ארכיאולוגיה

רשות העתיקות: ילד בן 7 חשף פסלון בן 3,400 שנה בעמק בית שאן

יש חוקרים שמאמינים שהדמות המתוארת כאן היא אישה בשר ודם, ואחרים רואים בה את אלת הפריון עשתורת, המוכרת ממקורות כנעניים ומהתנ"ך. קיימת סבירות גבוהה שהמונח "תרפים" שמוזכר במקרא, אכן מתייחס לצלמיות מהסוג הזה" ◄ נציגי רשות העתיקות העניקו לילד אורי גרינהוט, בן ה-7, מהיישוב תל תאומים תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה.
0
0
 אורי גרינהוט, בן ה-7, מהיישוב תל תאומים, שחשף פסלון בן 3,400 שנה במהלך טיול בתל רחוב שבעמק בית שאן
אורי גרינהוט, מתל תאומים

פסלון בן 3,400 נחשף, לאחרונה, ע”י ילד בן 7 במהלך טיול. אורי גרינהוט, בן ה-7, מהיישוב תל תאומים שבבקעת בית שאן, יצא בתחילת השבוע לטיול עם חברים,כשהם מלווים באביו של אחד הילדים. כשטיפס ועל התל הארכיאולוגי תל רחוב (תל א-צארם), נתקל הילד אורי באבן שזזה הצידה, ולפתע ראה דמות מכוסה אדמה. אורי, שפשף את הבוץ שהיה דבוק לחפץ, וכך גילה את פסלון (צלמית) החרס.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

מוריה גרינהוט, אימו של אורי, מספרת כי בנה; “אורי, חזר הביתה עם הפסלון המרשים, וההתרגשות היתה גדולה. הסברנו לו שמדובר בחפץ עתיק וכי רשות העתיקות שומרת על הממצאים עבור כלל הציבור”.

ירדנה אלכסנדר, נאמנת דוברות רשות העתיקות, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’, מסרה, כי משפחת גרינהוט, מסרה את הממצא לידי רשות העתיקות, ונציגי הרשות, הגיעו ל’בית הספר היסודי שקד’ אשר בקיבוץ שדה אליהו, על מנת להעניק לילד האחראי אורי, תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה ולספר את הידוע על הפסלון.

הגב’ אסתר לדל, מחנכת הכיתה סיפרה ש”המעמד היה מדהים! הארכיאולוגים נכנסו לכיתה במהלך שיעור תורה, ובדיוק למדנו על רחל אשר גנבה את “התרפים” של לבן, אביה (בראשית, פרק ל”א). הסברתי שהתרפים היו פסלים ששימשו בפולחן עבודה זרה, ופתאום, אני קולטת שהנה, אותם ’תרפים’, ממש בתוך הכיתה!”

צלמית החרס היא דמות של אישה עומדת עירומה, שהוכנה על ידי לחיצת טין רך אל תוך תבנית.

פרופסור אמריטוס מהאוניברסיטה העברית וראש משלחת החפירות הארכיאולוגיות לתל רחוב, מר עמיחי מזר, בחן את ה’צלמית’ וציין, כי היא; “אופיינית לתרבות הכנענית של המאות 15 עד 13 לפסה”נ. יש חוקרים שמאמינים שהדמות המתוארת כאן היא אישה בשר ודם, ואחרים רואים בה את אלת הפריון; עשתורת, המוכרת ממקורות כנעניים ומהתנ”ך.

קיימת סבירות גבוהה שהמונח “תרפים” שמוזכר במקרא, אכן מתייחס לצלמיות מהסוג הזה”. פרופ’ מזר, מוסיף, כי; “נראה שהצלמית היתה שייכת לאחד מתושבי העיר רחוב, אשר היתה כפופה אז לשלטון המרכזי של פרעוני מצרים”.

פסלון בן 3,400 שנה שמצא הילד אורי גרינהוט על התל הארכיאולוגי תל רחוב שבבקעת בית שאן | צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
פסלון בן 3,400 שנה

תל רחוב

תל רחוב (או; תל א-צארם) הוא אתר ארכאולוגי ב-עמק בית שאן, כ-5 ק”מ מדרום לתל בית שאן מהתקופה הכנענית והתקופה הישראלית‏. שטח התל כ-100 דונם והוא הגדול באזורו ואחד הגדולים בארץ ישראל. בשנת 1973, נתגלתה במקום כתובת רחוב על רצפת פסיפס של בית כנסת המתוארכת לסוף התקופה הביזנטית ועניינה הסוגיה ההלכתית במשנה ובתלמוד על הכללתה או החרגתה של בית שאן ב”תחום עולי בבל” בתקופה שבין שיבת ציון לבין לסיום תקופת בית שני, לעניין מצוות התלויות בארץ.

בנוסף נתגלו בתל 3 כתובות בעברית המתוארכות למאה ה-10 וה-9 לפנה”ס ועליהן השמות “נמש”, המזכיר את שם משפחת יהוא, “נמשי” ו”אלישע”, כשמו של הנביא‏.

היישוב בתל עצמו חדל להתקיים עד לתקופה הערבית הקדומה, עת הוקם על פסגתו כפר שהתקיים עד לשלהי ימי הביניים. על שמו המושב רחוב, שהוקם ב-1951. זיהוי התל עם ’רחוב’ הקדומה, נעשה בתחילת המאה ה-20 על ידי פ”מ אַ‏ֹ‏בֶּל.

העיר רחוב, אינה נזכרת בתנ”ך, אלא רק במספר כתובות מצריות, והייתה עיר חשובה במהלך תקופת הברזל, המאה הי’ והט’ לפנה”ס, ראשית המלוכה בישראל, ולה מתוארכות 10 כתובות על קנקנים שנתגלו בתל מהן שלוש בעברית.

החפירות במקום החלו ב-1997, תחת פיקוחו של הארכאולוג עמיחי מזר מן האוניברסיטה העברית. היישוב קיים, כנראה, מאז תקופת הברונזה המוקדמת והיה יישוב כנעני, החפירות העלו גם ממצא שמעיד על קשר מסחרי-תרבותי עם קפריסין, וכן ממצאים, כגון; משקולות נול וחרסים דו־גוניים, המעידים על קשרים דומים עם הפלשתים. העיר הייתה בירה של עיר מדינה כנענית בתקופת הברונזה המאוחרת (מאות 13–16 לפנה”ס).

המידע על “תל רחוב” הובא מתוך ויקיפדיה.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן