דגים | עולם המים

נחל ציפורי: תלמידים מהישוב נופית תיעדו צלופח אירופאי במי הנחל

עדות נוספת לשיפור באיכות המים בקישון: תלמידים תיעדו צלופח אירופאי ששחה במעלה הקישון וחי בנחל ציפורי ◄ התלמידים לומדים ועובדים באזור הנחל במסגרת פרוייקט "שקו"ף (שיקום הקישון ופיתוחו) לסביבה" של רשות ניקוז ונחלים קישון ◄ הצלופח האירופאי מוגדר מין נדיר בסכנת הכחדה חמורה והעובדה שהצליח לשחות במעלה קישון ולעבור אל נחל ציפורי - מעידה על איכות מים טובה בשני הנחלים.
0
0
נחל ציפורי: תלמידים מהישוב נופית תיעדו צלופח אירופאי במי הנחל
צלופח אירופאי במי הנחל

דג צלופח אירופאי בגודל בינוני (כ-20 סנטימטר), עלה ברשתה של אחת מתלמידות מהישוב נופית, במי נַחַל צִיּפוֹרִי, נחל איתן הזורם מהרי נצרת לנחל קישון. הנחל, שאורכו 32 ק”מ ובהם זורם גם מתחת לישוב שלהם. התלמידים והתלמידות בנופית, משתתפים בפרויקט ’שקו”ף לסביבה’ של רשות ניקוז ונחלים קישון, הצליחו לתעד בסוף השבוע את האורח מפתיע הצלופח האירופאי הנחשב לדג נדיר והמוגדר בסכנת הכחדה חמורה בארץ ישראל.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הצלופח האירופאי, מתרבה אך ורק בים הפתוח (אוקיינוס) ומשם עושה את דרכו אל תוך הנחלים. העובדה, כי הצלופח, נמצא במי נחל ציפורי, מעידה, כי הוא שחה בהצלחה כברת דרך ארוכה מן הים התיכון, במעלה נחל הקישון ומשם אל האזור שבו מצאו אותו תלמידי בית הספר.

עמי כברי ממשרד תהודה ויחסי ציבור מסר לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; התלמידים חוקרים את הנחל ומסייעים בשמירה עליו, במסגרת תוכנית הנקראת שקו”ף (שיקום קישון ופיתוחו) לסביבה.

את התוכנית מפעילה רשות ניקוז ונחלים קישון ביחד עם המועצות האזוריות עמק יזרעאל וזבולון. כחלק מהפרויקט, עורכים התלמידים ניטור של הסביבה; כל בעלי החיים נלכדים, מצולמים ומשוחררים ישירות בחזרה אל הטבע.

צלופח הוא בעל שלושה שלבי התפתחות;

● “צלופח זכוכית” – פגה זעירה ושקופה הנסחפת בים עד לשפכי נהרות.

● “צלופח זהב” – צלופח צעיר, שגודלו בין 5-30 ס”מ, וצבעו חום צהבהב, מתפתח במקווי מים מתוקים, ובנחלים, עד להגעה לבגרות.

● “צלופח כסף” – זהו הצלופח המוכר, דג ארוך שמראהו כנחש, צבעו אפור כסוף, עיניו גדולות בצורה משמעותית ומתאימות לראייה באפלולית מעמקים.

צלופח אירופאי. אורכו כ-20 ס”מ צילום: שי אגמון – צפרות, טבע, סביבה

הפרט שתועד בנחל ציפורי, היה ב”שלב הזהב”. עובדה זו, מעידה, כי הוא התפתח במשך מספר שנים בנחל ומכאן עולה, כי איכות המים, הן ב’נחל קישון’ והן ב’נחל ציפורי’ היא טובה.

זאת ועוד; היום (ג’), פורסם, כי מנכ”לית רשות נחל הקישון, הגברת שרון נסים, אמרה; “‘רשות הנחל’, גאה להגיש לציבור מידע שקוף ומהימן באשר לאיכות מי נחל הקישון בזמן אמת.

עמלנו רבות בכדי להטמיע וללמוד את מערכת הניטור, כך שהיום אנו יודעים לאבחן את מצב הנחל בכל עת. בכוונת ‘רשות נחל הקישון’ להקים תחנות ניטור מקוונות נוספות במעלה הנחל בכדי שתהיה בקרה נוספת”.

צלופח אירופי

נחל ציפורי: תלמידים מהישוב נופית תיעדו צלופח אירופאי במי הנחל
צלופח אירופאי במי הנחל

צלופח אירופי (שם מדעי: Anguilla anguilla) הוא מין של צלופח שחי במים מתוקים ב; אירופה, צפון אפריקה, והמזרח התיכון. הצלופח, מגיע בדרך כלל לאורך של 60-80 ס”מ, אך במקרים נדירים הוא יכול להגיע גם לאורך של 1.5 מטר.

על פי ויקיפדיה – צלופח אירופי, הצלופחים האירופיים מתרבים בים סרגסו באמצע האוקיינוס האטלנטי, והפגיות נסחפות אל חופי אירופה במשך 300 ימים. כשהפגיות מתקרבות לחופי אירופה הן הופכות למה שידוע בשם; “צלופחי זכוכית” (הם נקראים כך מפני שבשלב זה הם כמעט שקופים), נכנסים לזרמי נהרות ומתחילים לשחות במעלה הזרם.

כשהם מגיעים אל מקווי מים מתוקים הם הופכים לגרסאות קטנות של צלופחים מבוגרים שידועות בשם; “צלופחים צהובים” מאחר שצבעם הוא צהוב חום בשלב זה. כאשר
לאחר 5-20 שנה הם מגיעים לבגרות מינית והופכים ל”צלופחי כסף”.

העיניים שהם גדלות, הגב שלהם הופך כסוף-כחול, והבטן הופכת להיות לבנה. בשלב זה, הם מתחילים בנדידה חזרה לים סרגסו. הוא צלופח המים המתוקים היחיד שחי בארץ ישראל.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן