ארכיאולוגיה ירושלים

רשות העתיקות: נחשפו בית גתות גדול לעשיית יין ובית מרחץ רומי

בחפירות של רשות העתיקות לקראת הקמת מבני מגורים לאוכלוסייה החרדית, נחשפו ממצאים מפתיעים ב’מתחם שנלר’ הירושלמי ה"מיתולוגי" החשיפה מהווה למעשה המשך לחפירות ההצלה שנערכו באתר לפני כחצי שנה, אז נחשפו באתר עדויות לקיומו של יישוב יהודי מסוף ימי הבית השני.
0
0
מנהל החפירה, אלכס ויגמן, מחזיק נר מהתקופה הרומית המאוחרת שנמצא באתר מתחם שנלר בירושלים | צילום: רשות העתיקות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
אלכס ויגמן

במהלך חפירות ארכיאולוגיות שמנהלת ’רשות העתיקות’ לקראת הקמת מבני מגורים לאוכלוסייה החרדית ב’מתחם שנלר’ בעיר ירושלים, התגלו ממצאים מפתיעים בני יותר מ-1600 שנה ומגוונים מעברה של ירושלים, שהבולט בהם הוא בית גתות גדול ומרשים להכנת יין מהתקופה הרומית או הביזנטית, לפני כ-1,600 שנה. המתקן המשוכלל כולל משטח סחיטה המרוצף פסיפס לבן. במרכזו בור עיגון ל-מכבש בורג, שסייע במיצוי מרבי של התירוש מן הפרי.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

בחפירה הארכיאולוגית במתחם שנלר, המקום הנחשב לאחד האתרים ההיסטוריים החשובים והיפים בירושלים. במימון חברת “מרום ירושלים” הותקנו מסביב ל’משטח הסחיטה’ שמונה תאים לאחסון הגפנים ואולי גם ליצירת תערובות של תירוש עם חומרי טעם נוספים – ובכך ייצור של יין בטעמים שונים.

הארכיאולוגים, מעריכים, כי בית גתות, זה שימש את תושביו של בית אחוזה גדול, שתושביו התפרנסו, בין היתר, גם מגידול גפנים וייצור יין.

בסמוך ל’גת’ המרשימה התגלו עדויות לקיומו של בית מרחץ במקום, בדמות צינורות חרס ששימשו לחימום המרחץ ומספר לבני חרס.

חלק נושאות טביעות עם שמו של הלגיון הרומי העשירי פרטנסיס (לטינית: LEGIO X FRETENSIS או בקיצור LXF) היה לגיון רומאי אשר הוקם על ידי אוקטביוס בשנת 41 לפנה”ס, בזמן מלחמת האזרחים ברומא.

הידיעות על פעולות הלגיון מגיעות עד תחילת המאה החמישית. לגיון זה, היה אחד מארבעת הלגיונות הרומיים שהשתתפו בכיבוש ירושלים היהודית ויחידותיו המשיכו לשהות בעיר עד לשנת 300 לספירה הכללית, בקירוב.

"שברי כלי חרס וזכוכית עתיקים רבים שנמצאו ע"י רשות העתיקות במתחם שנלר בירושלים | צילום: באדיבות רשות העתיקות |צילום: שולי סונגו ©
שברי כלי חרס וזכוכית עתיקים

דוברת רשות העתיקות הגב’ יולי שוורץ, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; בין מרכזיו העיקריים של אותו לגיון רומי, היה זה ששכן באזור “בנייני האומה”, המרוחק מאזור החפירות הנוכחיות כדי 800 מטרים בלבד.

שם אף פעל מרכז גדול לייצור של כלי חרס ו-לבנים.

הארכיאולוגים, מציעים, כי האתר ב’שנלר’, במתכונת של ’בית אחוזה’ מהווה נספח יישובי לאתר המרכזי שנחשף בעבר ב’בנייניי האומה’.

כמקובל בעולם הרומי, גם כאן בשנלר, שולב בתכנית בית האחוזה בית מרחץ פרטי”.

החשיפה הארכיאולוגית, הנוכחית, מהווה למעשה המשך לחפירות ההצלה שנערכו באתר לפני כחצי שנה, אז נחשפו באתר עדויות לקיומו של יישוב יהודי מסוף ימי הבית השני.

ירושלים, מוכיחה שאיפה שלא נזרוק אבן, נמצא שרידים עתיקים;

לדברי מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, מר אלכס ויגמן; “שוב, ירושלים, מוכיחה שאיפה שלא נזרוק אבן, נמצא שרידים עתיקים הקשורים לעברה המפואר של ירושלים.

מהממצאים הארכיאולוגיים, שהתגלו כאן מצטיירת תמונתה של ירושלים – חיה ותוססת ופעילה, מהעת העתיקה ועד לזמן המודרני”.

לדברי ארכיאולוג מחוז ירושלים, מר עמית ראם; “זוהי דוגמא מצוינת לשיתוף פעולה רב שנים, עמוק והדוק עם הקהילה החרדית.

תצלום אויר של היקב במתחם שנלר בירושלים
תצלום אויר של היקב

הציבור רגיל לשמוע בדרך כלל על המאבקים בין הארכיאולוגים לעדה החרדית סביב סוגיית הקברים, אך הוא לא ער לעשייה היום-יומית המשותפת ולהתעניינות שמגלה המגזר החרדי בנושא.

רשות העתיקות, בדומה לשאר המגזרים, פועלת להטמעת המורשת התרבותית הקדומה גם בקרב אוכלוסייה זו”.

בית היתומים שנלר;

בית היתומים שְׁנֶלֶר (בגרמנית; Syrisches Waisenhaus, בית היתומים הסורי) היה בית יתומים נוצרי שפעל בעיר ירושלים משנת 1855 ועד מלחמת העולם השנייה.

מתחם שנלר, על פי ויקיפדיה, השוכן ברחוב מלכי ישראל שימש כמחנה צבאי של הצבא הבריטי, ולאחר מכן, עבר לידי ההגנה ובהמשך לצה”ל, עד שבסוף נובמבר 2008, חדל מפעילות ונסגר.

במקומו צפויה להיבנות שכונה חרדית.

בימי שלטונו של ’המנדט הבריטי’ בירושלים, סולקו ממנו תושבי ’מתחם שנלר’ (באנגלית; Schneller Orphanage) והגרמנים ובמקום הוקם בסיס צבאי.

לאחר נסיגת הבריטים, בשנת 1948, עבר המקום לידי כוחות ההגנה. המתחם המשיך לשמש כמחנה צבאי של צה”ל עד שנת 2008.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן