זוכי פרס ישראל

נורית הירש היא כלת פרס ישראל לזמר עברי ואמנות עממית לשנת תשע’ו

שר החינוך ח"כ נפתלי בנט; "כשאומרים על מישהו שהוא פס הקול של הארץ הזאת, בלי שמץ של הגזמה, מתכוונים לנורית הירש" ◄ נימוקי ועדת הפרס; נורית הירש היא מהמלחינות הבולטות והמוכשרות של הזמר העברי. פעילותה המוסיקלית של הירש התמקדה בהלחנת שירים ופזמונים ופס הקול של מדינת ישראל שזור בשיריה...".
0
0
נורית הירש היא כלת פרס ישראל לזמר עברי ואמנות עממית לשנת תשע’ו
נורית הירש כלת פרס ישראל

שר החינוך נפתלי בנט הודיע היום (יום ראשון, ג’ באדר ב’ התשע”ו), על זכייתה של כלת פרס ישראל בתחום זמר עברי ואמנות עממית, גב’ נורית הירש. השר בנט, אישר את המלצת ועדת הפרס בראשותו של ד”ר נתן שחר, ולצידו חברי הועדה קורין אלאל, שלומי שבת ופרופ’ שלום צבר. “הרגע בישרתי בשמחה לנורית הירש שהיא כלת פרס ישראל לזמר עברי תשע״ו – צייץ השר בטויטר והוסיף; “נורית הירש, היא פס הקול של ארץ ישראל הטובה והישנה”.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

השר בנט, בירך את נורית הירש על תרומתה רבת השנים לזמר העברי; “כשאומרים על מישהו שהוא פס הקול של הארץ הזאת, בלי שמץ של הגזמה, מתכוונים לנורית הירש; היא פס הקול של הרומנטיקה, עם “פרח הלילך” ו”בפרדס ליד השוקת” ו”אתה לי ארץ”.

היא פס הקול של הציונות עם “אבניבי” שזכה בארוויזיון (ובעברית!) ו”חלקת אלוהים”. היא פס הקול של האופטימיות והנוסטלגיה הישראלית עם “בשנה הבאה נשב על המרפסת”, ו”הדרך אל הכפר”.

נורית הירש היא ארץ ישראל הישנה והטובה, ארץ ישראל שברגעים קשים אפשר לזמזם את יצירותיה ולהיזכר מי אנחנו, ולמה אנחנו כאן”.

בנימוקי ועדת הפרס, צוין, כי נורית הירש היא מהמלחינות הבולטות והמוכשרות של הזמר העברי. פעילותה המוסיקלית של הירש התמקדה בהלחנת שירים ופזמונים ופס הקול של מדינת ישראל שזור בשיריה כדוגמת “בשנה הבאה”, “עושה שלום במרומיו”, “אח יא ראב” ו”מקהלה עליזה”. בחירת התמלילים נעשתה על ידה תוך כבוד למחבר המילים ולשפה העברית.

נורית הירש מנסה לתאר בצלילים את המילים והדימויים המופיעים בתמלילי השירים. לחניה מותאמים לקהלי היעד המגוונים, לדוגמה: שירי ילדים, נוער ומבוגרים.

ביצירותיה ניתן למצוא שילוב הולם בין מזרח ומערב, בין חסידי והמזרחי-הים תיכוני, בין הקצב המדוד לבין גיוון רתמי, בנוסח הלטיני לדוגמה. הפשטות מצד אחד והשילוב מהצד השני, אלה הם האפיונים המוסיקליים המייחדים את יצירתה המוסיקלית של המלחינה נורית הירש”.

█ נורית הירש –קורות חיים

נורית הירש (נולדה בעיר תל אביב ב-13 באוגוסט 1942) בוגרת תיכון עירוני א’ והאקדמיה ע”ש רובין במגמת פסנתר. היא מוזיקאית ומלחינה ישראלית. כלת פרס ישראל לשנת ה’תשע”ו היא קנתה לעצמה אחיזה בולטת בזמר העברי בזכות למעלה מאלף לחנים שחיברה לטובי הפזמונאים והמשוררים בישראל. היא הלחינה מעל 1600 שירים.

למדה פסנתר אצל אלכסנדר בוך, קומפוזיציה אצל מרדכי סתר, יחזקאל בראון ויצחק סדאי, תזמור אצל נעם שריף וניצוח אצל לסלו רוט. ניגנה מוסיקה קאמרית בכיתתו של עדן פרטוש ולמדה קלרינט אצל יעקב ברנע מהפילהרמונית.

מגיל צעיר התפרנסה מלווי זמרי האופרה הישראלית, נגינת פסנתר בסטודיו לבלט ושעורים פרטיים בתיאוריה וסולפג’.

הייתה הפסנתרנית של תיאטרון “החמאם” ביפו, פסנתרנית הבית של תיאטרון “הבימה” ופסנתרנית מלוה של רביעיית מועדון התיאטרון.

שרתה בלהקת גייסות השריון ובמקביל למדה ג’ז אצל צבי קרן.ברי ואמנות עממית לש

המשיכה את לימודיה באוניברסיטת קליפורניה בלוס – אנג’לס במקצועות; מוסיקה לסרטים, מוסיקה בת זמננו ומוסיקה אלקטרונית. כמו כן, למדה בניו יורק קומפוזיציה אצל המלחין דלוג’ויו.

הלחינה למעלה מ-1500 (אלף חמש מאות) שירים, ביניהם; “עושה שלום במרומיו”, “בשנה הבאה”,”פרח הלילך”, “בן יפה נולד”, “כבר אחרי חצות”, “בפרדס ליד השוקת”, “ללכת שבי אחרייך”, “בלדה לשוטר אזולאי”, “תני לי יד”, “אח יא ראב”, “חשמל בכפות ידיך” ,”בואי לאילת”, “רק בישראל”, “אי שם”, “אבניבי”, “נחמה”, “בוא בשלום”, “הבית ליד המסילה”, “אתה לי ארץ”, “רק בינתיים”,”חלקת אלוהים”, “זמר שכזה”, “מלאך מסולם יעקב”, “ושוב איתכם” ו”מקהלה עליזה”.

נורית הירש, ייצגה את ישראל בפסטיבלים רבים בעולם כמלחינה, מתזמרת ומנצחת.

● בשנת 1973, זכה שירה “אי שם” במקום הרביעי בתחרות האירוויזיון בלוקסמבורג בתזמורה וניצוחה.

● בשנת 1978, זכה שירה “אבניבי” במקום הראשון בתחרות האירוויזיון בפריז – גם הוא בתזמורה וניצוחה.

כמו כן, זכתה נורית הירש בפרסים ובמקומות ראשונים בפסטיבלים בינלאומיים; ביון, יפן, צ’ילה, פורטוגל, מלטה, ברזיל, יוגוסלביה, אירלנד וכאמור גם בפרסים ראשונים בארץ; “אהבתה של תרזה”, דימון”, “בדרך חזרה”, “ברבאבא”, “הדרך אל הכפר”, “חלקת אלוהים”, לא נעצור” ועוד רבים אחרים.

נורית הירש הלחינה מוסיקת רקע ל-14 סרטים, ביניהם; “השוטר אזולאי”, “לופו מלך הכביש”, “כץ וקרסו”, “מאחורי הסורגים”, “הבחור של שולי”. הלחינה, תזמרה וניצחה על המחזמר “סלאח שבתי” של אפרים קישון שהוצג בתיאטרון הלאומי “הבימה”.

כתבה מוסיקה להצגות וסדרות טלוויזיה; “קרובים קרובים”, “פרפר נחמד”, “הבית של פיסטוק”, “הזמיר מארץ סין”, “דלת הקסמים”, “קרוסלה”, “דיג דיג דוג”, “פים פם פה”, “סופי ומופי”, “אימי הגנרלית”, “ייסורי אפרים”, “בנים גידלתי ורוממתי”.

במרוצת השנים, יצרה נורית הירש רפרטואר חדש לילדים – כמה מאות שירי ילדים שהפכו לנכס צאן ברזל בגנים ובבתי הספר.

שיריה פורסמו במלל ובתווים בשישה ספרים; “חמישים להיטים”, “ללכת שבי אחרייך”, “רק בינתיים”, “דיג דיג דוג”, “מקהלה עליזה”, “שרים מורשת” וכן הופיעו שלושה עשר אוספים משיריה על גבי תקליטורים.

רבים משיריה של נורית הירש היו לריקודי עם אותם רוקדים בחוגים בארץ ומחוצה לה. בנוסף להלחנה, נורית מקדישה חלק ניכר מזמנה להופעות וקונצרטים משיריה בארץ וברחבי העולם.

בחודש פברואר 2000, התקיים מופע משיריה בהיכל התרבות בתל אביב עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בהנחייתה ונגינתה.

בחודש יולי 2000, הופיעה בבואנוס איירס עם ביתה , זמרת האופרה רות רוזנפלד, איתה גם הופיעה בסדרת קונצרטים בקזחסטן וקירגיסטן אליהן הוזמנו ע”י משרד החוץ בספטמבר 2000.

בנובמבר 2003, יצאה נורית הירש למסע הופעות ברחבי ארצות הברית בפני הקהילות השונות.

באוקטובר 2004, יצאה נורית הירש לביקור במחנות ההשמדה בפולין, ונתנה קונצרט משיריה בקרקוב בפני משלחות של אלף תלמידים ומורים מישראל.

בדצמבר 2004, הופיע נורית עם אהוד מנור במופע משיריהם המשותפים בפני צבור “אמונה”. בעקבות הצלחת המופע הוזמנו השניים להופיע בפני כנסת ישראל בט”ו באב 2005.

ביולי 2005, נתנה נורית הירש קונצרט נוסף משיריה בהיכל התרבות בתל אביב. באותו שבוע, במלאת שנה לפטירתה של המשוררת והמלחינה נעמי שמר, התבקשה נורית הירש להופיע ולהנחות מופע מיוחד לזכרה בירושלים.

בנובמבר 2005, יצאה נורית הירש למסע הופעות בדרום אמריקה; בצ’ילה, ארגנטינה וברזיל שם הופיעה בפני הקהילות היהודיות.

בדצמבר 2006, יצאה נורית למסע הופעות בדרום אמריקה: מקסיקו, גאוטמלה וארה”ב.

נורית הירש הגישה מופעי מחווה מיוחדים בבית אביחי בירושלים למיטב היוצרים; משה וילנסקי, נעמי שמר, יאיר רוזנבלום ואהוד מנור. כמו כן, הגישה שם מופעים מיוחדים כמו “זיכרונות מבית סבא” ו”מלאך מסולם יעקב” עם החזן ישראל רנד.

ב- 2007, הוציאה נורית ספר ילדים חדש בשם “מקהלה עליזה” ומופיעה ברחבי הארץ בפני גני ילדים.

ב- 2008, הוציאה נורית בשיתוף משה”ח ספר חדש בשם “שרים מורשת” ומופיעה ברחבי הארץ בפני תלמידי בתי הספר וההורים. עד עתה הופיעה הירש ב- 200 בתי ספר יסודיים ברחבי הארץ. כמו כן, מופיעה נורית הירש עם שיריה בערבי זמר, אירועים וטקסים.

בפברואר 2011, יצאה נורית למסע הופעות התנדבות בקהילות היהודיות בארה”ב עלפי הזמנת הארגון היהודי העולמי LIMUD וכמו כן בפני הקהילה הישראלית בלוס אנג’לס.
בימים אלו, מופיעה נורית הירש בתכנית משותפת עם להקת חיל החינוך של צה”ל בפני חיילים וקצינים.

בספטמבר 2013, ייצא ביוזמתה ספר משיריו של המלחין יאיר רוזנבלום ז”ל ובדצמבר שנה זו, תנחה לכבודו ערב מיוחד בהשתתפות מיטב אמני ישראל בעיר ת”א. גם פעילות זו נעשית בהתנדבות ובאהבה.

לצד משוררים ותיקים, כמו; חיים נחמן ביאליק, נתן אלתרמן, לאה גולדברג, המשוררת רחל, תרצה אתר, דליה רביקוביץ ואהוד מנור, משתפת הירש פעולה עם טובי היוצרים, ביניהם: חיים חפר, יורם טהרלב, רחל שפירא, לאה נאור, דודו ברק ושמרית אור.

בנוסף לכל הפרסים שקיבלה נורית הירש בארץ ובעולם על השתתפות וזכייה בפסטיבלים ותחרויות קיבלה הירש את הפרסים הבאים;

● פרס אקו”ם

● פרס כינור דוד

● פרס אשת המופת מטעם “ליונס ישראל” יחד עם פרופ’ צבי שפירר והשופט מישאל חשין.

● פרס מפעל חיים מטעם “אוניברסיטת בר-אילן”.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן