צבא | משטרה | ביטחון

תמונת המלחמה הבאה: קיצור זמן תקיפה והגדלת פס ייצור החימוש

רס"ן לירן; "אנחנו רוצים להגדיל את משך פעילות מפעל החימוש, כאשר אנו מכוונים לרצף פעילות אינסופי בחירום, ובמקביל רוצים לקצר משך ההכנה של כל פצצה. קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר בשינוי התפיסה נעשתה ע"י שילובם של חיילים מכל מגפי התחזוקה במפעלים" ◄ אנשי חיל האוויר, אינם מסתירים את הסוד הגלוי ביותר האתר שלהם; הוא הטוב ביותר בצה"ל ומבין אתרי התכנים מהמובילים והמקיפים באתרי התוכן בישראל, המהווה מקור בלתי נדלה של עשרות אלפי כתבות, תמונות, סרטים ומידע במגוון תכנים.
0
0

הזרוע האווירית של צבא הגנה לישראל, חיל האוויר הישראלי, או בשמו הרשמי; “זרוע האוויר והחלל”, ממשיך באחרונה בפתיחות, בשקיפות, אפילו בהגינות … זאת על פי פרסומיו לאור החשיבות העצומה שיש היום לזירה התקשורתית – עד כדי כך שאי-הצלחה בה עלולה לבטל הישגים בשדה הקרב – בנה חיל האוויר, מערך תקשורת שתפקידו; לשקף לציבור בארץ ובחו”ל את הקורה בחיל ולאפשר לכל המשרתים בו להתעדכן בחדשות הפנים וליזום זרימת מידע ביניהם – כך למד ונשבה בקסמיו כותב שורות אלו מאתר חיל-האוויר, המרתק בתכניו והוא מומלץ לכל בַּר בֵּי רַב ובוודאי לכל אנשי הצבא.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

מפקדת אתר חיל-האוויר והערוצים הדיגיטליים; סרן ספיר ניסים, עושה עבודה נהדרת והופכת את האתר לפי כרטיס הביקור שלו, כאחד מהמובילים והמקיפים באתרי התוכן, המהווה מקור בלתי נדלה של עשרות אלפי כתבות, תמונות, סרטים ומידע במגוון תכנים בשלוש קטגוריות, עיקריות; אנשים, מבצעים וטכנולוגיה המהווים ערכי יסוד לעוצמתו ואיכותו של חיל האוויר הישראלי.

הפעם ברוח השקיפות, נראה, כי האויבים שמסביבנו המומים מן המידע החופשי הנגלה לעיניהם באתר חיל-האוויר, והעולה באיכותו יותר על דיווחי יותר מ-1000 סוכני ג’יימס בונד 007, אך בכל זאת, יותר מכל, להערכתי, אויבנו גם נרתעים מכל מיני רעיונות הזויים, כי יוכלו לנצח את ישראל בסיוע מָצֶ’טוֹת (סכינים גדולות ורחבות) או בעזרת טילים “מדויקים” מדגם “פאתח“-110 ו-M-600, שיכולים להגיע לטווח של 350-250 ק”מ בתוך ארץ ישראל.

מקצרים הזמן ומגדילים הכמות

שחר צורני, כתב אתר האינטרנט הרשמי של חיל-האוויר, יודע לספר, כי מתוך הבנה שהמערכה הבאה של צה”ל וחיל האוויר הישראלי, תהיה מאסיבית ומורכבתובעקבות הרצון להכניע את האויב כמה שיותר מהר, פועלים בימים אלו, כל בעלי התפקידים בחיל ביחד ומשלימים זה את זה.

זהו תהליך שמטרתו ייצור אלפי תקיפות בשעות ספורות וכן להביא לשיפור פס ייצור החימוש, מתפתח בחיל-האוויר, בשנים האחרונות. החל בהליכי התכנון, דרך הכשרת הטכנאים ועד הפעילות במפעלי החימוש – כך מייצר, למעשה, החיל את היכולת הנדרשת.

המציאות הדינמית, ריבוי השחקנים והאיומים המגוונים בכל החזיתות, מוסיפים משמעות רבה לכוחו של חיל-האוויר, שאחד מיתרונותיו המרכזיים הוא המידיות ופרקי הזמן הקצרים בהם הוא פועל.

בשנים האחרונות מרחיב החיל את כמות אמצעי הלחימה (אמל”ח) העומדים לרשותו ובאופן ישיר גם את יכולותיו, ופועל למען קיצור זמני הפעולה ולהגדלת כמות המטרות בהתאמה, מתוך הבנה שיכולת זו, הינה חיונית למיצוי מקסימלי של כוח האש של חיל-האוויר.

לאור עובדה זו, מדמים אנשי החיל, לאורך השנה, תרחישים רבים אשר מטרתם לייצר את היכולת הנדרשת. לפני למעלה משבוע, התקיים תרגיל מסוג זה ב’בסיס חצרים’, שבמהלכו תרגלו כלל אנשי הבסיס פעילות בשעת חירום; “היכולת הזאת היא כמו שריר. אנו עובדים בכדי לפתח אותו, אך כנראה שלא בכל מלחמה נדרש להפעילו” – הסביר רס”ן לירן, מפקד גף נש”מ (נשק מונחה) בבסיס חצרים; “כמות החימוש הנדרשת גדולה ומחייבת אותנו לייצר תפוקה בהתאם לקצב הצריכה”.

מורכב, מהיר ומאסיבי

ההישג המבצעי הנדרש בעת פתיחת לחימה הוא תקיפת אלפי מטרות ביממה, כלומר; ייצור אלפי פצצות. בעקבות נתון זה, התגבשה בשנים האחרונות תפיסה חדשה בחיל האוויר הישראלי, שהביאה איתה שינויים רבים הן בעבודתם של טכנאי דרג א’ ומהווים את דרג האחזקה בשטח – בדת”ק, שמכינים, מחמשים ומטפלים במטוסים לפני ואחרי כל גיחה והן בעבודת טכנאי דרג ב’ – אנשי המקצוע ב-גפי התחזוקה ומפעלי החימוש שעוסקים בתחזוקה ברמה גבוהה יותר וארוכת טווח.

“אנחנו רוצים להגדיל את משך פעילות מפעל החימוש, כאשר אנו מכוונים לרצף פעילות אינסופי בחירום ובמקביל רוצים לקצר את משך ההכנה של כל פצצה. קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר בשינוי התפיסה נעשתה על-ידי שילובם של חיילים מכל מגפי התחזוקה במפעלים” – שיתף רס”ן לירן.

“בקיץ האחרון, עברנו בהצלחה ביקורת כשירות ראשונית, אך עם זאת, דרישת המוכנות לביקורת הבאה גדולה עוד יותר, כך שאנו לא יכולים לנוח על זרי הדפנה ולו לרגע. עלינו להמשיך לעבוד, להכשיר כח-אדם ולהתייעל”.

מתוך הבנה, כי המערכה הבאה תהיה ’מסיבית’ ומורכבת ובעקבות הרצון להכניע את האויב כמה שיותר מהר, פועלים כל בעלי התפקידים ביחד ומשלימים זה את זה. מפעל החימוש, מהווה חלק משמעותי בפעילות הנדרשת משום שעליו לספק את האמל”ח הרלוונטי לטייסות בכל שעה ובכל תנאי ועל-ידי כך לייצר את התשתית ליכולת חיל-האוויר.

העוסקים במלאכה מייצרים מאות פצצות ביממה ונדרשים לשמור על איכות ושמישות הנשק בכדי שיגיע לאנשי צוות-האוויר מוכן וכשיר לתקיפה בבוא העת.

“השאיפה שלנו היא שנהיה המסננת האחרונה לכל תקלה בחימוש” – מבהיר רס”ן לירן. בהתאם לגישה זו, פועלים אנשי הגף מסביב לשעון ונדרשים לשמור על מקצועיות גבוהה לאורך זמן לצד העייפות המצטברת; “עלינו ליצור איזון בין מטרות התרגיל שמתבטאות בקצב גבוה לבין רמת הבטיחות.

לא פעם מתעוררות דילמות, למשל; האם להאיץ את הפעילות במפעל בשעת לילה מאוחרת בכדי לעמוד בקצב, או להאט אותה, כי העייפות הפיזית והמנטלית מתחילה לתת את אותותיה ועלולה לגרום לאירועי בטיחות“.

“מבינים את המשמעות והאחריות הרבה”

אחד המאפיינים של העבודה בעולם החימוש היא קירבה גדולה לתהליכים המרכזיים שאותם מוביל החיל, כדוגמת תהליך הוצאת תקיפות מבצעיות. תחושת השייכות והשותפות מייצרת מוטיבציה ונכונות להמשיך ולפעול למרות האתגרים והקשיים הרבים העומדים בדרך.

“העבודה מעניקה סיפוק רב כשבסוף היום אתה מבין, כי הפצצה שייצרת בבוקר הגיעה ליעדה. אנחנו מרגישים שאנו נמצאים בקצה הקו בתהליך מרכזי של החיל ומבינים את המשמעות והאחריות המוטלת על כתפינו”, שיתף רס”ן לירן.

סמ”ר וובה ועמיתו סמל עומר, טכנאים במפעל החימוש, אומרים, כי; “חשוב שהחימוש, ייצא מכאן באופן הטוב והאיכותי ביותר מכיוון שאם יהיו בו תקלות יתפספסו מטרות. אנחנו מרגישים את ההשפעה של עבודתנו כשאנו רואים את המנשאים חוזרים ריקים ומבינים שעשינו את העבודה כפי שמצופה מאיתנו”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן