”, עוסק בעיקרו בחשיבות שב-חיסכון במים, בכל שנה, היום סובב סביב נושא אחר הקשור ב; מים, לדוגמה, בשנת 2014 עסק היום ב”קשר בין אנרגיה למים”. (מתוך ויקיפדיה).

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן